مدیر گروه تغذیه دانشکده علوم پزشکی مشهد

با شیوع چاقی و اضافه وزن کودکان در ایران مواجهیم

خبرگزاری پانا : مدیر گروه تغذیه دانشکده علوم پزشکی مشهد گفت:با شیوع چاقی و اضافه وزن کودکان در ایران مواجهیم که الان 33 درصد هستند

کد مطلب: ۲۷۳۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، عبدالرضا نوروزی در مراسم گرامی‌داشت هفته غذا در تالار تربیت نیشابور، افزود: چاقی موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، سرطان روده بزرگ و اختلالات باروری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کل انرژی مورد نیاز یک آقا در روز دو هزار کیلوکالری و خانم هزار و 70 کیلوکالری است، اظهار کرد: با شیوع چاقی و اضافه وزن کودکان در ایران مواجهیم که الان 33 درصد هستند.

این متخصص تغذیه با اشاره به افزایش تعداد بسیار زیاد بزرگسالان چاق، خاطرنشان کرد: بچه‌های چاق، بزرگسالان چاق می‌شوند؛ طول عمر نهایی بچه‌های چاق کوتاه‌تر است و احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا در بزرگسالی کودکان چاق بیشتر است.

نوروزی با بیان اینکه به‌طور طبیعی بعد از 20 سالگی هر سال 200 گرم وزن‌مان اضافه می‌شود، اطلاع داد: 45 درصد بزرگسالان در مشهد و 55 درصد در تهران دچار اضافه وزن و چاقی هستند درحالی که این میزان در آمریکا 75 درصد است.

وی با بیان اینکه علل ژنتیک، به‌هم خوردن تعادل مصرف غذا و فعالیت بدنی و سوزاندن انرژی، بی‌تحرکی، عوامل اجتماعی و محیطی از عوامل چاقی هستند، تصریح کرد: کافی است مقداری عادات غذایی را تغییر داده و میزان فعالیت بدنی بیشتر شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: میزان کالری در محصولات چیپس، پفک، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و فست‌فودها نسبت به قدیم بیشتر است.

نوروزی با اشاره به اینکه ده میلیون نفر بیمار مبتلا به فشار خون داریم، عوامل موثر در افزایش فشار خون را مصرف بالای نمک، عدم تحرکات، کاهش مصرف میوه‌جات و سبزی‌جات و افزایش وزن عنوان کرد.

وی با بیان اینکه میزان متوسط نمک مصرفی در کشور 9 گرم است در حالی که میزان توصیه‌شده متخصصان تنها چهار گرم در روز است، اطلاع داد: کاهش مصرف دو گرم نمک در روز سبب کاهش فشار خون می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار