معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:

ضرورت تلاش همه جانبه متولیان تعلیم و تربیت برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

تهران (پانا) - معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به اهمیت برنامه فراگیر نماد، بر تلاش و ممارست متولیان تعلیم و تربیت جهت جلوگیری از ورود دانش آموزان به چرخه آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۴۶۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تلاش همه جانبه متولیان تعلیم و تربیت برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

دوره آموزش نرم‌افزار تخصصی «نماد» ویژه مشاوران و دبیران روانشناسی منتخب مناطق نوزده‌گانه شهر تهران در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان و افزایش آگاهی معلمان در پیشگیری از بحران‌های احتمالی با حضور سیدعین‌الله طیموری‌فرد (معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دفتر امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش) در 2 روز متوالی در مرکز مشاوره توحید برگزار شد.

طیموری‌فرد در این دوره ضمن اشاره به اهمیت برنامه فراگیر نماد، گفت: متولیان تعلیم و تربیت باید با تلاش و ممارست فراوان مانع از ورود دانش‌آموزان به چرخه آسیب‌های اجتماعی شوند و با تکیه بر 10 مهارتی که براساس آخرین ویرایش‌های علمی و پژوهشی و متناسب با سبک اسلامی و ایرانی نگارش شده است، افراد در معرض خطر و پرخطر را شناسایی کنند. تاکنون این تشخیص به همت مشاوران مناطق نوزده‌گانه شهرتهران صورت گرفته است و ما باید در ادامه با ارائه خدمات پرورشی و آموزشی، مشکلات زمینه‌‌ای این افراد را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: اگر تلاش مشاوران در مدرسه در راستای حل آسیب‌های دانش‌آموزان کفایت نکرد، باید دانش‌آموزان به مراکز مشاوره‌ای ارجاع داده شوند تا بسته‌های مشاوره‌ای در اختیار آن‌ها قرار گیرد و درصورت عدم تأثیر بسته‌های مشاوره‌ای باید دانش‌آموزان را به نهادهای حمایتی منطبق بر قانون حمایت از حقوق اطفال ونوجوانان و آیین‌نامه ماده ۴۴ ارجاع دهیم.

طیموری‌فرد ضمن اشاره بر لزوم تسلط مشاوران و دبیران روان‌شناسی به چرخه کامل نماد، افزود: درسال ۱۳۹۴ از طرح نماد رونمایی و ۱۶۰ کتاب به صورت چاپی، محتوایی و سامانه‌ای منتشر شد. دراین زمینه شاید شما تنها به یک بخش از نماد از قبیل مداخله مختصر، آموزش ارتقایی، بسته خدماتی، پروتکل‌ها و شیوه مداخله رفتار علاقه‌مند باشید، اما باید با هم‌سویی تمام این بخش‌ها، ضمن پیگیری مستمر و تاب‌آوری که بخش مهمی از مداخله روانی و اجتماعی است، بر تمامی این بخش‌ها مسلط شوید.

این مقام مسئول با تأکید بر لزوم بررسی و ثبت دقیق آسیب‌ها و مشکلات دانش‌آموزی در سامانه اظهار کرد: نماد در تعریف، مجموعه‌ای نظام یافته از خدمات و برنامه‌هاست که به منظور مراقبت دانش‌آموزان در برابر رفتارهای پرخطر از طریق مداخله بموقع و موثر شامل آموزش توانمندسازی، غربال‌گری و حمایت‌های روانی- اجتماعی انجام می‌شود که ۱۴ دستگاه دولتی از جمله سازمان بهزیستی، کمیته امداد، قوه قضائیه، وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه و همگام با وزارت آموزش و پرورش در قالب "ائتلاف نماد"، وظیفه خطیر مهار زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان در مدرس، خانواده و محله را به عهده دارند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دفتر امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش در پایان ضمن تقدیر از راهبری مدبرانه همکاران حوزه مشاوره در بسط و توسعه نماد در آموزش و پرورش کشور تصریح کرد: مشاوران باید باتوجه به سند نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان و دستورالعمل‌ها به حضور خود در این پروژه افتخار کنند.

خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار