رفع موانع قانونی قبل از صدور مجوز اكتشاف معادن در حریم آثار تاریخی

خبرگزاری پانا:در نشست مشترک مسئولین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی بر رفع موانع قانونی لزوم استعلام از میراث فرهنگی قبل از صدور مجوز اكتشاف معادن در حریم آثار تاریخی تاکید شد.

کد مطلب: ۲۸۹۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، در این جلسه مصوب شد جلسه ای به ریاست معاون امور عمرانی استاندار و با حضور مسئولان سازمان صنعت، معدن تجارت و اداره کل میراث فرهنگی استان به منظور بررسی بیشتر و حل مشکلات موانع قانونی استعلام از میراث فرهنگی قبل از صدور هر گونه مجوز برای اكتشاف معادن در مواری که در حریم آثار تاریخی قرار دارند تشکیل شود.

محمد فتحی معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این جلسه با تاَکید بر لزوم استعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از این اداره کل در موارد ارائه مجوز بهره برداری به سرمایه گذاران، گفت: با دادن حق مجوز بهره برداری قبل از استعلام، حق مالکیت به سرمایه گذار مربوطه ایجاد می شود و این امر موجب بروز مشکلات حقوقی برای اداره کل و در نهایت به ضرر شخص سرمایه گذار تمام می شود .

وی افزود: بهتر است قبل از صدور هرگونه مجوز ، از میراث فرهنگی استعلام شود.

فتحی ادامه داد: برخی از آثار تاریخی در استان به صورت ثبتی مشخص شده اند اما برخی دیگر ثبت نشده و الزام حفاظتی دارند و برخی دیگر از این آثار یا در حال طی مراحل تعیین حریم و ثبت بوده و یا در حال شناسایی می باشند.

اکبر طاهری معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه شناسنامه هر ملتی آثار تاریخی آن است ، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در استای حفاظت از این آثار در کنار میراث فرهنگی بوده و آماده همکاری می باشد.

او اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بایستی نسبت به معرفی آثار و محوطه های تاریخی و حرائم مربوط به آن ها اقدام کرده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در صدور مجوز ها برای بهره برداری معادن دقت نظر داشته باشد.

طاهری با اعلام این مطلب که در آینده ای نزدیک طرحی به نام پنجره واحد تشکیل می شود، افزود: در این طرح تمام دستگاههای دولتی حضور داشته و مقرر می شود تمام استعلامات قبل از هرگونه فعالیت اجرائی از این پنجره واحد عبور کنند.

وی بر لزوم ارائه حرائم آثار تاریخی توسط میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: در این صورت ما نیز قبل از هرگونه اقدامی با استعلام از اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در صورت منافات مكان مورد نظر با قوانین میراث فرهنگی، آن مكان به نام میراث فرهنگی ثبت و حفظ می شود.

رضا حیدری کارشناس ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در این جلسه با اشاره به اینکه نزدیك به 1500 اثر تاریخی ثبت شده در استان وجود دارد، افزود: برخی دیگر از این آثار و محوطه های تاریخی در استان هنوز به ثبت نرسیده و یا در دست اقدام برای ثبت و تعیین حریم می باشند.

او ادامه داد: بسیاری از آثار و محوطه های تاریخی نیز در میان دشت ها، کوهها و یا مدفون در زیر خاک ها قرار دارند که شاید میراث فرهنگی و بسیاری از مردم و دستگاه ها از آن بی خبرند؛ بنابراین لزوم هماهنگی و استعلام از اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این زمینه امری ضروری است.

خلیل حسن خانی مسئول امور حقوقی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این جلسه با تاَکید بر لزوم هماهنگی بین دو نهاد دولتی،گفت: انتظار می رود در راستای ارتقای نظام جمهوری اسلامی و حفظ میراث فرهنگی استان به عتوان بخشی از کتاب تاریخی استان تعامل بیشتری بین دو دستگاه برقرار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار