آخوندی در صحن علنی مجلس:

قیمت زمین با اجرای طرح مسکن مهر 9 برابر شد/ ضرورت تجدیدنظر در طرح مسکن مهر

خبرگزاری پانا: وزیر راه و شهرسازی گفت: قیمت زمین با اجرای طرح مسکن مهر 9 برابر و قیمت مسکن 6 برابر شد، از این‌رو لازم است این طرح اصلاح شود.

کد مطلب: ۲۱۴۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، عباس آخوندی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 16 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی، در جریان دفاع از خود و پاسخ به سوالات نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس گفت: همانطور که نماینده سوال‌کننده در بیان سوالات خود مطرح کرد، بنده گفته‌ام که به تعهدات قبلی پایبندم و متعهدم تمام تعهدات گذشته را اجرا کنم و آقای حاجی‌دلیگانی درباره مسکن مهر شاهین‌شهر شاهدند که همه موارد مو به مو پیگیری و اجرا شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اندیشه من این است که باید به گفتمان امام راحل در فرمانی که در 21 فروردین سال 58 صادر کردند و به سیاست‌های ابلاغی رهبری در اجرای سیاست‌های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی برگردیم، افزود: اگر به این سیاست‌ها بازگردیم متوجه چند نکته می‌شویم، از جمله اینکه دولت از درگیری در کارهایی که مردم می‌توانند انجام دهند، خودداری کند.

وی افزود: آیا مسکن مهر موضوعی نیست که همه مردم در سالیان سال خودشان می‌ساختند؟ آیا بخشی نیست که بخش خصوصی می‌توانسته در آن فعال باشد؟ آیا بخش مسکن، بخشی است که دولت را باید در آن درگیر کنیم؟

آخوندی به بیانات امام (ره) که از سوی نماینده سوال‌کننده مطرح شد، اشاره کرد و گفت: امام راحل می‌فرماید یک گروهی از مهندسان شهری، نمایندگان مردم، روحانیت و دولت سرپرستی این کار را داشته باشند و مردم این کار را انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در مسکن مهر برای اولین‌بار در کاری که مردم می‌توانستند انجام دهند، دولت درگیر شد و با درگیری در یک کار ابتدایی، وزارت راه و شهرسازی از ماموریت‌های خود عقب ماند.

از تبدیل وزارت راه و شهر سازی به مسکن مهر خود داری کنیم

وی افزود: اندیشه من این است که به احیای وزارت راه و شهرسازی برگردیم و تمام ماموریت‌های این وزارتخانه را انجام دهیم و از تبدیل وزارت راه و شهرسازی به وزارت مسکن مهر خودداری کنیم و من فکر می‌کنم این خواسته تمام نمایندگان است که از وزارت راه و شهرسازی هم خواسته‌های خود در حوزه راه، هوایی، راه‌آهن، شهرسازی و مسکن را بخواهند.

آخوندی تاکید کرد: اینکه تمام وزارتخانه را در یک موضوع خلاصه کنیم، فکر نمی‌کنم خواسته شما نمایندگان باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به من می‌گویند چرا شما از مسکن مهر نقد کردید، افزود: شما بهتر از من می‌دانید که مسکن مهر در جهت انتخاب مکان در خارج از محدوده‌ها است و براساس مصوبات شورای عالی شهرسازی در اجرای مسکن مهر بیش از 9 هزار هکتار با طرح‌های جامعه مغایرت داریم و در واقع مکان‌یابی در جاهایی انجام شده که فاقد امکانات زیربنایی است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس درباره ساماندهی مسکن گفت: قرار بود تمام توان بر روی بهسازی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای گذاشته شود.

آخوندی گفت: اگر 50 هزار میلیارد تومانی که از بانک مرکزی به مسکن مهر تزریق شد به بافت‌های فرسوده و بهسازی حاشیه‌نشینی و احیای آن اختصاص می‌یافت، کارایی بهتری داشتیم و امروز من و شما گرفتار این نبودیم که به فکر تاسیسات روبنایی واحدهایی باشیم که در خارج از محدوده شهری اجرا شده است.

وزیر راه و شهرسازی به مشکلات انتقال آب و برق و گاز به محدوده مسکن مهر اشاره و با بیان اینکه برای اولین بار این حجم مداخله دولت را در بخش مسکن داشتیم و گفت: آیا مسکن‌های مهر ساخته شده را همان مسکن‌هایی می‌دانید که رهبری بر احیای معماری اسلامی- ایرانی تاکید دارند؟

وی با بیان اینکه من نمی‌خواهم کارهای گذشته را نادیده بگیرم، اما باید اشکالات آن را هم بررسی کنیم، گفت: در جهت تامین مالی ملاحظه می‌کنید که تامین مالی از طریق پول پرقدرت چه تورمی ایجاد کرد و ما تمام آن مبالغ را تامین مالی کردیم بدون تزریق یک ریال پول پرقدرت.

آخوندی با اشاره به اینکه رفت و آمد مردم به بیرون از شهر پرهزینه است، به بیانات امام راحل اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند مکان‌ها را در جاهایی انتخاب کنید که مربوط باشد و به نحوی مکان‌یابی نشود که شهرها به بخش فقیرنشین و عیان‌نشین تقسیم شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکل کم‌آبی شهر پرند تصریح کرد: قرار بود در شهر پرند 130 هزار نفر جمعیت مستقر شود، اما در جلسه‌ای تصمیم‌گیری شد که جمعیت آنجا به بیش از 500 هزار نفر افزایش یابد، بدون اینکه فکری برای تاسیسات زیربنایی آن شده باشد، مگر مردم کالا هستند که یک دفعه آنها را افزایش دهیم و در یکجا نگه داریم؟

وی با بیان اینکه من همه تعهدات مسکن مهر را می‌پذیرم، گفت: از شما نمایندگان کمک می‌خواهم که به من کمک کنید تا اگر قرار است، صدها هزار میلیارد تومان در مسکن مهر هزینه کنیم، در جای خود هزینه شود و اگر این پول‌ها در شهرها برای بهینه‌سازی بافت‌های فرسوده و احیای حاشیه شهرها هزینه می‌شد، الان در موقعیتی به مراتب بهتر قرار داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار بود با اجرای این طرح و حذف قیمت زمین از قیمت زمین کاسته شود، اما قیمت زمین 9 برابر شد و قیمت مسکن 6 برابر ارزش پیدا کرده است، بنابراین می‌توان گفت این طرح به اهداف خود نرسیده و باید در اجرای آن تجدیدنظر شود که این موارد در طرح جامع دیده شده است و به سمع و نظر نمایندگان خواهد رسید.

به گزارش خانه ملت، آخوندی با تاکید بر اینکه در بودجه 93 تمام ایرادات اصلاح خواهد شد، گفت: امیدوارم با کمک شما طرحی مبتنی بر گفتمان امام راحل و سیاست‌های ابلاغی رهبری و با هدف احیای وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار