استفتا از رهبری برای تغییر جرایم كمیسیون ماده 100 / جرایم ساختمانی جرم محسوب شود

خبرگزاری پانا: عضو شورای شهر تهران از استفتا از رهبری برای تغییر جرایم كمیسیون ماده 100 خبر داد و گفت: متاسفانه جرایم ساختمانی در كشور ما جرم محسوب نمی شود .

کد مطلب: ۲۱۳۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد

محمدمهدی تندگویان در گفتگو با پانا با اشاره به پیشینه تعیین نرخ جرایم در كمیسیون ماده 100 شهرداری تهران گفت: در یکی از سفرهایی که مقام معظم رهبری داشتند ظاهرا به تبریز، آنجا یک شهروندی از ایشان در رابطه با تخلف ساختمانی که انجام داده بودند، استفتا کرده و بعد ایشان هم نظرشان را دادند که در حقیقت تخلفی که آن فرد انجام داده، محاسبه جرائمش نسبت به ارزش معاملات زمان وقوع جرم انجام بشود.

وی ادامه داد : این یک استفتا شخصی در یک موضوع مسکونی بود و در حقیقت یک اتفاق خاص بود. متاسفانه بعد از آن، این موضوع به دیوان عدالت اداری رفته و تبدیل به یک رویه حقوقی شده و در حال حاضر اجرایی می شود.

تندگویان با بیان این كه در حال حاضر در كمیسیون ماده 100 تخلفات به قیمت روز تعیین می شود، گفت: متخلفان ساختمانی به دیوان دیوان عدالت مراجعه و دیوان بر اساس استفتا رهبری رای های ما را می شکنند و درخواست کارشناسی زمان وقوع تخلف را کرده و بعد رقم بسیار کاهش پیدا می کند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این كه ما باید بدانیم نرخ جرایم را باید به روز محاسبه كنیم یا ما نیز بر اساس استفتا جرایم را در نظر بگیریم گفت: با دفتر رهبری صحبت کردیم كه مطلع شویم که آیا نظر ایشان در رابطه با موضوع خاص بوده یا شامل تمام تخلفات ساختمانی می شود.

تندگویان اضافه كرد:فردی 30 سال پیش در ملکی تجاری یا اداری تخلفی كرده و دارد 30 از آن نفع می برد و عوارض را هم پرداخت نکرده، یعنی حقوق مردم را در طول 30 یا 40 سال گذشته پرداخت نكرده است . این یک اجحاف در حق مردم در حق شهر است که من بیایم تخلف را به قیمت 30 سال پیش که تخلف انجام داده جرایمش را محاسبه کنم. بنابراین من این را موضوع را به دفتر رهبری منتقل کردم خیلی هم برخورد مثبت و خوبی شد. تقریبا یک هفته یا دو هفته پیش در شورای استفتات رهبری هم جلسه خیلی خوبی داشتیم . عوامل کمیسیون ماده 100 بودند، کمیسیون شهرسازی و شورا هم آمدند و بحث کارشناسی علمی فقهی و شرعی و همه مواردش شد و قرار شد به یک جمع بندی برسیم و یک استفتا مجددی را ما از آقا انجام دهیم و نتیجه آن استفتارا هم اجرایی کنیم.

وی با بیان این كه رسیدگی به تخلفات ساختمانی ساماندهی می شود گفت: مشکلی که ما داریم این است که تخلف ساختمانی تقریبا از لحاظ مردم و اجتماع جرم محسوب نمی شود و فرهنگ سازی اینکه این کار جرم است، خطا و گناه است و ظلم در حق مردم است صورت نگرفته است. به نظرمان رسید که ما می توانیم با مراجع و علما مطرح کنیم و در این رابطه فتوا صادر بکنند که وقتی یک شخصی تخلف ساختمانی انجام می دهد شرعا درست است یا غلط. حالا موضوعات تخلفات دیگرش بماند.

وی ادامه داد: به هر حال در جامعه ما آدم های متشرعی هستند که ممکن است از لحاظ شرعی خودشان به یک جمع بندی برسند که آن تخلف را انجام دهند. وقتی یک کسی دزدی انجام می دهد، انقدر این کار قبیح است که هیچ کس نمی آید بپسندد که بگویند که خب این دزدی کرده برود پولش را بدهد و بعد برگردد سر کار ولی یک تخلف ساختمانی که شما یک دفعه یک محله را خراب می کند در نگاه دیگران خلاف محسوب نمی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار