دبیرانجمن برنج در گفت وگو با پانا مطرح کرد:

واردات مازاد برنیاز برنج /اختلاف نظر در سرانه مصرف برنج

خبرگزاری پانا: دبیرانجمن برنج با بیان ا ینکه اختلاف نظر در مورد سرانه مصرف برنج مهمترین دلیل واردات مازاد برنیاز داخلی است ،گفت: مبدا و واردکنندگان برنج مشخص است و مجمع واردات برنج به صورت رسمی امکان واردات به کشور را دارد اما به طور قطع کشور نیز این قابلیت را دارد که در تولید برنج خودکفا شود .

کد مطلب: ۲۹۸۰۸۱
لینک کوتاه کپی شد

جمیل علیزاده شایق در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این پرسش که گفته می شود مبدا و واردکننده برنج های وارداتی به کشور مشخص نیست ،گفت : مبدا و واردکنندگان برنج مشخص است و مجمع واردات برنج به صورت رسمی امکان واردات به کشور را دارد و به طور قطع کشور نیز این قابلیت را دارد که در تولید برنج خودکفا شود .


وی افزود: وارکنندگان برنج مجمع رسمی و مجوزهای واردات را در اختیار دارند مگر آنکه واردات از کانال قاچاق صورت گیرد که در سایر کالاها نیز وجود دارد .


آماری از قاچاق برنج نداریم


شایق با بیان اینکه آماری از واردات قاچاق برنج در کشور در دست نیست ، عنوان کرد: براساس آمار گمرک سال گذشته 2 میلیون و 100 هزارتن و در 7 ماه ابتدایی سال جاری 750 میلیون تن برنج به کشور وارد شده است و مجمع واردکنندگان برنج که یک مجمع رسمی است به وارد کنندگان برنج اقدام می کند اما واردات قاچاق برنج نیز وجود دارد .


علیزاده شایق خاطرنشان کرد: واردات مطابق با نیاز کشور باید براساس سرانه مصرف صورت گیرد اما در زمینه سرانه مصرف اختلاف نظرهایی وجود دارد برخی مصرف سرانه را 38 تا 40 کیلو می دانند که در این صورت نیاز به واردات حدود 1 میلیون تن است اما اگر سرانه مصرف 36 کیلو فرض شود نیاز به واردات یک میلیون و 700 هزار تن است .


وی گفت : مصرف سرانه کشور از 40 کیلو بیشتر نیست اما واردات برنج به کشور مازاد و بیش از نیاز داخلی است .


وزارت جهاد مسئول واردات کنونی نیست


دبیرانجمن برنج در پاسخ به این پرسش که عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را در مجوزهای داده شده برای واردات برنج چگونه ارزیابی می کنید ، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای امسال مجوزهای واردات برنج را صادر می کند و مجوزهای صادر شده درسال گذشته که هنوز هم براساس آنها واردات برنج به کشور صورت می گیرد توسط وزارتخانه های دیگر صورت می گیرد .


علیزاده شایق عنوان کرد: برنج های وارداتی کنونی با مجوزهایی به کشور وارد می شود که توسط وزارت صنعت ،معدن و تجارت صادرشده است و باید منتظر ماند و در انتهای سال عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را در این بخش ارزیابی کرد .


دبیرانجمن برنج درخصوص مقایسه قیمت برنج های داخلی و خارجی اظهار کرد: قیمت تمام شده برنج داخلی بالاتر است به این دلیل که آنچنان که باید و شاید در کنار کشاورز نبوده ایم و خودبخود هزینه های تولید برنج در کشور بالاست اما برنج های وارداتی عملکرد بالاتری در هکتار داشته و کیفیت پایین تری نیز دارند .


شایق تصریح کرد: دستمزد نیروی کارگری در کشورهای خارجی تولید کننده در مقایسه با ایران پایین تر است و آمار فائو نشان می دهد که در اردیبهشت امسال قیمت جهانی برنج به طور دائم در حال کاهش است اما قیمت برنج های تولید داخل روند کاهشی ندارد .


صادرات چندانی در برنج داخلی نداریم


دبیرانجمن برنج در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات برنج نیز صورت می گیرد ، تصریح کرد: صادرات برنج به صورت کلی وجود ندارد اما ممکن است مقدار اندکی به صورت تهاتر با برخی کالاها به کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گیرد .


علیزاده شایق درخصوص واردات برنج آلوده به کشور بیان کرد: تلاش شده بود تا توپ آلودگی به برنج تولید داخل انجام شود که این تلاش به جایی نرسید و اگرچه ممکن بود الودگی در کیسه های ایرانی دیده شود اما این برنج ها ایرانی و تولید داخل نبودند و پرونده آنها نیز بسته شده است .


وی گفت: گروهی از نمایندگان مجلس و کارشناسان و مسوولان دولتی در سفری به هند و پاکستان تلاش کردند تا وضعیت آلودگی برنج این کشورها را مشخص کنند اما هرگز گزارشی از سوی آنها منتشر نشد .


دبیرانجمن برنج درباره مصرف بیش از اندازه کود در تولید برنج اظهار کرد: مصرف کود در محصولات باغی بیشتر است اما کشاورزان به تدریج آموزش می بینند که مصرف کود را به حداقل برسانند ویا از ریز مغذی ها یا کودهای گیاهی استفاده کنند اما هنوز برخی از کشاورزان به دلیل عدم آموزشهای صحیح مصرف بالایی در کود شیمیایی دارند که باید با آموزش های لازم و کار ترویجی و فرهنگی در این خصوص صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار