باشگاه های ورزشی دربرابرسلامت ورزشکاران مسوول هستند

رییس هیات پزشکی ورزشی استان همدان گفت: مربیان و کارشناسان ورزش در قبال سلامت ورزشکاران مسوول هستند و باید با تشریح عوارض مصرف این مواد اجازه گرایش قشر ورزشی به این داروها را ندهند.

کد مطلب: ۴۳۸۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از استان همدان، کارگاه آشنایی با آخرین مقررات و قوانین حقوق ورزشی با تدریس امیر عفراتی مشاور معاون وزیر و دبیر کمیسیون ماده 5 وزارت ورزش و جوانان و آشنایی با مکمل های غیر مجاز با تدریس حیدری مقدم عضو هیات رئیسه فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد.
حیدری مقدم افزود: امروزه استفاده از مکمل های غیر مجاز در امر ورزش به عنوان معضل بزرگ در جامعه تبدیل شده که باید با آگاهی بخشی ورزشکاران از عوارض سو این داروها با این معضل ورزشی مقابله کنیم.
وی اضافه کرد: متاسفانه در تحقیقات انجام شده اغلب تجویزکنندگان دارو و مکمل از حداقل آگاهی در زمینه مصرف آن برخوردار نیستند و فقط به قصد منافع اقتصادی خود اقدام به عرضه دارو و مکمل جهت استفاده ورزشکاران می کنند.
وی بیان داشت: کشورهای هند، پاکستان و چین وارد کننده بخش اعظم مکمل ها و داروهای غیرمجاز ورزشی به کشورمان هستند که برای جلوگیری از قاچاق این اقلام باید برنامه ریزی کلان صورت بگیرد.
رشید حیدری مقدم افزود: مرگ ناگهانی مهمترین عارضه ناشی از مصرف مکمل های غذایی غیرمجاز است و خطرات آن باید مورد توجه فرد مصرف کننده قرار گیرد.
وی اظهار داشت: سکته قلبی و مغزی، تخریب سلول های کبدی و کلیوی، خونریزی معده و روده، ناباروری و اختلالات مغزی از دیگر تبعات مصرف مکمل های دارویی غیرمجاز است که امروزه کمتر مورد توجه افراد مصرف کننده قرار می گیرد.
حیدری مقدم اظهار داشت: همچنین زنان با توجه به شیوع کم خونی در بین آنها باید با حساسیت بیشتری با مساله مصرف مکمل های دارویی مواجه شوند و برای رژیم های لاغری یا چاقی با پزشک متخصص مشورت کنند.
وی با تاکید بر مشورت با متخصص تغذیه پیش از مصرف مکمل های دارویی و غذایی گفت: مربیان ورزشی نباید برای ورزشکاران مکمل دارویی تجویز کنند و بهتر است فقط به کار مربی گری خود بپردازند.
وی بهترین مکمل ها مصرفی را غذای طبیعی دانست که مصرف آن به تمام مردم توصیه می شود واین دسته مکمل ها شامل انواع موادغذایی پروتئینی، لبنیات، سبزیجات، میوه و حبوبات است.
حیدری مقدم افزود: گاهی مصرف مولتی ویتامین ها و ب کمپلکس ها به شرط هماهنگی با پزشک متخصص مانعی ندارد.
حیدری مقدم رسالت دانش آموختگان تربیت بدنی و همچنین باشگاه های ورزشی را در مبارزه با سو مصرف مواد نیروزا و غیرمجاز بسیار سنگین و مقدس دانست و گفت: باشگاه های ورزشی مربیان و کارشناسان ورزش در قبال سلامت ورزشکاران مسوول هستند و باید با تشریح عوارض مصرف این مواد اجازه گرایش قشر ورزشی به این داروها را ندهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار