روز جهانی پرندگان مهاجر در نقده برگزار شد

خبرگزاری پانا:رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در برنامه روز جهانی پرندگان مهاجر گفت: سالانه افزون بر 70 هزار پرنده بومی و مهاجر در تالابهای استان فرود می آیند.

کد مطلب: ۳۴۷۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،امید یوسفی افزود: در طی سال گذشته طی سرشماری که از زیستگاههای آبی استان صورت پذیرفت بیش از 70 هزار پرنده از بیش از 50 خانواده در تالابهای این استان مشاهده شد.

وی اظهار کرد: مهمترین نوع پرندگانی که در تالابهای استان مشاهده شده می توان به پرندگانی همچون فلامینگو، قو، انواع غازها، آنقوت، سرسبز، انواع پلیکان ها، انواع حواصیل ها، درنا، انواع اردکها و دهها نوع پرنده دیگر بومی و مهاجر اشاره کرد.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق پرندگان مهاجر آبزی و یا کنار آبزی می باشند و همچنین استان آذربایجان غربی نیز به لحاظ دارا بودن زیستگاههای متعدد آبی و تالابی در سطح کشور و منطقه مطرح می باشد بنابراین هر ساله با آغاز فصل مهاجرت شاهد حضور هزاران پرنده مهاجر در زیستگاههای آبی این استان هستیم.

یوسفی با اشاره به کاهش جمعیت پرندگان گفت: پرندگان مهاجر در سال با توجه به اینکه در دو زیستگاه نسبتا دور از هم زیست می کنند بنابراین نقش بسیار مهمی را در تکمیل چرخه غذایی یک منطقه ایفا می کنند ولی متاسفانه تعداد جمعیت این پرندگان به شدت در حال کاهش می باشد.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی مراکز معتبر پرنده شناسی در جهان ( انجمن پرنده شناسی انگلستان RSPB ) تعداد پرندگان مهاجر در دنیا از عدد 50 میلیارد بال در طی 10 سال گذشته به 45 میلیارد بال رسیده که نشان دهنده کاهش تعداد پنج میلیاردی جمعیت انواع پرندگان می باشد.

یوسفی اظهار کرد: اگر چنانچه این روند در طی سالهای آینده نیز ادامه یابد فرزندان ما دیگر در طبیعت پرنده ای نخواهند دید.

وی با اشاره به تهدیدات پرندگان اضافه کرد: افزایش بی رویه میزان شکار پرندگان، توسعه مغایر با استانداردهای زیست محیطی توسعه نا پایدار، تخریب زیستگاه، نابودی منابع اصلی تامین غذای پرندگان و در نهایت تغییرات اقلیمی از جمله مهمترین عوامل تهدید کاهش جمعیت پرندگان و انقراض نسل آنها می باشد.

روزهای 10 و 11 ماه می برابر با 20 و 21 اردیبهشت ماه را بعنوان روز جهانی پرندگان مهاجر اعلام شده است.

علت این نامگذاری در راستای افزایش میزان توجه جهانی به پرندگان مهاجر و اهمیت آنها می باشد.

در سال 2006 میلادی کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر وحشی ( CMS ) و توافقنامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا اوراسیا ( AEWA ) روزهای 10 و 11 ماه می را بعنوان روز جهانی پرندگان مهاجر اعلام کردند.

گفتنی است برنامه ی با حضور مسولین استانی و دانش آموزان مدارس و تشکلهای زیست محیطی در تالاب اق قلعه نقده برگزار شد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار