نوآوینی‌ها ادامه‌دهنده راه شهید آوینی هستند

تهران (پانا) - منصور آقاجانی، دانش آموز نخبه قمی می‌گوید « نوآوین فقط یک تشکل رسانه‌ای نیست؛ این تشکل‌ نقش مهمی در شکل‌دهی به شاکله ذهنی دانش‌آموزان و نقش‌آفرینی فعال آنها در آینده شخصی و البته اجتماعی و سیاسی جامعه دارد. »

کد مطلب: ۱۴۴۰۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
نوآوینی‌ها  ادامه‌دهنده راه شهید آوینی هستند

جوانان نقش مهمی در شکل‌دادن به آینده ملت ایفا می‌کنند و با اقدامات آنها است که می‌توانیم فردایی بهتر برای همه بسازیم. آن‌چنان که امام خمینی (ره) فرمودند: «امید من به شما جوانان است، امید من به شماست که ان‌شاءالله مقدرات کشور ما بعدازاین در دست شماها باشد و شماها وارث این کشور باشید.» بر همین اساس، سازمان تبلیغات اسلامی با تشکیل بنیاد ملی نوجوان در تلاش است تا نوجوانان را کنشگران میدان، تربیت کند. ازاین‌رو، بنیاد ملی نوجوان تشکلی بنام نوآوین را برای تجمیع ظرفیت این تشکل‌ها و اقدامات متمرکز رسانه‌ای، اعتقادی و اجتماعی و سیاسی مطابق الگویی همچون شهید مرتضی آوینی در مدارس پسرانه شکل داده و تشکل دختران حاج‌قاسم نیز در مدارس دخترانه ایجاد شده است.

تشکل‌های نوآوین ادامه‌دهنده راه شهید آوینی هستند و این تشکل با محوریت مسجد و با استفاده از تکنولوژی روز به تبیین در عرصه شناساندن حق و باطل خواهند پرداخت.
محمد منصور آقاجانی، یکی از دانش‌آموزان نخبه قمی است که تشکل نوآوین را پله ترقی برای نوجوانان می‌داند تا از حضور در آن، برخی مبانی را آموزش ببینند.

آقاجانی دانش‌آموز پایه‌ دوازدهم رشته‌ الکتروتکنیک است که در یک خانواده انقلابی بزرگ شده است. او طی سال‌های تحصیلی خود در فعالیت‌های فرهنگی زیادی اعم از کارهای هنری، خطاطی، نقاشی، شرکت در گروه‌های سرود مختلف در حد کشوری، تئاتر، مداحی، روضه‌خوانی، دعاخوانی و... حضور داشته است.

کسب رتبه در رشته تفسیر قرآن کریم در مقطع اول و دوم دبیرستان، ساخت ربات و مدارهای آنالوگ و دیجیتالی و کنشگری و نقش‌آفرینی در عرصه اجتماعی از جمله افتخارآفرینی‌های این دانش‌آموز نخبه نوآوینی است. به سراغ این دانش‌آموز اهل قم رفتیم تا با فعالیت‌هایش، به‌ویژه اهمیت حضور در تشکل نوآوین آشنا شویم.

از چه سالی وارد تشکل نوآوین شدید و در این تشکل به چه فعالیت‌هایی توجه می‌شود؟

بنده از 12 آبان 1401 همزمان با آغاز رویداد دهه هشتادی‌ها در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان فعالیتم در نوآوین را آغاز کردم. در این تشکل فعالیت‌های هنری مختلفی مثل تهیه و تولید قرارهای نوآوینی و کارهای رسانه‌ای دیگر مانند پویش «پنج روز مثل آوینی»، پویش «مثل آوینی» و پویش‌های مختلف دیگری مثل عملیات «روایت قدم» و عملیات «روایت زیتون سرخ» را انجام داده‌ایم و فعالیت‌هایمان در این تشکل همچنان ادامه دارد.

در رشته خودتان چه افتخارات و مقام‌هایی به دست آورده‌اید؟

بنده در نمایشگاه‌های مربوط به رشته برق، کارهایی مثل ساخت ربات و مدارهای آنالوگ و دیجیتالی ارائه داده‌ام؛ اما متأسفانه فرصت پیش نیامده تا به‌منظور پیشرفت در صنعت کشور اختراعی ثبت کنم. بااین‌حال، در تلاش هستیم تا با تحقیق و پژوهش هرچه بیشتر بتوانیم در صنعت و پیشرفت کشور کمک کنیم.

تاکنون چه طرح‌ها و پروژه‌هایی را اجرا کرده‌اید؟

طرح‌ها و پروژه‌های زیادی تاکنون انجام شده است؛ اعم از پروژه‌های برگزاری اردوها، پروژه‌های فعالیت‌های رسانه‌ای و گروهی، کلاس‌های مختلف آموزشی، عقیدتی، کلاس‌های احکام، داستان‌نویسی و غیره. پروژه‌های فعالیت و همراهی نوجوان‌ها در برگزاری هیئت و برگزاری اردوهای مختلف از دیگر پروژه‌های است که تابه‌حال به انجام رسیده.

در حال حاضر مشغول چه‌ فعالیتی هستید؟

در حال حاضر ما فعالیت اصلی‌مان را تحصیل و یادگیری دروس آموزشی در هنرستان قرارداده‌ایم. در کنار آن، فعالیت‌های گسترده‌ای را همراه با گروه رسانه‌‌مان در تشکل نوآوین انجام می‌دهیم و از ظرفیت تشکل نوآوین استفاده می‌کنیم. در واقع، بهادادن تشکل نوآوین به نوجوان‌هایی مثل ما باعث شده که در خیلی از پویش‌ها فعالیت مؤثری داشته باشیم.
در رویداد نوآوین به چه فعالیت‌هایی می‌پردازید؟

در رویداد نوآوین، در موضوعات مختلف فعالیت‌های گسترده‌ای از نظر رسانه‌ای، روایتی و مبانی گفتمانی و اندیشه‌ای داشته‌ایم؛ مثل روایت پیشرفت، موضوع‌های ضد استعماری، روایت تاریخ قبل از انقلاب، بحث‌هایی پیرامون مردم مظلوم فلسطین، روایت طوفان الأقصی، روایت قدم و غیره.

نوآوین چقدر در رشد، پیشرفت و دیده‌شدن شما نقش داشته است؟

تشکل نوآوین با آموزش برخی مبانی در هر نقطه‌ای از کشور پله‌ ترقی شد برای ما نوجوان‌ها تا به هر جایی که می‌خواهیم برسیم. نوآوین فقط یک تشکل رسانه‌ای نیست؛ این تشکل‌ نقش مهمی در شکل‌دهی به شاکله ذهنی دانش‌آموزان و نقش‌آفرینی فعال آنها در آینده شخصی و البته اجتماعی و سیاسی جامعه دارد. نوآوین باعث پیشرفت من در فعالیت‌های رسانه‌ای، کار با نرم‌افزارهای مختلف و نوع روایت‌کردن شد و نقش خیلی مؤثری در زندگی من داشته است. این تشکل، گفتمان‌سازی و اندیشه‌ درستی را به ما نوجوانان آموزش داد و باعث شد تا فقط دنبال‌رو فضای رسانه نباشیم؛ در واقع، نوآوین یک فضای تربیتی را برای ما نوجوانان به وجود آورد تا بتوانیم در عرصه‌‌های مختلفی رشد کنیم.

رمز موفقیت شما چه بوده است؟

رمز موفقیتمان را می‌توانیم در این بدانیم که ما باتوجه‌به شناخت استعدادهای خود توانستیم نیازها و خواسته‌های خودمان را برطرف کنیم. به نظر من انسانی موفق می‌شود که خودش را دریابد و در جوابگویی و پاسخگویی به نیازها و درخواست‌های خود موفق شود. این نکته بسیار مهمی است که انسان موفق بتواند خودش را پیدا کرده و به سمت جلو حرکت کند. البته راه‌های موفقیت من گوناگون بوده و عوامل مختلفی سر راه من قرار گرفت؛ اعم از پدر و مادر و برادرانم که نقش مهمی در موفقیت من داشتند، و حتی خواندن کتاب چه از نظر علمی و چه داستانی بسیار به من کمک کرد و من این نکته را حتی به گروهمان گوشزد می‌کنم که حتماً کتاب بخوانند؛ چراکه کتاب نقش خیلی مؤثری در رشد و پیشرفت افراد مخصوصاً ما نوجوان‌ها دارد.

شما به‌عنوان یک دانش‌آموز نخبه که در عرصه اجتماعی و رسانه‌ای نوآوین فعالیت دارید، چه کنشگری‌ها و نقش‌آفرینی‌هایی داشتید و آیا در زمینه جهاد تبیین آثار و تولیداتی را به انتشار گذاشته‌اید؟

ازآنجایی‌که هدف عمده این تشکل کنشگری و روایتگری در زمینه‌های مختلف علمی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی است، ما نیز در رویدادها و پویش‌های مختلف نقش‌های متعددی را برعهده داشته‌ایم؛ پویش‌هایی مثل پویش آوینی در مورد نشر خوبی‌ها یا پویش پنج‌روز مثل آوینی با روایتی از شهید آوینی و پویش روایت قدم که بچه‌ها همه دست‌به‌قلم شدند و حتی کتابی را هم تولید کردند. در زمینه‌ جهاد تبیین هم آثاری را منتشر کردیم که خودِ تشکل نوآوین از کارهای ما برای انتشار بحث تبیین ضد استعماری و تبیین پیشرفت‌های کشور استفاده کردند. فعالیت‌های ما در زمینه جهاد تبیین همچنان ادامه خواهد داشت و ما به دنبال طرح‌های جدیدی مثل روایت‌ مناطق محروم هستیم.

فکر می‌کنید چقدر به اهداف فعالیت تشکل نوآوین یعنی گفتمان‌سازی و اندیشه محوری، تبیین و روایتگری نزدیک شده‌اید؟

حقیقتاً ما خیلی به اهداف فعالیت تشکل نوآوین نزدیک شده‌ایم و احساس می‌کنم آنچه که تشکل نوآوین از ما انتظار داشته را توانستیم برطرف کنیم. باتوجه‌به پیشرفت‌هایی که در خود تشکل نوآوین داشتیم، از نظر روایتگری و تبیین مسائل توانستیم اندیشه محوری و گفتمان سازیمان را هم تقویت کنیم؛ البته باتوجه‌به اینکه ما نوجوان‌ها حرف هم‌سن‌و‌سال‌های خودمان را بهتر می‌فهمیم در زمینه روایتگری و تبیین مشکل کمتری داشتیم؛ اما باتوجه‌به مبانی تشکل نوآوین و پرورش شهدایی همچون شهید آوینی، در گفتمان‌سازی و اندیشه محوری پیشرفت کرده‌ایم و این از نکته‌های مثبت است؛ البته پیشرفت‌های ما به اینجا ختم نمی‌شود و همچنان ادامه خواهد داشت.

در پایان مهم‌ترین نظر و دغدغه شما به‌عنوان یک دانش‌آموز نخبه چیست؟

دغدغه‌ اصلی ما نوجوان‌ها اتفاقاتی است که می‌خواهیم در آینده رقم بزنیم. باتوجه‌به اینکه نوجوان‌ها و جوان‌ها اتفاقات آینده کشور را رقم خواهند زد، لازم است تا تربیت و برنامه‌های بهتری بر روی نسل امروز صورت گیرد؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند فتح‌الفتوح انقلاب، تربیت نیروی نوجوان و جوان انقلابی است و این از مهم‌ترین دغدغه‌های ما خواهد بود. به هر ترتیب، ما دوست داریم هم‌‌سن‌‎و‌سال‌هایمان هم رشد کنند و این رشد باعث پیشرفت کشور شود؛ شاید این مسئله مهم‌ترین دغدغه‌ نه فقط من بلکه دغدغه‌ کل گروهمان در تشکل نوآوین بوده باشد و ان‌شاءالله که هر چه زودتر این دغدغه‌مان عملی شده و به وقوع بپیوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار