اعتیاد به دارو بحران خاموشی که در سطح استان زنجان نگران کننده است

خبرگزاری پانا: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: اعتیاد به دارو بحران خاموشی که در این استان و کشور بسیار نگران کننده است

کد مطلب: ۲۰۸۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، مهرداد حمیدی در گفتگو با خبرنگار پانا، افزود: اعتیاد دارویی از مسائل مهمی است که در جامعه روند افزایشی داشته و کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

وی یادآورشد: اعتیاد دارویی آسیب های جدی به سلامت فردی و جامعه وارد می کند و تاکنون از سوی دولت و متولیان امر برنامه ریزی مطلوبی در این خصوص انجام نگرفته است .

حمیدی افزود: بسیاری از مردم اعتیاد را مصرف انواع مواد مخدر سنتی و صعنتی می دانند، این درحالی است مصرف خود سرانه دارو و تداوم آن در زندگی روزانه به یک عادت همیشگی و خطرناکی تبدیل می شود .

وی اظهار کرد: اعتیاد دارویی موضوعی قابل توجه است و هر روز ابعاد تازه تری از گرایش و مصرف مردم به انواع داروها مشاهده و یا گزارش می شود .

رییس دانشکده داروسازی استان زنجان بیشترین اعتیاد دارویی مردم این استان را مصرف انواع داروهای خواب آور از قبیل دیازپام ها ، اگزازپام ،کلونازپام ،لورازپام و .. عنوان کرد و گفت: مصرف داروی خواب آور علاوه بر وابستگی شدید عوارضی از قبیل بیقراری ، لرزش دست و پاها و حتی مشکلات تنفسی به همراه دارد .

وی یادآورشد: مصرف بی رویه داروهای ضدردرد، ناراحتی های گوارشی، ضد افسردگی هم از دیگر اقلام پر مصرف دارویی و اعتیاد آور را شامل می شود که در رده های بعدی قرار دارد .

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، گفت: آسیب های روحی نیز ابعاد دیگر اعتیاد دارویی مصرف کنندگان را تشکیل می دهد و فرد را در تعاملات و زندگی روزمره با اختلالاتی مواجه می کند .

وی اظهار کرد: مصرف مداوم یک داروی گیاهی نیز می تواند بسیار اعتیاد آور باشد و مردم به ویژه جوانان به این موضوع مهم توجه چندانی ندارند .

حمیدی در ادامه به مصرف بی رویه داروهای نیرو زا ( دوپیینگی) در باشگاههای بدنسازی زنجان اشاره کرد و افزود: استفاده مستمر از این نوع داروها اعتیادآور بوده و عوارض ناخوشایندی را بر جسم و روح افراد بر جای می گذارد .

وی یاداورشد: مصرف داروهای ضد چاقی و به اصلاح لاغری نیز از سوی بانوان بیش از گذشته ترویج یافته و این نوع داروها به شدت اعتیاد آور بوده و عواقب نامطلوبی دارد .

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه هم اکنون آمار دقیق و جامعی از شمار معتادان دارویی این استان و حتی در سطح کشور وجود ندارد، گفت: شمار معتادان دارویی بسیار بیش از حد انتظار بالاست و به دلایل مختلفی امکان ثبت انها امکانپذیر نیست .

وی اظهار کرد: فروش داروهای بدون نسخه در داروخانه ها ممنوع است اما افراد با ترفندهای مختلف و با روش هایی از قبیل نسخه تکراری نوشته شده از سوی پزشک و متخصص نسبت به خرید و مصرف آنها اقدام می کنند .

حمیدی افزود: فرهنگ سازی عامل مهمی در کاهش اعتیاد دارویی در بین جامعه هدف به وی‍‍‍ژه جوانان و نوجوانان دارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار