در گفت‌وگو با پانا

جایزه اسکار انیمیشن دور از دسترس نیست/ فیلم

تهران (پانا) - کارگردان انیمیشن کوتاه «همیشه گمشده‌ای هست» می‌گوید انیمیشن‌های ایرانی در سال‌های اخیر جهش فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و جایزه‌هایی که تا چند وقت پیش به نظر بسیار دور از دسترس به نظر می‌آمدند، در حال حاضر نصیب کارگردانان خوش فکر و اغلب جوان کشورمان می‌شود. حتی دیگر گرفتن جایزه اسکار انیمیشن هم رویابافی و دور از دسترس نیست.

کد مطلب: ۱۴۴۴۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
جایزه اسکار انیمیشن دور از دسترس نیست/ فیلم

مسعودصفری کارگردان انیمیشن کوتاه «همیشه گمشده‌ای هست» در گفت‌وگو با پانا درباره شروع فعالیتش در حوزه انیمیشن گفت: «من دارای مدرک کارشناسی انیمیشن از دانشگاه صداوسیما و کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه تربیت مدرس هستم. دوسال در مرکز انیمیشن صبا دستیار کارگردانی و کارگردانی کردم و بعد وارد صداوسیما شدم.»

وی ادامه داد: «تا قبل از «همیشه گمشده‌ای هست» فقط در شوراهای تخصصی انیمیشن، کمیته‌های مرتبط با انیمیشن و ارزیابی تولیدات انیمیشن‌ استان‌ها فعالیت می‌کردم.»

صفری درباره ساخت این انیمیشن گفت: «به توصیه آقای دهستانی طرح این انیمیشن را به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی دادم و خودم مشغول ساخت دکور و فیلمبرداری کار شدم. تا اواسط کار خانم اثنی‌عشری برای انیمیت به کمک آمدند.»

وی افزود: «ایده کار کاملا شخصی بود. روایت عاشقانه‌ای که با ناکامی به طغیان منجر شد و نتیجه این طغیان باز شدن راه آبی روی صخره قصه بود. علاوه برنگارش و کارگردانی، انیماتور کار هم در کنار خانم هدی اثنی عشری بودم و در مرحله پس از تولید هم چهار نفر در کنار پروژه فعالیت کردند.»

صفری با بیان اینکه پیش تولید انیمیشن کوتاه «همیشه گمشده‌ای هست» یک سال و مراحل تولید و پس از تولید آنهم یک سال طول کشید، درباره دلیل انتخاب تکنیک استاپ موشن توضیح داد: «به نظرم این تکنیک بهترین گزینه برای این قصه بود. چون شخصیت درختی و مرد لجنی بافت‌ها و فرم‌های متفاوتی داشتند که این تکنیک باعث می‌شد نزدیک به واقعیت شوند. از طرفی فضا و لوکیشن صخره‌ای در فرمی که دارای حجم است زیباتر اجرا می‌شد و به تصویر درمی‌آمد.»

وی ادامه داد: «شخصا این کار را خیلی دوست دارم. برای من یادآور خاطرات گذشته است. ساخت عروسک‌ها، دکور و حتی ساخت تجهیزات حرکتی برای فیلمبرداری تک فری، سرشار از تجربه‌های لذت‌بخش برای من بود. چون همیشه به ساخت و ساز، دکوراسیون و ابزار فنی و ماکتی علاقه‌مند بوده‌ام.»

صفری با بیان اینکه انیمیشن‌های ایرانی در سال‌های اخیر جهش فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و نمود این موضوع در جشنواره‌های خارجی مشخص است، توضیح داد: «جایزه‌هایی که تا چند وقت پیش به نظر بسیار دور از دسترس به نظر می‌آمدند، در حال حاضر نصیب کارگردانان خوش فکر و اغلب جوان کشورمان می‌شود. حتی دیگر گرفتن جایزه اسکار هم رویابافی و دور از دسترس نیست.»

کارگردان انیمیشن «همیشه گمشده‌ای هست» درباره اکران شدن انیمیشن‌های کوتاه توضیح داد: «به نظرم باید انیمیشن‌های کوتاه در سبد رسانه‌ای مردم قرار گیرند تا فرهنگ‌سازی تماشای این آثار در سینما شکل بگیرد. اکران‌های دوره‌ای، مناسبتی با تخفیفات خاص برای هنرستانی‌ها و دانشجویان و همینطور نمایش دادن آثار مختلف در کنار هم می‌تواند منجر به فروش و بازگشت سرمایه شود. این موضوع در نهایت می‌تواند توجه تهیه‌کنندگان را به کارهای کوتاه و تجربی جلب کند که به طبع در ادامه منجر به رشد انیمیشن‌های سینمایی و سریالی خواهند شد. »

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» از روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه هرروز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنروتجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستان‌ها به نمایش در آمده است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» شامل ۱۰ انیمیشن به نام‌های «آدم خانگی» به کارگردانی مرضیه ابرار پایدار، «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» به کارگردانی معین صمدی، «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی، «دشت گل‌های زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی، «قطعه تنهایی» به کارگردانی الهه قمیشی ، «کلنل» به کارگردانی پرستو کاردگر، «گنجشکک» به کارگردانی الهه فلاحیان، «نقطه» به کارگردانی محمد زارع ، «همیشه گمشده‌ای هست» به کارگردانی مسعود صفری، «باغ پادشاه» به کارگردانی ایرج محمدی رزینی است.

آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار