ازدواج های غیر قانونی اتباع خارجی با اتباع ایرانی و مشکلات پیش رو

خبرگزاری پانا: مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی اظهار داشتند: بحث مهمی که می بایست مردم فهیم ایران اسلامی بویژه مردم متدین استان خوزستان ملاحظه ویژه ای به آن بکنند موضوع ازدواج اتباع ایرانی با اتباع خارجی است.

کد مطلب: ۲۲۸۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان، حمید سیلاوی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی اظهار داشتند: بحث مهمی که می بایست مردم فهیم ایران اسلامی بویژه مردم متدین استان خوزستان ملاحظه ویژه ای به آن بکنند موضوع ازدواج اتباع ایرانی با اتباع خارجی است. با توجه به آشفتگی و نابسامانی در کشورهای عراق و افغانستان در سالهای گذشته افراد زیادی از این کشورها به کشور عزیزمان ایران اسلامی پناهنده شدند. بر اثر مراورات این افراد با مردم کشورمان، ازدواج های صورت گرفته که خیلی از این وصلت ها خالی از اشکال نیست. طبق مادتین 1059 و 1060 قانون مدنی، ازدواج اتباع خارجی با اتباع ایرانی منوط به مسلمان بودن و کسب اجازه دولت آنان تعیین شده است. شرایط قانونی کردن ازدواج از سوی دولت هم دارای شرایط خاص خود است که می بایست مردم عزیز توجه به آن را داشته باشند سیلاوی افزود: برای تشکیل پرونده و سیر مراحل آن به چند صورت عمل می شود.
1- ازدواج بانوان ایرانی با مردان خارجی قبل از تاریخ 2/7/1385 : طبق ماده یک آئین نامه اجرایی مصوب 1345 و ماده الحاقی 1385 آن، این گونه افراد که عقد شرعی کرده اند و اجازه دولت را کسب نکرده اند با مراجعه به ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، طی مراحل ازدواج اینگونه افراد ثبت و پروانه ازدواج صادر خواهد شد. گرچه این ازدواج ها خارج از اشکال نسیت ولی چون قصد پایان دادن به این گونه ازدواج ها هستیم تا این تاریخ ازدواج ثبت و برای باقی ازدواج ها که در سالهای بعد از آن صورت می گیرد روش دیگری اتخاذ شده است.
2- ازدواج بانوان ایرانی با مردان خارجی بعد از تاریخ 2/7/1385 سیاست کلی ایجاد محدودیت و عدم صدور پروانه زناشوئی بعد از این تاریخ است. آنان نیز در صورت اثبات عقد شرعی، با تشکیل پرونده، مراحل قانونی آن طی خواهد شد و در صورت داشتن شرایط لازم و با تشخیص وزارت کشور، ازدواج آنان نیز ثبت خواهد شد. تشکیل پرونده این گونه افراد به منزله قبول این ازدواج ها نیست. ولی اگر بخصوص زوج دارای شرایط لازم مندرج در آئین نامه اجرائی باشد، پروانه زناشوئی صادر خواهد شد.
3- مردان خارجی متقاضی ازدواج با بانوان ایرانی که هنوز ازدواج شرعی صورت نگرفته است:
آنان نیز طبق ماده 1060 قانونی مدنی می بایست ابتدا موافقت دولت را کسب کرده و سپس اقدام به ازدواج نمایند. در این صورت با تشکیل پرونده و با اخذ استعلامات و داشتن شرایط لازم، درصورت واجد شرایط بودن پروانه زناشوئی صادر خواهد شد.
4- ازدواج بین زنان پناهنده دارای کارت هویت با مردان ایرانی: تحت شرایطی که شامل 7 بند می بایست در صورت احراز آنها، با تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی، در صورت داشتن شرایط لازم پروانه زناشوئی صادر خواهد شد. زنانی که دارای گذرنامه و پاسپورت هستند می توانند به نیروی انتظامی مراجعه نمایند.
5- مشکلات زیادی حاصل از این ازدواج ها بخصوص ازدواج بانوان ایرانی با مردان خارجی بروز کرده که در حال حاضر گریبان گیر خیلی از خانواده ها شده است که خواهش و تمنای اینجانب این است که قبل از هرگونه عقد نکاح به جهت حمایت از این گونه خانواده ها و تعیین تکلیف قانونی آن به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی مراجعه کنند. مشکلاتی که هم اکنون با آن مواجه هستیم این است که خیلی از مردان اتباع خارجی مزدوج با زنان ایرانی، به کشور خود بازگشته و بدون تعیین حق و حقوق زوجه و با بر جای گذاشتن فرزندانی حاصل از این ازدواج، آنان را رها کرده و امروز مواجه با فرزندان بی هویتی که امکان صدور شناسنامه آنان نیست و عدم امکان ثبت قانونی ازدواج شده ایم. بلاتکلیفی زنان، بی هویتی شدن فرزندان، عدم احقاق حقوق قانونی آنان، آوارگی این خانواده حاصل عدم ثبت قانونی این ازدواج ها شده است.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان اضافه کردند : خواهشم از مردم خوب استان خوزستان این است که احساسی به موضوع این ازدواج ها نگاه نکنند و با دیدی باز و با مراجعه به این اداره کل امر ازدواج اتباع خارجی با اتباع ایرانی را که طبق مواد قانون مدنی تصریح شده است اقدام نمایند که با مشکلات بعدی مواجه نشوند. هم اکنون بیش از 420 پرونده در این اداره کل تشکیل شده که بعضی از آنها موفق به ثبت قانونی و بعضی ها نیز دارای اشکالات قانونی هستند و امکان ثبت ازدواجشان وجود ندارد. افرادی نیز به عنوان مشکوک التابعین که هویتی مشخصی ندارند و تابعیت کشوری برای آن ثبت نشده است، بطور کلی و اساساً امکان ثبت ازدواج، صدور شناسنامه و تعیین هویت آنان وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار