رحمانی در گفت‌و‌گو با پانا:

رشد علمی کشور بعد از انقلاب ریشه در آموزش و پرورش دارد

سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش نباید هزینه از دست رفته تلقی شود

تهران(پانا)- نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی با مقایسه جایگاه علمی ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی، گفت قبل از انقلاب بی‌سوادی در روستاها حدود 50 الی 60 درصد افراد را دربر می‌گرفت، امروزه با کمک خداوند رشد تحصیلات و رشد علمی کشور چشمگیر است.

کد مطلب: ۱۴۴۵۶۲۶
لینک کوتاه کپی شد
رشد علمی کشور بعد از انقلاب ریشه در آموزش و پرورش دارد

رجب رحمانی در گفت‌وگو با پانا ضمن تبریک دهه مبارک فجر، بیان کرد: «دهه مبارک فجر را خدمت ملت انقلابی و فجر آفرین تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. این تبریک را باید به تمام محرومین و مستضعفین و آزادگان جهان گفت چرا که جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی یک الگو برای نجات بشریت و رشد معنوی و رشد انسانی همه جهانیان و افرادی است که معتقد به خداوند تبارک و تعالی و ارزش‌‍‌های دینی و اسلامی هستند.»

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات بر پیشرفت‌های علمی کشور پس از پیروزی انقلاب تاکید کرد و گفت: «علی‌رغم تمامی مشکلات که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچون هشت سال جنگ تحمیلی ایجاد شد، رشد و توسعه فرهنگی جمهوری اسلامی به حمد الله جایگاه ویژه‌ای دارد.»

رحمانی با مقایسه جایگاه علمی ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی، گفت: «اگر شما میزان دانشجویان کشور، افراد با سواد و تحصیل کرده، بی‌سوادی در روستاها را با پیش از انقلاب مقایسه کنید، که آن زمان بی‌سوادی در روستاها حدود 50 الی 60 درصد افراد را دربر می‌گرفت، امروزه با کمک خداوند رشد تحصیلات و رشد علمی کشور، چشمگیر است. در سطوح دانشگاهی و در زمینه سلول‌های بنیادین، در زمینه داروسازی و پزشکی، در زمینه ساخت ابزار نظامی و سایر علوم از چندین جهت رشد داشتیم.»

وی با اشاره به وضعیت پزشکی و کادر درمان در اوایل انقلاب نیز اظهار کرد: «در سال 60 که در فرمانداری تاکستان قزوین که منطقه نسبتا برخورداری بود مشغول به خدمت رسانی بودم، نوع کادر معالج و پزشکی که ما داشتیم از پاکستان و هندوستان بودند. ما مجبور بودیم برای اعزام آنان به روستاها زبان فارسی و ترکی را به این پزشکان هندی و پاکستانی بیاموزیم. اما امروز برای جذب در بازار کار میان فارع التحصیلان ایرانی رشته پزشکی رقابت وجود دارد. البته باید به فکر فارغ التحصیلان رشته پزشکی بی‌کار در ایران نیز بود اما این موضوع رشد و توسعه علمی را می‌رساند.»

نماینده مردم تاکستان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی این تغییرات را برگرفته از تلاش آموزش و پرورش دانست و گفت: «این تغییر از نبود پزشک و نیاز جذب آن از کشورهای پاکستان و هندوستان در ابتدای انقلاب و تعداد زیاد تربیت‌شدگان رشته پزشکی در حال حاضر محصول آموزش و پرورش است. سطح علمی این پزشکان از نظر سایر کشورها قابل قبول بوده و این افراد فارغ التحصیل می‌توانند در هر کجای دنیا به مردم خدمت‌رسانی کنند.»

رحمانی با قدردانی از پیشرفت‌های تا به امروز در زمینه علمی از چشم انداز روشن این حوزه خبر داد و گفت: «امید به خدا با ساماندهی‌های خوب و با رعایت جایگاه و ارزش علمی و خدمات این عزیزان تمام روستاها و نقاط دور از دسترس از خدمات پزشکی بهره‌مند خواهند شد و به سرانه‌های پزشکی که در کشورهای پیشرفه وجود دارد دست خواهیم یافت. از پیشرفت‌های علمی در سطوح و زمینه‌های مختلف باید قدردان بود.»

مجلس جایگاه ویژه‌ای برای آموزش و پرورش قائل است

وی با تاکید بر اهمیت وزارت آموزش و پرورش از دیدگاه مجلس بیان کرد: «مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای در راستای توصیه‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با معلمین داشته است. به واقع اینکه نقش معلم در جامعه نقش انبیاء است واقعا فرمایش بجایی است که امام رحمت اله علیه به آن تاکید داشتند. حضرت آقا فرمودند هرگونه هزینه در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری برای آینده و ایجاد ارزش افزوده است و نباید هزینه از دست رفته تلقی شود.»

رحمانی ادامه داد: «ثروت یک کشور نیروی متخصص و کارآمد آن کشور است و می‌تواند یک کشور را بسازد و باعث بالندگی آن کشور شود. امروز کسانی می‌توانند کارآمد باشند که دانا باشند؛ دانایی به معنی این است که علوم مختلف را داشته باشند همان طور که در اشعار ما آمده است «توانا بود هرکه دانا بود، ز دانش دل پیر برنا بود» این بحث دانایی همان علم است.»

این نماینده مجلس ضمن اشاره به پیشرفت‌های کشور این رشد را ریشه در فعالیت آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: «تحصیلات و رشد در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی، پزشکی، نانو، موشک سازی و... همگی ریشه در کارکرد و فعالیت آموزش و پرورش دارد. البت نقایصی نیز در کار وجود داشته اما ما باید همچنان به موضوع آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای داشته باشیم. کشور همه پیشرفت‌های خوب و مهم را مدیون آموزش و پرورش و به خصوص آموزگاران دلسوز که زیربنای آموزش و پرورش کشور را طرح ریزی برنامه ریزی می‌کنند است. »

وی در پایان از اهداف مثبت پنج ساله مجلس یازدهم در برنامه هفتم توسعه برای وزارت آموزش و پرورش خبر داد و افزود: «ما در زمینه برنامه پنج ساله هفتم توسعه جایگاه وزارت آموزش و پرورش را ویژه و بهتر از شش برنامه گذشته دیدیم. موضوع طرح رتبه بندی معلمان، مساله همسان سازی حقوق بازنشستگان، تبدیل وضعیت کارمندان شرکتی که شامل آموزش و پرورش نیز می‌شود، بازسازی و نوسازی مدارس قدیمی، تجهیز مدارس با سیستم‌های هوشمند، توسعه و تجهیز مدارس شبانه روزی با اعتبارات نسبتا خوب و ... نکات خوب و قدم‌هایی است که در برنامه هفتم توسعه برای آموزش و پرورش برداشته و به آن پرداخته شده است تا آموزش و پرورش کشور ما یکی از آموزش و پرورش‌های نمونه جهان باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار