به منظور دستیابی به اطلاعاتی از گذشته

کاوش باستان‌شناسی مسجد جامع کبیر یزد انجام شد

خبرگزاری پانا: معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: کاوش در زیر گنبدخانه و ایوان مسجد جامع کبیر یزد با ایجاد گمانه‌هایی به منظور دست‌یابی به اطلاعاتی از گذشته انجام شد.

کد مطلب: ۲۳۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانابه نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، سامان کارگر گفت: این فعالیت بعد از اینکه کف بتونی زیر گنبد و ایوان که در دهه 40 اجرا شده بود، برای اجرای کف‌فرش جمع‌آوری شد و فرصت مناسبی برای انجام فعالیت‌های باستان‌شناسی فراهم شد.

وی ادامه داد: در این راستا برای انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی مجوز لازم از پژوهشکده باستان‌شناسی دریافت شد.

کارگر خاطرنشان کرد: به منظور دست‌یابی به لایه‌های تاریخی و فرهنگی، گمانه‌هایی در فضای زیر گنبدخانه ایجاد شد و تا رسیدن به خاک بکر ادامه یافت.

وی عنوان کرد: نکته مهم بستر طبیعی یزد به چیلو این است که بیشتر از یک متر عمق ندارد و به نوعی پایه‌های گنبدخانه مسجد جامع یزد بر روی این لایه قرار داده شده است.

کارگر یادآور شد: با توجه به اینکه فعالیت‌های باستان‌شناسی انجام شده در مسجد جامع یزد برای نخستین بار اتفاق می‌افتد، این مطالعات از اهمیت به سزایی برخوردار است که بعد از اتمام فعالیت‌های میدانی و جمع‌بندی، نتایج به دست آمده حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی ارائه خواهد شد.

گفتنی است، مسجد جامع کبیر یزد بدون تردید یکی از شاهکارهای بدیع معماری مساجد ایران به شمار می‌آید. این بنا مشتمل بر یک ایوان رفیع و گنبدخانه و 2 شبستان تابستانه در طرفین آن و 2 گرمخانه در ضلع شرقی و غربی و یک صحن بزرگ مستطیل شکل و 2 پایاب است.

از مسجد جامع کبیر یزد در متون تاریخی تحت عناوین مسجد جمعه شهرستان، مسجد جامع عتیق، مسجد جمعه قدیم، مسجد جامع نو یاد شده است که در قرن هشتم توسط سید رکن الدین محمد‌بن قوام الدین بن نظام حسینی یزدی قاضی بنا شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار