انتشار رمان پس از نان در شهر ستان قدس

خبرگزاری پانا: رمان « پس از نان » توسط دبیر ادبیات شهرستان قدس در مورد بنیانگذار مدارس نوین ایران منتشر شد.

کد مطلب: ۳۴۴۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا ، کتاب «پس از نان» اتفاقات و سختی ها و مشکلات و پایداری های بنیان‌ گذار آموزش نوین در ایران یعنی میرزا حسن رشدیه را در قالب رمان جذاب و گیرا بیان می کند.
بابک عارفی دبیر ادبیات دبیرستان های شهرستان قدس و نویسنده ی رمان « پس از نان » در گفت گو با خبرنگار پانا گفت: «از آنجا که چندین سال است به امر تدریس مشغولم، یافتن نقطه شروع آموزش و پرورش نوین و مدارس امروزی ایران ، به عنوان پرسشی ذن مرا درگیر کرده بود. پس از اندکی تحقیق به اهمیت کنجکاوی خود پی بردم و حدود 18 ماه تحقیقات مفصل و مستدلی در این مورد انجام دادم».
سیستم آموزش و پرورش نوین ایران توسط میرزا حسن رشدیه ( میرزا حسن تبریزی ۱۲۳۰ تبریز - ۱۳۲۳ قم) تاسیس شد.
وی نخستین مدرسه را در تبریز و دومین مدرسه را در تهران بعد از دارالفنون راه اندازی کرد. او را پدر فرهنگ جدید ایران نامیده‌اند.
میرزار حسن فرزند ملا مهدی از علمای بنام تبریز بود. او تحصیلات مقدماتی را نزد پدر خود فرا گرفت و بر اثر استعداد و حافظهٔ ای که داشت، در اندک زمانی یکی از علمای تبریز به شمار می‌رفت. چنان که در ۲۲ سالگی امام جماعت یکی از مساجد تبریز بود .
به سفارش پدرش به جای رفتن به نجف اشرف و ادامه درس طلبگی عازم بیروت و استانبول شد. ورود وی به بیروت هم زمان با جشن سی سالگی مرکز تربیت معلم فرانسویان در بیروت بود. وی اولین ایرانی بود که در آن مرکز شیوه های نوین آموزگاری هم چون؛ سبک های نوین آموزش الفبا، دروس حساب، هندسه، تاریخ و جغرافیا را آموخت. پس از فارغ التحصیلی، به مدت چهار سال در تفلیس تدریس کرد.
میرزا حسن رشدیه در سفر بازگشت ناصرالدین شاه از فرنگ، طرح های آموزشی خود را ارائه کرد و شاه او را مامور کرد که به ایران بیاید و مدارسی با این سبک راه اندازی کند اما در میانه راه پس از آگاهی از تربیت افراد باسواد در جامعه و در خطر دیدن جاه و مقام خویش، از تصمیم خود منصرف شد.
با این حال میرزا حسن به تبریز آمده اولین مدرسه به سبک نوین را راه اندازی کرد. ظاهرا مقاومتی در شهر نسبت به تحصیل کودکان پسر و دختر به وجود می آید و هفت بار مدرسه وی توسط مخالفان تخریب می شود. همین اتفاق برای مدرسه ی وی در مشهد به وجود می آید. با این حال میرزا تخریب و مخالفت دیگران را با اصرار و ساخت دوباره مدرارس ادامه می دهد و حوزه کار خویش را به اردبیل و سایر شهرها گسترش می دهد. کسانی هم چون طالبوف کمک مالی زیادی جهت توسعه مدرسه سازی به وی ارائه کرده اند.
میرزا حسن رشدیه خدمات زیادی جهت توسعه ی شیوه های نوین آموزشی ارائه کرد. به طور مثال راه اندازی اولین مدارس مخصوص دختران و پسران، نوشتن اولین کتاب های مخصوص دختران، راه اندازی اولین مدارس مخصوص نابینایان، ابداع الفبای صوتی کنونی مدارس ابتدایی، تقسیم بندی طول دروه تحصیل 12 ساله، راه اندازی دوره ی 5 ساله ی ادبستان ، نوشتن بیش از 30 جلد کتاب و نوشتن اولین کتاب تخصصی فیزیک مدارس.
میرزا حسن هدف آموزش و پرورش را فقط تربیت افرادی جهت تصدی شغل دکتر و مهندس و قاضی نمی داند، بلکه هدف آموزش و پرورش را تربیت انسان خوب برای زندگی خوب می داند. در واقع هدف را جامعه پذیر کردن افراد جهت اعتلای اجتماع و زندگی گروهی قلمداد می کند. از همین روی طول تحصیلات آموزش و پرورش را بر اساس روند تبدیل شدن مس به طلا، در 12 مرحله فرض کرده تا در این 12 سال کودک به طلایی با ارزش در جامعه تبدیل شود.
میرزا حسن رشدیه در فعالیت های سیاسی کشور نیز دخالت مستقیم داشت و وی اولین کسی بود که شب نامه هایی را بر علیه حکومت شاهنشاهی قاجاریه و ناصرالدین شاه پخش کرد. او جز پیش قراولان جنبش مشروطه بود و در زمان محاصره ی ستارخان توسط عین الدوله، سپهدار تنکابنی و قوایش را از حمله به ستارخان و سرکوب مشروطه خواهان تبریز منصرف کرد. این کار باعث جلوگیری از خطر سقوط و نابودی کامل جنبش مشروطه شد.
میزار میرزا حسن رشدیه در قبرستان نو قم رو به روی حرم حضرت معصومه(ص) قرار دارد. وی در وصیت خویش عنوان کرده: که مرا زیر پای دانش آموزان خاک کنید تا دانش آموزان از آن رد شوند و روح من شاد گردد.»
شایان ذکر است ،رمان «پس از نان» توسط انتشارات آپامهر در 304 صفحه و هزار نسخه عرضه گردیده.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار