رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:

چالش‌های اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش در حوزه شهرداری‌ها

سهم آموزش و پرورش از شهرداری‌ها باید مشخص شود/ انبوه‌سازان به تعهد خود برای ساخت مدرسه در شهرک‌های جدید عمل کنند

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش آخرین وضعیت اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش در یکسال گذشته را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۴۰۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
چالش‌های اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش در حوزه شهرداری‌ها

احمد محمودزاده در همایش مشترک شوراهای آموزش و پرورش که با حضور وزرای آموزش و پرورش و کشور برگزار شد، اظهار کرد: شعار هفته گرامیداشت شوراهای آموزش و پرورش امسال «شوراهای آموزش و پرورش، بستر شکل‌گیری مدرسه قوی؛ ایران قوی» است.

وی خاطرنشان کرد: با گذشت ۳ دهه از تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش با توجه به تجارب و نتایج حاصله از اجرای این قانون می‌توان اذعان داشت که شورای آموزش و پرورش، یک نهاد قدرتمند برای نظام‌ مسائل آموزش و پرورش است و یکی از دسترس‌ترین راه‌ها برای مردمی‌سازی آموزش و پرورش، استفاده از ظرفیت این قانون است.

محمودزاده افزود: بر اساس قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش که مشتمل بر ۲۲ ماده و ۲۱ تبصره است و در ۲۶ دی ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، موظف به برگزاری منظم جلسات شورا و ارائه گزارش به دولت و استانداران هستیم.

وی ادامه داد: هدف این قانون، تسهیل اجرای فرآیندهای آموزش و پرورش و تحقق مشارکت در تعلیم و تربیت است و بر این هستیم تا تمام اهدافی که در قانون آمده را تحقق بخشیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: در کل کشور ۳۲ شورای آموزش و پرورش استان، ۴۳۸ شورای شهرستان و ۲۱۴ شورای منطقه و در مجموع ۶۸۴ شورای آموزش و پرورش در سطح کشور داریم که ماهانه یک جلسه به ریاست استانداران در استان و فرمانداران در شهرستان و منطقه باید تشکیل شود.

وی با بیان اینکه در مجموع بیش از ۸۹۰۰ نفر عضو شورای منطقه و بیش از ۵۰۰ نفر عضو شورای استان هستند، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵۰۰ نفر با شورای آموزش و پرورش در سطح کشور همکاری دارند و ۵ کارگروه نیز ذیل این شورا در مناطق و استان‌ها فعالیت می‌کنند.

محمودزاده با بیان اینکه در سال گذشته ۷۳۰۵ جلسه در خود شوراها و ۲۴۶۰ جلسه در کارگروه‌ها برگزار شده است، اظهار کرد: از مجموع ۳۸۴ جلسه‌ای که در سال گذشته باید در استان‌ها برگزار می‌شد، ۲۱۵ جلسه یعنی ۵۶ درصد تشکیل شده که ۹۱ درصد با حضور استانداران بوده و استان خراسان شمالی هر ۱۲ جلسه را در سال گذشته برگزار کرده و استاندار این استان نیز در تمام جلسات حضور داشته است.

وی افزود: از مجموع ۷۸۲۴ جلسه‌ای که در سال گذشته با حضور فرمانداران باید برگزار می‌شد، ۴۹۰۰ جلسه یعنی ۶۴ درصد تشکیل شده است.

وی با اشاره به مصوبات شوراهای آموزش و پرورش در سال گذشته بیان کرد: تعداد مصوبات سال گذشته ۱۷۹۱ مورد بود که ۱۵۱۹ از مصوبات اجرا شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: یک بخش از موضوع شوراهای آموزش و پرورش، میزان درآمد حاصل از اجرای مواد ۱۳ تا ۱۸ قانون است که این میزان از ۱.۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳.۷ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در اجرای بند ۳ ماده ۱۳ قانون شوراها است، اظهار کرد: امیدواریم سهم آموزش و پرورش از شهرداری‌ها را داشته باشیم. از جمله این چالش‌ها عدم اطلاع آموزش و پرورش از ۱۰۰ درصد عوارض اخذشده شهرداری‌ها و عدم اطلاع از میزان واریز به ادارات آموزش و پرورش و عدم اطلاع آموزش و پرورش از میزان پرداخت به خزانه و پروانه‌های صادره توسط شهرداری‌ها است که وصولی‌های آموزش و پرورش را با چالش مواجه کرده است.

محمودزاده با اشاره به برخی راهکارها در این رابطه خاطرنشان کرد: توافق با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌های کشور به منظور ارسال تفریغ بودجه شهرداری‌ها به آموزش و پرورش، مکلف کردن شهرداری‌ها به اجرای ماده ۱۰ قانون شورای آموزش و پرورش، ابلاغ بخشنامه مشترک راهنمای اجرای بند ۳ ماده ۱۳، بررسی صورتحساب‌های خزانه و واریز به حساب آموزش و پرورش و بررسی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به منظور اجرای بند ۳ ماده ۱۳ از جمله راهکارها است که پیگیری می‌کنیم.

وی با تشریح چالش‌های اجرای مواد ۱۶ و ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش افزود: واحدهایی در شهرک‌های جدید ساخته می‌شود که سهم آموزش و پرورش اتفاق نمی‌افتد در حالی که در انبوه‌سازی برای بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی باید مدرسه ساخته شود.

محمودزاده ادامه داد: ۵۰۰ امتیاز برای عملکرد شوراها در طول یک سال در نظر گرفته شده و عملکرد استان‌ها ارزیابی می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به جهت‌گیری‌های آموزش و پرورش و ابلاغیه رئیس‌جمهوری، احساس می‌شود که مشارکت همه ارکان در مجموعه آموزش و پرورش و در استان‌ها با مشارکت استانداران بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار