وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

افزایش ˝قیمت˝ مسكن بین شمال و جنوب شهر ˝تهران˝/ ˝ظاهر شهر˝ تهران فریاد از بی‌عدالتی می‌کشد

خبرگزاری پانا:آخوندی گفت: فراموش‌شدن حقوق شهروندی زمینه‌ساز قطبی‌شدن شهر تهران و افزایش فاصله قیمتی بین شمال و جنوب شهر تهران شده است.

کد مطلب: ۱۶۸۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد

باشگاه خبرنگاران نوشت:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نخستین نشست هم‌اندیشی اساتید معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه من خود دانش آموخته دانشگاه تهران هستم، گفت: به حکم وظیفه چند جمله‌ای از مفهوم شهرسازی و مسائل کلیدی درگیر با آن می گویم.

وی در ادامه افزود: یک سوالی که در این بخش مطرح می‌شود آن است که آیا سلول تشکیل دهنده ساختمان شهرها، معابر، شبکه‌ها آیا شهروند محور و دارای سازمان اجتماعی معینی است؟ که این سوال بزرگ در ذهن من مدتهای بسیاری است که برجسته شده است.

آخوندی در ادامه اظهار داشت: طرح‌های جامع و تفصیلی که به آن می‌پردازیم آیا دارای تراکم ساختمانی مهم و برجسته‌ای است؟

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیش از‌آنکه کالبد شهر مهم باشد باید سازمان اجتماعی مهمی را دارا باشد، افزود: باید در فرآیندهای شهری به طرح‌های تفصیلی نگاه فنی شود و در دفاتر مهندسی مطالعه عمیقی در این خصوص شود.

***جای برای رفاه شهروندان مشخص نیست؟

آخوندی در ادامه اظهار داشت: در نظام حکمفرمایی ملی که به تصویب رسیده هیچ جایی برای اعلام نظر شهروندان مشخص نشده و افراد در فرآیندهای تصمیم‌گیری تصمیم‌سازی واجرایی هیچ نقشی ندارند.

وی در ادامه تصریح کرد: آیا در ساخت و سازهای شهری با وضعیت آلودگی اسفناک و پایین بودن کیفیت آب و نداشتن امنیت اجتماعی برای رفاه شهروندان جایی درنظر گرفته شده است؟

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بحث فقر شهری و عدالت اشاره کرد و گفت: در دوره‌های گذشته توزیع یارانه و مسکن مهر را رسیدن به عدالت در نظر گرفتند.

وی در ادامه اظهار داشت: قطبی شدن شهر وحشتناک شده و فاصله قیمتی بین شمال و جنوب تهران افزایش یافته و ظاهر شهر فریاد از بی‌عدالتی می‌کند.

وی در ادامه توضیح داد: قطبی شدن شهر در حالی است که انقلاب فرهنگی و بنیادی در ایران صورت گرفته و تمامی افراد به آن بی‌توجه هستند.

***آثار فقر تا 25 سال باقی می ماند

آخوندی در ادامه اظهار داشت: آثار توسعه فقر و خدمات‌دهی پایین آن تا 25 سال آینده باقی می‌ماند و ما دارای مجموعه‌ای با سرمایه اجتماعی صفر خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: مسکن مهر در نظر داشت 300 الی 400 مجموعه را با الگوهای همسایگی و فرهنگی مختلف به یک شرح تبدیل کند که این خود نشانگر آن بود که انسان را بعنوان یک کالا در نظر می‌گرفت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر مسئله‌ای به حکومت محلی وجود ندارد گفت: وقتی به طرح جامع این شهر نگاه نمی‌کنیم مشخص می‌شود که هیچ اثری از حقوق شهروندی وجود ندارد و هویت شهری و محلی به فراموشی سپرده شده است.

آخوندی در ادامه یادآور شد: تقسیمات محلی که بتواند یک هویت مستقلی را در شهر ایجاد کند در حال حاضر وجود ندارد و هیچ اهمیتی برای آن قائل نیستیم.

***اضافه شدن 8هزارو 600 هكتار به شهرها با طرح مسكن مهر

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در اجرای طرح مسکن مهر 8 هزار و 600 هکتار به محدوده شهرها اضافه شده است، افزود: در حال حاضر شهر به مفهوم حکومت شهری نداریم.

آخوندی در ادامه تصریح کرد: نظام مدیریت خدماتی با نظام سیاسی صد درصد به صورت موازی با یکدیگر هستند و این موازی‌بودن از حیث بهره‌وری و از حیث شهروندی اثرگذار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار