معاون اول رئیس جمهور:

حجم بالای مراودات اقتصادی ایران وافغانستان بیانگرارتباط خوب دوکشور است

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: حجم بالای مراودات اقتصادی میان ایران و افغانستان عددی در حدود 2/5 میلیارد دلار در سال را نشان می‌دهد که این میزان به معنای ارتباط مناسب و تبادلات سطح بالای ایران و افغانستان است.

کد مطلب: ۴۴۵۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا، اسحاق جهانگیری که پس از دیدار و گفت‌وگو با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان طی نشستی رسانه‌ای سخن می گفت، خاطر نشان کرد: جلسات خوبی با حضور مسئولین و وزرای دولت افغانستان انجام شد و درجلسات خصوصی و عمومی هر دو طرف نکات مثبت و سازنده ای را ارائه کردند.

وی افزود: افغانستان و ایران اشتراکات زیادی با هم دارند و روابط این دو کشور در حوزه همکاری‌های منطقه ای از سطح بالایی برخوردار است.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: گسترش همکاری های اقتصادی ، مبادلات فرهنگی و سیاسی و مقابله با تهدیدات مشترک تروریستی و مقابله با گروه‌های تندرو و همچنین مبارزه با مواد مخدر در این سفر و گفت‌وگوهای حاشیه ای آن مورد توجه طرفین قرار گرفت.

وی با اشاره به طرح‌های عمرانی و تسهیلات ویژه برای گسترش روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان گفت: بندر چابهار فرصت مناسبی است که جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط اقتصادی ایران و افغانستان توجه زیادی به آن دارد. همچنین تکمیل پروژه راه آهن خواف- هرات نیز مورد توجه دو طرف قرار دارد و در مذاکرات امروز نیز صحبت هایی در این باره انجام شد . ضمن اینکه ایجاد کریدور مبادلاتی از ایران تا چین با مشارکت کشورهایی نظیر افغانستان از برنامه‌های مهمی است که در این دیدارها پیگیری شد.

جهانگیری تاکید کرد: امنیت و ثبات افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و مبارزه با افراطی گری و تروریست در این مسیر نقش مهمی دارد. همچنین جمهوری اسلامی ایران در بخش مبارزه با مواد مخدر نیز جدی و موثر عمل کرده و افغانستان در این مسیر می‌تواند کمک‌های فراوانی را انجام دهد.

در ادامه این نشست عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز طی سخنانی گفت: روابط ایران و افغانستان نمونه خوبی در سطح منطقه است؛ چرا که از گذشته روابط عمیق و استراتژیکی بین این دو کشور وجود داشته است . همچنین ما از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مردم افغانستان در زمان مقاومت و جهاد و پس از آن در زمان استقرار دولت جدید و در مسیر بازسازی‌ها و ایجاد زیرساخت ها تشکر و قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: همکاری های ایران و افغانستان از سطح بالایی برخوردار است و در گذشته نیز این روابط مناسب و گسترده بوده و پس از استقرار دولت وحدت ملی نیز شاهد گسترش این روابط بودیم.

عبدالله عبدالله تصریح کرد: از حسن همجواری با جمهوری اسلامی ایران خرسندیم و از میزبانی این کشور نیز قدردانی و تشکر می‌کنیم و به جمهوری اسلامی ایران اطمینان می دهیم که در همه عرصه های مشترک و در موضوع مقابله با تروریست و افراطی‌گری و همچنین مبارزه با مواد مخدر دولت جمهوری اسلامی افغانستان عزم جدی دارد.

پیش از این نشست دو سند همکاری مشترک در حوزه ورزشی و گردشگری میان مسئولین مرتبط ایرانی و افغان امضا شد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان ظهر امروز و با دعوت معاون اول رئیس جمهور کشورمان در راس هیاتی بلندپایه متشکل از پنج وزیر وارد تهران شد.

عبدالله عبدالله طی سفر سه روزه خود به تهران ضمن دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد نظام با مسئولین بلندپایه کشورمان نظیر وزیر امورخارجه و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار خواهد کرد و در روز پایانی سفر خود نیز از بندرچابهار دیدار می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار