«چایی، راند آخر» از توجه داشتن به ارزش‌ها سخن میگوید

خبرگزاری پانا: عوامل نمایش «چای، راندآخر» از اهتمام برای روایت یک قصه خوب برای تماشاگران گفتند. نمایشی که از کمرنگ شدن ارزش‌ها در جامعه امروزی سخن می گوید.

کد مطلب: ۳۹۰۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، عوامل نمایش «چایی، راند آخر» یکی از متون پذیرفته شده در جشنواره استانی فارس از آخرین مراحل تمرینات خود برای حضور در مرحله بازبینی جشنواره استانی گفتند.

نمایش «چایی، راند آخر» یکی از آثاری است که برای حضور در جشنواره استانی شانس بسیاری دارد و وجود یک متن قوی بارقه‌های امید برای اجرای نمایشی خوب که در ارتباط با تماشاگر نیز موفق باشد را ایجاد کرده است.

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی امیر بهبود نیا از فارغ التحصیلان سال‌های اخیر دانشگاه تئاتر شیراز تهیه شده است که با وجود قلم خوب بهبودنیا صاحب‌نظران یک نمایش موفق و تماشاگر پسند را پیش بینی می کنند.

نمایش چایی، راند آخر از ارتباط ادم ها می گوید، ارتباطی که این روزها دوام خود را درگیردار زندگی شلوغ مدرن در خطر می بینید و عوامل این نمایش از اثری می گویند که به دنبال ادای دین به اخلاقیات است.

این نمایش در لیست بازیگران خود از سعید نظری، فرزاد نام آوری، سیده مژده غازی، شهرزاد بداغی بهره برده است و از نکات قابل توجه این گروه تحصیلات مرتبط و تخصصی عوامل مختلف نمایش در حوزه تئاتر است.

مهسا مهدی زاده دستیار کارگردان، میلاد قامتی آهنگساز، آرزو نجف زاده طراح لباس، موژان حسن پور منشی صحنه، آرمیتا بن راضی نوازنده، عرفان شمس و امیر حسین صفی شاهی مدیران صحنه و حدیث خادمی مدیر اجرایی اثر از عوامل این نمایش هستند

این نمایش آخرین کار گروه تئاتر «میست» است که مراحل پایانی تمرینات خود را به سرپرستی سید ایمان طباطبایی فرد برای حضور در مرحله بازبینی جشنواره تئاتر استان فارس سپری می کند.

داستان نمایش مقاطع زمانی حال، آینده و یا گذشته فردی را نشان می دهد که در یک مقطع زمانی تصمیمی گرفته که این تصمیم اشتباه برایش مسائلی را ایجاد می کند.

این گروه در ماه گذشته نیز یک کار عروسکی به نویسندگی امیر بهبود نیا و کارگردانی شهرزاد بداغی در شهر کتاب شیراز اجرا کرد که با استقبال بسیار مخاطبان همراه بود.

امیر بهبود نیا نویسنده و کارکردان نمایش، شهرزاد بداغی، سعید نظری، فرزاد نام آوری، سیده مژده غازی بازیگران نمایش و مهسا مهدی زاده دستیار کارگردان با حضور در میزگرد مهر از این نمایش و احوال امروز تئاتر فارس می گویند:

* آقای بهبودنیا‌ از روزهای آغاز بگویید، نمایشنامه چگونه نگارش شد و روند آماده‌سازی متن چگونه بود؟

این متن در واقع با متد کارگاهی شکل گرفت، پس از تدوین قصه و پیرنگ اثر من با یک متن یک صفحه ای همراه بودم که برای برخی از دوستان خواندم، تمرینات آغاز شد و کار به صورت کارگاهی پیش رفت و در این حین صحنه به صحنه شکل گرفت، که البته بعد بازنویسی شد و حذف و اضافات صورت گرفت.

*از روند تمرینات راضی هستید؟ چه مدت برای جشنواره استانی آماده شده اید؟

ما تقریبا دو ماه است که برای جشنواره استانی مشغول تمرین هستیم، تمرینات خوبی داشتیم و خوشبختانه عوامل نمایش با یک نیروی مضاعف و پر انگیزه حضور داشتند.

*عوامل و بازیگران از ابتدا مد نظرتان بودند؟ آشنایی قبلی داشتید؟

بله خوب شناختی داشتم، نکته مهم این است که تمام عوامل این نمایش تحصیل کرده رشته تئاتر هستند، یعنی هر کدام از بچه ها در شاخه کاری خود در کنار تجربه تحصیلات آکادمیک دارند که امیدوارم تماشاگر از نتیجه کار راضی باشد.

*چگونه به سراغ این موضوع رفتید؟

خوب محور اصلی نمایشنامه موضوعات اجتماعی است، ما به ارزش‌ها نگاه کردیم، ارزش‌های جامعه در حال تحول و متاسفانه گاهی کمرنگ شدن است، همه ما شاید در اطراف خود به این مسائل برخورده باشیم.

ما می خواستیم یک قصه روان تعریف کنیم و در مورد این سرد شدن ارزش‌ها یک هشدار بدهیم، در واقع کار به تحلیل اخلاقیات و ارزش ها می پردازد.

*آقای نظری شما چگونه به کار پیوستید؟

خوب ما از طریق دوستان آشنا شدیم، در ابتدا طرح و ایده را خواندم و به نظرم بسیار جذاب اومد و همکاری آغاز شد، محوریت کارگاهی کار و تمرینات آقای بهبود نیا خوب بود، به هر حال با این شیوه آشنا بودم و تمرینات خوبی داشتیم.

*دیالوگ ها هم به صورت کارگاهی شکل گرفت؟

بله خوب، ما یک دوره تمرینات مقدماتی انجام دادیم، حدود بیست جلسه اتود زدیم و دیالوگ ها هم اینگونه شکل گرفت، بعد از ۲۰جلسه به شکل منسجم تمرینات را دنبال کردیم.

*تجربه کار با آقای بهبود نیا چگونه بود؟

خوب در طول تمرینات کمک ایشان واقعا به شکل گیری نقش کمک کرد، کارگردانی که دیکتاتور نیست و بچه ها آزادانه در روند شکل گیری اثر هم فکری می کردند.

*فضای جشنواره تئاتر استانی را چگونه می بینید؟

خوب نکته ای باید به ان توجه شود یک آسیب شناسی جدی است، باید ببینیم چگونه خیلی از بچه های با تجربه متن دادند و متن آنها هم پذیرفته شد اما کار نکردند، امروز ما در تئاتر با یک مشکل جدی روبرو هستیم، مشکلی که هم به حوزه سخت افزار و هم به حوزه نرم افزار برمی گردد، شما توجه کنید ما مشکلات سالن و پلاتو تمرین داریم اما در کنار این کمبود در نیروی انسانی هم مشکل داریم و نباید از اعلام این موضوع هراسی داشته باشیم، خیلی از متونی که به تولید نرسیدند با مشکل بازیگر همراه بودند.

*آقای نام آوری شما نیز در کنار آقای نظری یکی دیگر از مقاطع زندگی کریم را بازی می کنید، از این تجربه کمی توضیح دهید؟

نام آوری: من ابتدا خیلی خوشحالم از اینکه در جشنواره تئاتر استانی امسال با دو کار خوب حضور دارم، یکی کار «چایی راند آخر» آقای بهبود نیا است و دیگری نیز کاری است از ابوالفضل فرهادی که هر دو کار واقعا خوب هستند.

*شما هم از ابتدا در مراحل اتود زنی کار حضور داشتید؟

نام آوری: من کمی دیرتر به کار اضافه شدم، روز اول دو بار متن را خواندم، نمایشنامه خوب و متفاوتی بود و همینطور نقش و بلافاصله تمرینات را آغاز کردیم.

*روند تمرینات چگونه بود؟ در این مدت کوتاه راضی بودید؟

خوب البته، من اهل حفظ کردن متن نیستم، متن حتما باید ملکه ذهنم شود، از طرفی همانطور که گفته شد کمی دیرتر از بقیه دوستان به گروه پیوستم، اما خوشبختانه روند تمرینات خوب بود و انرژی و همکاری اعضای گروه بسیار ارزشمند و تقریبا می تونم بگم بعد از ۱۰ جلسه تمرین نقش و لحن کاملا شکل گرفته بود.

*همزمانی بازی در دو اثر سخت نیست؟

نام آوری: خوب من هیچوقت در دو کار حضورنداشتم، اما این بار این اتفاق افتاده و بسیار هم راضی هستم، دلیل این رضایت خوب بودن هر دو کار و دو گروه است.

*خانم غازی شما در مورد نقش و همکاری با این گروه توضیح دهید؟

آقای بهبود نیا همان طرح یک صفحه ای که ذکر شد را خواندن که بسیار جالب بود و با وجود آنکه من چند سالی از فضای اجرا دور بودم و بر روی کارهای پژوهشی متمرکز شده بودم بسیار انگیزه پیدا کردم که در نمایش حضور داشته باشم.

*دلیل این تمایل چه بود؟

نخست شناختی بود که از سابقه آقای بهبودنیا داشتم و می دانستم که بر کار خود مسلط هستند، از طرفی از طرح نمایش بسیار راضی بودم و اینکه می دانستم آقای بهبودنیا و همسرشان خانم بداغی دغدغه شان به جد تئاتر است.

*شما در چه نقشی در اثر حضور دارید؟ تمرینات گونه بوده است؟

نقش سوریا است، نقش خواهر نامزد کریم، تمرینات هم بسیار خوب بود، تمرینات منظم و بی حاشیه.

*شما سابقه کار کارگاهی داشتید؟

نه؛ این نخستین باری بود که کار کارگاهی می کردم که البته بسیار هم تجربه خوبی بود و راضی هستم.

*از نتیجه کار راضی هستید؟

نفس و ذات هنر بسته به نظر مخاطب است، حتی درک یک اثر نیز ارتباط مستقیم با نظر تماشاگر دارد، نوع بازی، سبک اجرایی و خیلی موارد دیگر هست که باید به انتظار قضاوت تماشاگر نشست.

*به هر حال برای رضایت مباحث مختلف مطرح است، به طور مثال در یک هنر دسته جمعی نقش گروه هم مهم است.

البته نتیجه کار به این موارد هم بستگی دارد، همانطور که گفتم در این اثر گروه خوب و بی حاشیه نقش مهمی در نتیجه کار داشت، هم بازی ها به من در شکل گیری نقش بسیار کمک کردند.

خانم مهدی زاده شما به عنوان دستیار کارگردان در نمایش حضور داشتید، تا چه اندازه جایگاه دستیار کارگردان در تئاتر استان فارس مد نظر قرار می گیرد؟

هنوز جا نیفتاده است، در واقع شاید این موضوع به ماهیت کلی تئاتر بر می گردد، ما هنوز در حوزه تئاتر حرفه ای نیستیم، تخصص‌ها و حرفه‌ها مشخص نیست و بالتبع بسیاری از حرفه های مهم نادیده گرفته می شود، اما به هر حال یک موضوع غیر قابل انکار است و آن این است که یک کار موفق کاری است که در آن هر کس در جایگاه خود با جدیت و تخصص وظیفه خود را انجام دهد.

*در نمایش چایی، راند آخر وضع چگونه بود؟

من در این نمایش ابتدا به عنوان منشی صحنه حضور داشتم که بعد از چند جلسه تمرین قرار شد به عنوان دستیار کارگردان با گروه همکاری کنم، خوب در اینجا اتفاقا به حرفه ها نگاه تخصصی می شود، در بسیاری موارد حتی فراتر از وظایف نظرات افراد گروه مهم است و همفکری می شود.

*بازیگران در رسیدن به فرم اجرایی و تبلور نقش مشکلی نداشتند؟

خوب کارگاهی بودن کار به شکل گیری نقش ها کمک کرد و حتی این اتودهای کارگاهی سبب شد تا شخصیت های متن ملموس تر و واقعی تر باشند.

*نحوه تمرینات چگونه بود؟ آیا تمرینات منظم برگزار می شد و اعضا گروه در رعایت نظم مقید بودند؟

البته نظم در طول تمرینات جاری بود و ما با احساس مسئولیت دوستان روند تمرینات را به خوبی دنبال کردیم.

*خانم بداغی شما از کی با متن آشنا شدید؟ آیا از ابتدا قرار بود در این اثر بازی کنید؟

من از ابتدا که طرح آماده شد با ایده اجرای این کار آشنا شدم، آقای بهبود نیا طرح را آماده کرده بودند که طرح بسیار جذابی هم بود.

*شما در چه نقشی ظاهر شدید؟

من در این نمایش در نقش ثریا بازی کردم که در مقابل کریم قرار دارد و از سوی دیگر هم مباحثی در داستان را شاهد هستیم که برای خواهر ثریا پیش می آید.

*از بازی در نقش ثریا لطفا بگویید؟ در این اثر چالشی هم وجود داشت؟

یکی از چالش ها بازی در نقش ثریا بازی در دو مقطع زمانی از یک کاراکتر است، در این نقش من باید هم ثریا ۲۲ ساله را بازی کنم و هم ثریا ۳۴ ساله که این شاید چالش نقش بود، چالشی بسیار جذاب که امیدوارم مورد توجه مخاطب باشد، در کنار این موضوع کار کردن با یک گروه خوب و با روحیه بالا نیز تجربه خوبی بود.

*نقش خود ثریا تا چه اندازه برای شما جذاب بود؟

خوشبختانه من با نقش ارتباط خوبی گرفتم و به خاطر فضاهایش نقش را دوست داشتم و در واقع باید بگویم که شبانه روز درگیر این نقش هستم حتی درگیر شکل گیری کوچکترین حرکات فیزیکی و یا دغدغه های ذهنی اش.

*پس انرژی زیادی برای این کار گذاشتید؟

البته، این انرژی فقط مختص من نیست، تمام اعضای گروه کمک کردند و که بسیار پر انرژی بودند.

*آقای بهبود نیا این درگیر بودن بازیگران و عوامل با نقش ها و کار یک فرصت خوب است؟

البته واقعا تمام بازیگران و عوامل سنگ تمام گذاشتند و در واقع در فضا و زمان خارج از تمرینات نیز درگیر کار بودند، حتی بعد از تمرینات وقت می گذاشتند و یا زمانی که یک ایده به ذهنشان خطور می کند سریع اطلاع می دهند، در واقع تمرینات ما هر جلسه یک روند پیشرفتی خوبی دارد که حاصل همین انگیزه دوستان است.

گفتنی است،جشنواره تئاتر استانی استان فارس طی سال جاری در اواسط شهریور ماه شاهد مرحله بازبینی خود است و نمایشی که موفق به گذر از این مرحله بازبینی شوند در هفته نخست مهرماه به رقابت می پردازند، احمد سپاسدار، علینقی رزاقی و رضا عباسی بازبینی متون پذیرفته شده را به عهده دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار