پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

بخش اعظم پول توسط بانک‌های تجاری خلق می‌شود

تهران(پانا)- پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه بخش اعظم پول توسط بانک‌های تجاری خلق می‌شود، گفت یکی از راه‌های موثر برای کنترل منابع، افزایش منابع است. هزینه‌هایی که در بورس به خلق ثروت می‌پردازند تا بازار را سبز نگه‌دارند، باید برای سفره‌های مردم به صورت مستقیم خرج شود.

کد مطلب: ۱۴۴۴۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد
بخش اعظم پول توسط بانک‌های تجاری خلق می‌شود

حسین زمانی، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:«بیشتر افراد تصور می‌کنند که عملیات وام‌دهی بانک‌ها تأثیری بر حجم پول موجود در اقتصاد ندارد، درواقع آنان نقش بانک‌های تجاری را محدود به واسطه‌گری می‌دانند. در این تفکر کل پول موجود در اقتصاد کشور توسط دولت به وجود آمده است.»

زمانی گفت: « این تفکر اشتباه بوده و بخش اعظم پول موجود در اقتصاد توسط بانک‌های تجاری خلق شده و توسط دولت یا بانک مرکزی خلق نشده است. معنای خلق پول در دنیای امروز ما متحول شده و بیشتر نوعی اعتبار است، یعنی وقتی شما اعتباری را دارا هستید، مردم براساس آن اعتبار، کالا و خدماتی را در اختیار شما قرار می‌دهند.»

این پژوهشگر اقتصادی بیان کرد: «این اعتبار و خلق پول، در وهله اول توسط بانک‌های مرکزی انجام می‌شود و در مرحله دوم، این اعتبار در درون شبکه بانکی خلق می‌شود، یعنی بانک‌ها این امکان را دارند که این خلق پول یا خلق اعتبار را انجام دهند.»

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: «یکی از راه‌های موثر برای کنترل منایع، افزایش منابع است. هزینه‌هایی که در بورس برای خلق ثروت صرف می‌شود تا بازار را سبز نگه‌دارد باید برای سفره‌های مردم به صورت مستقیم خرج شود.»

وی بیان کرد: «به طور کلی تغییر راهکار ایجاد منابع باعث کنترل کسری بودجه می‌شود و به نوعی با استفاده از راهکارهای موثرتر می‌توانیم جلو کسری بودجه در سال آینده را بگیریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار