استاندار گیلان؛

رفع مشکلات عشایر خدمت به تولید و اشتغال است

خبرگزاری پانا:نماینده عالی دولت در گیلان در نشستی با رییس سازمان امور عشایری ایران رفع مشکلات 11 هزار خانوار عشایر گیلان را نیازمند حمایت جدی مسوولان دانست و گفت: رفع مشکلات عشایر خدمت به تولید و اشتغال استان است.

کد مطلب: ۲۱۸۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،ˈ محمدعلی نجفیˈ در این نشست با اشاره به نقش عشایر گیلان در ایجاد اشتغال و امنیت غذایی استان افزود: توجه به مسائل و خواسته های عشایر استان و حمایت از آنان پیگیری جدی مسوولان را می طلبد .

وی با بیان اینکه 25 درصد پروتئین مورد نیاز گیلان و 40 درصد صنایع دستی استان توسط 11 هزار خانوار عشایر تولید می شود ، اظهار کرد: متأسفانه این آمار در سازمان عشایر ایران براساس سرشماری های گذشته حدود 620 خانوار است که نیازمند اصلاح می باشد .

استاندار گیلان دولت و مدیریت استان را برای رفع مشکل این قشر مصمم خواند و گفت: :عشایر کوچنده گیلان در شرق و غرب ارتفاعات استان حضور دارند و سازمان عشایر باید این اصلاح آماری را باتوجه به شرایط محیطی و اجتماعی استان انجام دهد.

وی اضافه کرد: عشایر گیلان با توجه به شرایط جغرافیایی و اجتماعی استان با دیگر عشایر کشور که ویژگی عشیره ای آنان نمایان است، متفاوتند و این موضوع باید در سرشماری آنان نیز لحاظ شود .

نجفی حفظ منابع طبیعی و مراتع ارزشمند گیلان را از دیگر اثرات ساماندهی این افراد و رسیدگی به آنان عنوان و تصریح کرد: عشایر استان با جمعیت حدود 55 هزار خانواری و دارابودن یک میلیون و 200 هزار رأس دام سبک و یکصد هزار رأس دام سنگین، حدود 60 درصد از مراتع را در اختیار دارند.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد : اگر کشاورزان و روستاییان گیلان با مسائل و مشکلات فراوان روبرو هستند، عشایر استان به مراتب به دلیل کم توجهی های گذشته، مظلومیت بیشتری دارند از این رو، باتوجه به رویکرد دولت تدبیر و امید در رسیدگی جدی به مسائل و مشکلات همه قشرهای جامعه ما نیز مصمم به ساماندهی وضعیت عشایر استان هستیم.

رییس سازمان امور عشایری ایران نیز در این نشست گفت: این سازمان در زمینه اصلاح آمار دقیق عشایر استان آمادگی کامل دارد.

ˈکرمعلی قندالیˈ همچنین خواستار تشکیل شورای عشایری استان شد و افزود: باتوجه به موافقت استاندار گیلان با تشکیل این شورا، مسائل و مشکلات عشایر استان با جدیت پیگیری می شود .

عشایر استان گیلان معمولا همه ساله بر اساس یک سنت قدیمی از نیمه دوم اردیبهشت ماه به بعد، کوچ خود را آغاز می کنند و دام های خود را به مناطق میان بند جنگلی و پس از آن به ییلاقات و مراتع ارتفاعات کوچ می دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار