پانا گزارش می دهد؛

نامه سرگشاده اهالی اکباتان به قالیباف

خبرگزاری پانا: ماه ها است اهالی فاز دو شهر اکباتان مسیر شهرداری،شورا ،شهرداری ناحیه را می روند تا صدای اعتراضشان به گوش مدیران شهری برسد .نیمه شب تعطیلات عید فطر بود که شبانه کلنگ ساختمانی که می گویند قرار است به فضای فرهنگی تبدیل شود را به زمین زدند و تا این روزکه این ساختمان در حال اتمام است اهالی این فاز تلاش می کنند مانع ساخت ساختمانی شوند که قرار است در مشاعات فاز دو شهرک اکباتان ساخته و پیش از این به آنها وعده داده شده بود به فضای سبز تبدیل می شود .

کد مطلب: ۳۸۴۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا،اهالی شهرک اکباتان یک باری هم مقابل شورا تجمع کردند و بارها روزهای سه شنبه مقابل این بنا جمع شدند و اعتراض خود را به سازندگان این بنا اعلام کردند .اخرین بار یکی از اهالی شهرک که پیگیری این موضوع را از شورا بر عهده دارد مورد ضرب وشتم قرار گرفت ..به گفته معترضین قرار بوده در منطقه عمومی فاز 2 به جای فضای سبز یک دارالقرآن احداث شود. این در حالی است که شهرداری در فضای عمومی که متعلق به ساکنان این شهرک است نمی‌تواند دخل و تصرفی داشته باشد. علاوه بر این شهردار ناحیه نیز در این زمینه پاسخگو نبوده است.
این دارالقرآن قرار بوده در شهرک مفید ساخته شود اما اهالی آن مخالفت کردند و حالا قرار است آن را در شهرک اکباتان احداث کنند. در مقطعی انجام این کار متوقف شد اما ایام عید کار را از سر گرفتند. متاسفانه قرار است به بهانه دارالقرآن تجاری‌سازی کنند. ما اعتراض خود را به شورای شهر و شهرداری اعلام کرده‌ایم اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.
یک شهروند ساکن این شهرک می گوید: شهرداری مشاعاتی از این شهرک را در برخی ارگان ها برای ساخت و ساز و احداث مراکز تجاری قرار داده در حالی که این مشاعات متعلق به همه ساکنین شهرک است. ماهیت شهرک اکباتان با تصرفات غیر قانونی و ساخت و ساخت وسازها از بین رفته است و این شهرک به سیبی چند تکه تقسیم شده است چرا هیچ کس هم به اعتراضات ما ساکنان شهرک توجهی نمی کند؟
با مکاتبات فراوان بارها از شهرداری تهران درخواست کردیم تا با توسعه فضای سبز این شهرک، از میزان آلودگی ناشی از ساخت و سازها بکاهد اما آنها با لجبازی مقادیر باقی مانده فضای سبز اکباتان را تخریب کردند.
یکی دیگر از ساکنان فاز دو شهرک اکباتان می گوید : محلی که برای احداث دار القران پیش بینی شده است در مکان نامناسبی قرار دارد و لوله گاز و فاضلاب از آن عبور می کند و ممکن است خطرات جانی برای ساکنان ایجاد کند .
او با اشاره به مذاکرات ساکنان اکباتان با مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران می گوید : به ما وعده داده شد که این پروژه متوقف شود و اگر ادامه پیدا کند شهردار ناحیه عزل می شود . اما وقتی از شهرداری برگشتیم مشاهده کردیم این ساختمان در حال گچ کاری است .
ایرامنش اضافه می کند : تمامی هیات مدیره مجتمع های اکباتان به تجاوز به مشاعات این شهرک اعتراض داشته و طوماری را برای شهرداری و شورا به امضا رسانده اند .
اما مهدی چمران رییس شورای شهر تهران معتقد است ساخت و ساز در این منطقه قانونی است و این منطقه از نظر سراهای فرهنگی دچار کمبود است . او تاکید می کند : برای ساخت این دارالقران نه درختی قطع و نه فضای سبزی تخریب شده است .
پژمان پشمچی‌زاده شهردار سابق منطقه 5 و معاون فعلی شهرسازی شهردار تهران هم در خصوص اعتراض جمعی از اهالی شهرک اکباتان به ساخت دارالقرآن در این شهرک می گوید: کل این ساختمان به دارالقرآن تعلق داشته و بخش تجاری ندارد.
وی با بیان اینکه این ساختمان دارای یک طبقه همکف و یک طبقه روی آن است، می گوید: عده‌ای از اهالی شهرک مخالف ساخت این دارالقرآن بوده، اما عده‌ای از اهالی مذهبی شهرک با آن موافق هستند.او مخالفان اجرای این طرح را در نهایت 10 هزار نفر برآورد کرد .
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ضروری است؛ تامین سرانه فرهنگی محله را نیز در نظر بگیریم، ادامه داد: این اقدام کاری مردمی است و شهرداری کار خاصی انجام نداده است.نمی‌شود برای راه‌اندای دارالقرآن معضل ایجاد کرد.
با وجود موافقت برخی از مدیران شهری با ساخت این بنا در فاز دو شهرک اکباتان شورای عالی شهرسازی حکم به توقف ساخت این بنا داده است . اما تاکنون توجهی به این جکم نشده است . اهالی شهرک اکباتان به تازگی نامه ای به شهردار تهران نوشته اند :

به نام خدا

نامه سرگشاده مدیران بلوک ها و اهالی شهرک اکباتان به جناب آقای دکتر قالیباف، شهردار محترم تهران

جناب آقای دکتر قالیباف، شهردار محترم تهران،

با عرض سلام و ادب؛

قصد ما از نگارش این نامه در میان گذاشتن درد دل خود با شما پیرامون اقدامات ناصواب شهرداری طی سالیان در شهرک محل سکونتمان و چاره جویی سریع تر در باره آن هاست.

در طرح ساخت این شهرک، استانداردها و موازین عمرانی و شهرسازی به خوبی لحاظ شده بود. اما شهرداری بتدریج در طرح اولیه شهرک دخل و تصرف کرد. شاید ناصواب ترین اقدام شهرداری در شهرک ما، عدم رعایت توافق منعقد شده در اسفند سال 1374 بین شهرداری منطقه 5 و سازمان عمران و نوسازی بود که بر اساس آن، اراضی مابین فاز 1 و 2 شهرک به مساحت حدود 19 هکتار به شهرداری تحویل (و نه واگذار) شد. در مهم ترین ماده صورتجلسه این توافق به صراحت آمده بود که شهرداری می بایست در این اراضی، فضای سبز ایجاد کند. اما شهرداری در سال1386 طی مصوبه کمیسیون ماده 5، کاربری فضای سبز این زمین ها را تغییر داد. حدود 4.5 هکتار از زمین های مورد اشاره برای ساخت مجتمع تجاری، فرهنگی، خدماتی و تفریحی، که امروزه بزرگ بازار تهران یا مگامال نام دارد، و نیز برای احداث یک فرهنگسرا، هتل، پمپ بنزین، کارواش، مسجد و همچنین حدود 14.5 هکتار (80٪ کل اراضی یاد شده) به بوستان اختصاص داده شد. حال آنکه در عمل، شهرداری به همین مصوبه نیز پایبند نماند. 7.7 هکتار از این زمین ها به فضای تجاری تبدیل شده و از ساخت بوستان و فضای سبز نیز خبری نیست. این در حالی است که طبق بند 4 تبصره 2 صورتجلسه کمیسیون ماده 5، شهرداری مجاز به تغییر تنها 10٪ از کاربری فضای سبز به منظور خدمات بوده است.

احداث بیمارستان فوق تخصصی زنان و زایمان صارم در فاز 3 شهرک از سال 1385 نیز به دلیل اینکه بیمارستانی تخصصی و فرامنطقه ای است، ترافیک زیادی را در شهرک ما ایجاد کرده است و فاضلاب این بیمارستان، بهداشت و سلامت شهرک را به مخاطره انداخته است.

در سال1391 دبیرستان دین و دانش در فاز 3 شهرک اکباتان تغییر کاربری یافت و به پردیس 2 دانشگاه شهید بهشتی تبدیل شد. در حالی که احداث پردیس های دانشگاهی در محیط هایی مانند شهرک های مسکونی موجد بروز پیامدهای منفی برای اهالی است.

همچنین شهرداری از سال 91 بدون بررسی کارشناسی و مطالعات فنی لازم، با تخریب یکی دیگر از فضاهای سبز شهرک و قطع تعداد قابل توجهی اصله درخت، مبادرت به ساخت واحدهایی تجاری در برِ میدان بسیج کرد که مبدا ورود و خروجی شهرک است. این واحد ها در صورت بهره برداری، در ارائه خدمات مرکز آتش نشانی که کنار آن ها قرار دارد، به خاطر افزایش ترافیک اختلال ایجاد خواهند کرد. با اعتراض اهالی، قرار بر این شده است که کاربری این واحدها فرهنگی باشد و درب آن ها از ضلع شمالی گشوده شود. اما هنوز در این خصوص مستندی ارائه نشده که خاطر ساکنان را آسوده سازد.

با این همه گویا تمام این اقدامات برای شهرداری در ایجاد نارضایتی ساکنان اکباتان کافی نبود، چرا که در 8 مرداد 93 افرادی شباهنگام اقدام به خاکبرداری و دیوارکشی در مقابل بلوک 19 فاز 2 شهرک کردند. پس از مدتی معلوم شد این زمین به استناد یک صورتجلسه موقت سراسر تناقض، از سوی شهرداری منطقه 5 به منظور ساخت مسجد به هیئتی مذهبی واگذار شده است. ساخت این سازه پس از یک دوره توقف از طریق مراجع قضایی، دوباره از بهمن ماه 93 پی گرفته شد.

زمین زیر ساخت مذکور بر اساس نقشه طرح تفصیلی شهر تهران و نقشۀ 1/2000 فضای سبز بشمار می آید. طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری مندرج در گزارش 115/94 مورخ 2/3/94 این قطعه زمین جزو مشاعات شهرک است. جای تعجب است که شهرداری، کاربری فضای سبز در این زمین را بدون اخذ نظر کمیسیون ماده 5، به فرهنگی تعییر داده است! با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست و فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تخریب فضای سبز حتی به بهانه ساخت حوزه علمیه نیز مجاز نیست و دستگاه های مسئول باید قاطعانه با آن مقابله کنند، این اقدام شهرداری چگونه می تواند توجیه داشته باشد؟

صرف نظر از فضای سبز و مشاع بودن زمین مذکور و اینکه در صورتجلسه شهرداری سخن از ساخت مسجد رفته است (نه دارالقرآن) و یا فارغ از تصرفات بعدی هیئت مذکور نسبت به فضای اطراف، اساسا مکان این سازه در جایی بسیار نامناسب از نظر ترافیکی (قرار گیری در سر پیچ خیابانی باریک) و بدون رعایت حریم تاسیسات زیربنایی (بر روی مسیر کابل های برق فشار قوی و نیز کانال های فاضلاب و آب باران، خطوط اصلی لوله گاز و کابل مخابرات) جانمایی شده است!

با پیگیری اهالی شهرک، دستور موقت توقف عملیات اجرایی این سازه از سوی دیوان عدالت اداری (به شماره بایگانی 940257 و 940521) در 1/4/94 صادر شد و شهرداری منطقه 5 تهران نیز بر اساس این حکم، دستور توقف هرگونه عملیات اجرایی شامل ساخت و ساز و فعالیت های موضوع صورتجلسه موقت تنظیمی آن شهرداری را به شهرداری ناحیۀ 6 در اکباتان صادر و این ناحیه را موظف به اجرای آن کرد. با این حال، مجریان سازه همچنان به ادامه کار خود مشغولند و به قانون گردن نمی نهند!

باری این اخیرترین تعرض به فضای سبز و مشاعات اکباتان(که انشاء الله آخرین باشد!)، تاکنون پیامدهای ناگواری را در بر داشته، از جمله موجب بروز اختلافات شدید بین مدیران و اهالی شهرک و مجریان سازه و و نیز نارضایتی و بدبینی اهالی شهرک نسبت به شهرداری شده است. همچنین این ساخت غیرقانونی و مسئله دار، مصداق بارز ضربه به ارزش های دینی و تضعیف آن ها در اذهان مردم است؛ چرا که ساخت بناهای مذهبی و اساسا هر آنچه که مرتبط با اعمال دینی و اعتقادی مردم است، می بایست به صورتی که شایسته ارزش و جایگاه آن است، با رعایت تمام ملاحظات قانونی، شرعی و اجتماعی احداث شوند.

گفتنی است برغم آنکه روسای برخی کمیسیون های شورای اسلامی شهر تهران نیز از حقوق اهالی شهرک در برابر تعرضات شهرداری درمورد ساخت این سازه دفاع کرده اند، عملیات و فعالیت های غیر قانونی آن همچنان ادامه دارد!

جناب آقای قالیباف، شهردار محترم تهران!

متاسفانه اهالی شهرک اکباتان، با تحمل هزینه های اجتماعی، روانی و مادی ناشی از تصمیمات و اقدامات شتاب زده، غیر کارشناسانه و بعضا منفعت طلبانه عده ای از افراد در سازمان تحت نظارت شما، بسیار خسته و دل شکسته اند. ما معتقدیم ادامه روند موجود و کم توجهی مدیران شهری به مطالبات بر حق ساکنان، نیک نامی شهرداری تهران را که با تلاش های مستمر و شایسته جنابعالی حاصل شده و عنوان مدیریت نمونه شهرداران آسیایی را از آن خود کرده، خدشه دار ساخته و باعث از بین رفتن هویت کالبدی و اجتماعی شهرک اکباتان به عنوان بزرگ‌ترین شهرک مسکونی در خاورمیانه می شود.

بدین وسیله ما مدیران و اهالی شهرک اکباتان، از جنابعالی خواستاریم تا با درایت خود و سایر همکاران دلسوز و پایبند به حقوق شهروندان، در گام نخست، نسبت به تصحیح مکان یابی سازه یاد شده، که متاخرترین اقدام غیرقانونی شهرداری منطقه 5 در شهرکمان است، دستورات مقتضی و عاجل صادر فرمایید تا از عواقب ناگوار غیر قابل پیش بینی، جلوگیری شود.

در گام بعدی از حضرتعالی تقاضا داریم که دستور فرمایید شهرداری دربارۀ تمامی برنامه های ساخت و ساز در اراضی شهرک اکباتان شفاف سازی و بازنگری کرده و از امکان انجام هر گونه تخلف سریعا جلوگیری به عمل آورد.

با تشکر:

مدیران و اهالی شهرک اکباتان

رونوشت:

1- جناب آقای قاضی ناصر سراج، رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی

2- جناب آقای دکتر پیروز حناچی، دبیر محترم شورای عالی معماری و شهرسازی جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی

3- سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار, رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی

4- جناب آقای مهندس مهدی چمران، رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران، جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی

5- جناب آقای دکتر علی نوذر پور، معاون محترم شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار