جریان معکوس نقدینگی از شهر به روستا با خدمات پست بانک

خبرگزاری پانا:مدیر شعب پست بانک آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه رویکرد پست بانک خدمات دهی در روستاهاست ، گفت: خدمات پست بانک موجب جریان معکوس نقدینگی از شهر به روستا شده است.

کد مطلب: ۳۷۶۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،علیرضا پورحسین با اعلام اینکه خدمات پست بانک در 800 دفتر خدمات ارتباط روستایی استان ارائه می شود، گفت: با توجه به اینکه این روستاها به عنوان مرکز چند روستا محسوب می شوند در عمل تمام روستاهای استان تحت پوشش خدمات پست بانک هستند.

وی با بیان اینکه ، از ابتدای شکل گیری بانکها در شهرها شاهد سرازیر شدن دارایی و درآمد روستاییان به شهرها و اعطای تسهیلات به شهروندان هستیم ، گفت: یکی از عوامل عقب افتادگی و توسعه نیافتن روستاها همین موضوع است .

پورحسین با اشاره به نقش آفرینی موسسه های خرد و پس انداز در توسعه مناطق روستایی کشورهای دیگر ، خاطرنشان کرد: در ایران بانکهای صادرات و کشاورزی در راستای گسترش خدمات به روستاها فعالیتهایی داشته اما موفقیت لازم را نداشته اند.

وی با اشاره به اشتغال زایی دفاتر پست بانک برای روستاییان، اظهارکرد: با راه اندازی این دفاتر ، روند انتقال پول از روستا به شهر متوقف و در برخی موارد برعکس شده است .

پورحسین اتفاقی که در روستای کیوج شهرستان سراب افتاده را به عنوان سند ادعای خود مطرح کرد و افزود: در این روستای 60 خانواری که 30 خانوار مدجو هستند ، شاهد 10 میلیارد ریال سپرده مردمی در پست بانک هستیم.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از متولدان این روستا در بازار تهران مشغول فعالیت هستند ، توضیح داد : با شناسایی این افراد و واگذاری دستگاه pos ( پایانه فروش ) به آنها گردش مالی شان را به پست بانک منتقل کرده ایم و به این ترتیب اهالی روستا از خدمات و تسهیلات فراهم شده با کمک هم روستاییانشان بهره مند می شوند.

پورحسین با بیان اینکه روند معکوس انتقال پول از روستا به شهر موجب کاهش مهاجرت شده است ، گفت: با حمایت از اشتغال خرد در روستاها درصدد توقف مهاجرت و حتی معکوس کردن روند مهاجرت هستیم.

وی با بیان اینکه ارزش افزوده پست بانک در روستاها از ایجاد یک واحد تولیدی که به احتمال زیاد بخش مهمی از نیروهایش را از افراد غیربومی تامین خواهد کرد، بیشتر است ، اظهارکرد: با توجه به اینکه یارانه نقدی 100 هزار خانوار استان از طریق دفاتر پست بانک در روستاها پرداخت می شود ، درصورت نبود این خدمات ، روستایی مجبور بود برای گرفتن یارانه به شهر مراجعه کند.

پورحسین با محاسبه حداقل 200 هزار ریال هزینه برای مراجعه روستایی به شهر و صرفه جویی 20 میلیارد ریالی ناشی از خدمات پست بانک برای روستاییان استان ، گفت: کدام واحد تولیدی صنعتی چنین خدماتی به روستاییان می دهد، صرف نظر از اینکه موجب آلودگی محیط زیست روستایی هم می شود.

وی با اشاره به رویکرد موجود در کشور در خصوص توسعه دولت الکترونیک ، گفت: شبکه مویرگی پست بانک ، شکاف موجود در روستاها و دولت الکترونیک را پرکرده است .

پورحسین ، صدور کارت بانکی ، صدور چک و ارائه تسهیلات بانکی را از خدمات قابل ارائه توسط پست بانک عنوان کرد و گفت: در 30 دفتر خدمات ارتباطی روستایی استان دستگاه خودپرداز دایر شده است .

مدیر شعب پست بانک آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت سه شعبه پست بانک در تبریز و 19 شعبه در کل استان ، گفت: در حال حاضر خدمات پست بانک از طریق 50 دفتر پیشخوان دولت در شهرهای استان هم ارائه می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار