مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب نیرو :

حجم ذخیره آب در سدهای کشور 46 درصد است

خبرگزاری پانا: مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب نیرو از کاهش 2 میلیارد متر مکعبی روان آبها در سال جاری خبر داد و افزود: هم اکنون 46 درصد سدهای کشور به طور متوسط پر آب است.

کد مطلب: ۳۷۹۹۴۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، محمد حاج رسولی ها صبح امروز در نشست خبری که در وزارت نیرو برگزاری شد ضمن بیان آماری از میزان بارندگی در حوزه های آبخیز کشور، گفت: در تاریخ 47 ساله ای که آمار موجود است هم اکنون رتبه 37 را در حوزه آبریز دریای خزر شاهد هستیم و دیگر استانها وضعیت نامطلوبی را از منظر بارندگی دارند.

وی به کاهش 9 درصدی بارندگی با توجه به مدت زمان دراز مدت در دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال آبی جاری از ابتدای مهر ماه 93 تا کنون وضعیت سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به دوره سال گذشته که سطح آب 40 سانتی متر کاهش داشت و این نشان می دهد که میزان نزولات جوی تا چه میزان موثر است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب نیرو از کاهش 2 میلیارد متر مکعبی روان آبها در سال آبی جاری خبر داد و گفت: 75 درصد روان آبها معمولاً ورودی به مخازن سدهاست و این مربوط به ساختار سدهای کشور است و تا این لحظه 27 میلیارد متر مکعب آب وارد سدهای کشور شده که در سال گذشته این عدد تا 4 میلیارد متر مکعب بیشتر بود.

حاج رسولی ها به وضعیت بارش ها در سال جاری اشاره کرد و افزود: اکثر بارش ها در دشت ها اتفاق افتاد تا در ارتفاعات و امسال با کاهش 13 درصدی آب وردی به سد ها مواجه شدیم و البته بارندگی اخیر به شالیزارهای گیلان کمک کرد.

وی 22 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب حجم آب مخزن شدهای کشور نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون 46 درصد سدهای کشور به طور متوسط پر آب است.

ذخیره آب تهران 775 میلیون متر مکعب
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب نیرو به وجود سدهای اطراف تهران به عنوان یک عامل بسیار موثر برای جلوگیری از بحران آب در تابستان اشاه کرد و افزود: اگر این سدها وجود نداشت بحران آب در تهران جدی بود.

حاج رسولی ها همچنین در مورد اهمیت سد بیجار در شمال کشور گفت: اگر این سد سال گذشته احداث نمی شد چندین شهر گیلان با چالش جدی آب شرب مواجه می شدند.

وی در رابطه با تأمین آب شرب تهران اعلام کرد: برای داشتن کیفیت آب مطلوب 60 درصد آب از منابع سدها و 40 درصد از آب های زیر زمینی مورد بهره برداری قرار می گیرد و این میزان به تناسب خشک سالی و تر سالی تا 70 درصد و 30 درصد نیز در نوسان است و وضع آب ذخیره در سدهای تهران 775 میلیون متر مکعب است.

27 سد در حال اجرا تغییر اولویت یافت
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب نیرو در مورد طرح بازنگری ساخت سدها عنوان کرد: هم اکنون 119 سد در حال اجرا در کشور داریم و با توجه به تغییر اقلیم پیش آمده در کشور متوسط بارندگی در کشور از 250 میلی متر تا سال 78 در میانگین 15 سال گذشته به 219 میلی متر رسید و در میانگین 5 سال گذشته نیز به 203 میلی متر رسید و همزمان با افزایش دمای هوا هم مواجه شدیم و منابع آب تجدید پذیر به 104 میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرد.

حاج رسولی ها ادامه داد: موضوع تغییر اقلیم باعث شد اولویت بندی در اجرای سدها پیش بیاید و در حوزه کرخه و سفید رود -غزل اوزن- حساسیت بیشتری بود و دیگر حوزه های آبریز نیز با تغییر احجام سدها مواجه خواهیم بود و 27 سد را تغییر اولویت دادیم و بازنگری در تغییر حجم سدها همچنان ادامه دارد.

10 راهبرد منابع آب راهبردهای وزارت نیرو در برنامه ششم
وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری پانا در رابطه با اولویت های برنامه ششم توسعه به تعریف 10 راهبرد بزرگ اشاره کرد و افزود: در این ده راهبرد به مدیریت به هم پیوسته و دیپلماسی آب و مشارکت ذینفعان خواهیم پرداخت و برای حل موارد آب با نگاه ملی با هماهنگی دستگاهای مختلف برنامه ریزی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب نیرو همچنین ادامه داد: راهبرد دیگر تعادل بخشی آب های زیر زمینی است و همچین بهره وری و ارزش اقتصادی آب را مورد توجه داریم ضمن آنکه آمایش سرزمین را به عنوان یک برنامه مهم در برنامه ششم ملاک عمل قرار می دهیم.

بحران دشت کبودرآهنگ را با بازچرخانی آب حل کردیم
حاج رسولی ها موضوع کیفیت آب را از دیگر راهبردهای دیگر برنامه ششم برشمرد و گفت: موضوع جمع آوری فاضلاب نیز موضوع مهمی است همچنین موضوع مقوله دشت کبوتر آهنگ در همدان برای مقابله با نشست دشت همدان را در برنامه قرار دادیم که با بازچرخانی آب مانع این معضل شدیم.

وی ارتقاء آگاهی های عمومی را از دیگر راهبردهای برنامه ششم در حفظ منابع آب دانست و گفت: راهبرهای ذکر شده اولویت های کاری در برنامه ششم توسعه در بخش آب و حفظ منابع آب است.

سالانه حریم 5 هزار کیلومتر رودخانه مشخص می شود
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب نیرو در بخش از این نشست به عملیات اجرایی در رودخانه های کشور پرداخت و اظهار کرد: سه عملیات در رودخانه ها انجام می شود که ابتدا مطالعه حریم و بستر است و هم اکنون در 38 هزار کیلومتر از رودخانه های کشور عملیات حریم و بستر را انجام دادیم و امسال در 5 هزار کیلومتر از رودخانه ها مطالعات حریم و بستر را انجام می دهیم.

حاج رسولی ها دومین اقدام در برنامه رودخانه ها را علامت گذاری در حریم رودخانه ها بیان کرد و گفت: این اقدام تا حدودی به هزینه های بیشتری احتیاج دارد و اقدام سوم در رودخانه ها ساماندهی متجاوزین به حریم رودخانه هاست و همچنان انجام مطالعات در اولیت برنامه های کاری رودخانه هاست.

کشور 70 هزار کیلومتر رودخانه دائمی دارد
وی افزود: طول رودخانه های کشور 146 هزار کیلومتر است و از این میزان 70 هزار کیلومتر رودخانه های دائمی و 76 هزار کیلومتر رودخانه های فصلی هستند که با توجه به نیاز 2 هزار میلیارد تومانی برای انجام برنامه های سه گانه در حوزه رودهای کشور هم اکنون سالانه با در اختیار داشتن 50 هزار میلیارد با کمبود اعتبار مواجه ایم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب نیرو خاطر نشان کرد: سیل اخیر در شمال کشور و آسب ها به دلیل رعایت نکردن حریم رودخانه هارخ داد که به آنها نیز در این مهم هشدار داده بودیم.

حاج رسولی ها در مورد نصب کنتور به چاه های کشاورزی نیز گفت: این موضوع یکی از پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیر زمینی است و این یکی از پروژه های اولویت دار برنامه بود و هم اکنون کشور 320 دشت ممنوعه دارد.

در حال برگزاری ...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار