مدیرعامل شرکت آب و نیرو خبر داد:

تولید انبوه توربین میکرو نیروگاه ها در کشور

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به نصب و بهره برداری از سه نمونه میکرو نیروگاه در کشور، از تولید انبوه توربین های این نوع دستگاه در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۴۰۹۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا سیدمحمدرضا رضازاده با اشاره به اینکه از یکی دو سال قبل به دنبال توسعه و تجهیز نیروگاه های میکرو در کشور بوده ایم، گفت: در این زمینه پروژه ای تحقیقاتی را در چند مرحله به اجرا گذاشته ایم که طراحی و ساخت سه نمونه در مرحله نخست، نصب، بهره برداری و آزمایش از آن سه نمونه در مرحله دوم و ساخت 20 دستگاه از هر نمونه و معرفی طرح به ذینفعان به منظور تجاری سازی آن در مراحل بعدی اجرای این پروژه قرار دارد.
وی ادامه داد: در سال گذشته از سه نمونه نیروگاه های میکرو رونمایی شده است.
رضازاده با ابراز خرسندی از نصب این دستگاه ها، افزود: یکی از این دستگاه ها با ظرفیت 32 کیلووات، در پایین دست سد قلعه چای آذربایجان نصب شده است، دیگری در نیروگاه منج در پایین دست سدکارون چهار مستقر است و مورد سوم هم در یک پروژه پرورش ماهی در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه در نیروگاه های میکرو، باید از فرصت های کوچک تولید برق استفاده شود، خاطرنشان کرد: به طور مثال در مسیر خطوط انتقال آب به شهرها، می توان به جای شیر فشارشکن از یک نیروگاه میکرو، برق تولید شود.
وی اضافه کرد: در حوضچه های پرورش ماهی، در کنار آبشارها و در نقاط دوردستی که ممکن است حتی امکان اتصال به شبکه سراسری برق نباشد و یا هزینه زیادی داشته باشد، می توان در حد مصرف یک روستا برق تولید کرد.
این مقام مسؤول، قدم بعدی دراستفاده عمومی از این دستگاه ها را جلب نظر سازندگان برای تولید انبوه توربین ها برشمرد و تصریح کرد: پس از نصب این سه میکرو نیروگاه، از هرنمونه 20 دستگاه ساخته خواهد شد و تلاش می کنیم که به جامعه هدفمان(اعم از اقشار مختلفی که می توانند در مناطق و مشاغل خود از آن استفاده کنند)میکرو نیروگاه ها را معرفی کنیم؛ زیرا مردم برای ساختگاه هایی که در دسترسشان است به راحتی می توانند از این فرصت استفاده کرده و توربین های میکرو را خریداری کنند.
وی بیان داشت: در مقوله نیروگاه های میکرو، نیروگاهی را خاص یک ساختگاه طراحی نمی کنیم، بلکه طرح هایی که مبتنی بر مطالعه در 11 استان کشور است به صورت تیپ ساخته می شود که با بررسی های انجام شده سعی می شود تا بیشترین پوشش را در نقاط مختلف کشور ایجاد کند.
رضازاده در پایان گفت: نیروگاه های تیپ ساخته شده به بازار عرضه می شود تا هر کسی مطابق شرایط ساختگاه مورد نظر خویش بتواند یکی از انواع آن را مورد استفاده قرار دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار