در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

توجه به مزایای مالی از نقاط قوت طرح رتبه‌بندی معلمان

تهران (پانا) - یک کارشناس تعلیم و تربیت ضمن بیان اینکه طرح رتبه‌بندی بر بهبود معیشت جامعه فرهنگیان اثرگذار است، گفت یکی از نقاط قوت طرح رتبه‌بندی معلمان، توجه به مزایای مالی است که منجر به ایجاد انگیزه بیشتر در معلمان خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
توجه به مزایای مالی از نقاط قوت طرح رتبه‌بندی معلمان

مریم یعقوبی در گفت‌وگو با پانا درخصوص اهمیت اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: «هر طرحی که منجر به ارتقاء کیفیت آموزشی شود، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد زیرا مسأله ارتقاء کیفیت آموزشی در کنار ارتقاء مهارت‌های جامعه فرهنگیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در طرح رتبه‌بندی به این موارد توجه شده است.»

این کارشناس تعلیم و تربیت درخصوص توجه به ابعاد مالی جامعه فرهنگیان در طرح رتبه‌بندی اشاره کرد و گفت: طرح رتبه‌بندی را نباید فقط به عنوان یک ابزار مالی محسوب کرد بلکه ابعاد مهمی دارد که بخش مالی یک مورد از آن است اما در مجموع می‌توان گفت که یکی از نقاط قوت طرح رتبه‌بندی معلمان، توجه به مزایای مالی است که منجر به ایجاد انگیزه بیشتر در معلمان خواهد شد که بسیار اهمیت دارد زیرا در نهایت منجر به ارتقاء کیفیت تدریس خواهد شد.»

وی با تاکید بر ضرورت وجود سیستم حمایتی از رشد حرفه‌ای معلمان خاطرنشان کرد: «رتبه‌بندی معلمان نیاز به هوشمندی در اجرا دارد تا تأثیرات مثبتی بر کیفیت آموزشی و همچنین وضعیت معیشت فرهنگیان داشته باشد. معتقدم رتبه‌بندی باید به‌گونه‌ای اجرا شود که به همه جوانب آموزش‌وپرورش توجه کند. هر چند طرح رتبه‌بندی معلمان بر بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان اثربخشی دارد اما به مدیریت مناسب در اجرای این طرح نیاز دارد تا از احتمال سوءاستفاده و ناکارآمدی جلوگیری ‌‏شود.»

قانون رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بسیار مهم است. همچنین، این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز می‌باشد، این طرح معلمان را در پنج دسته رتبه‌بندی می‌کند. طبق شیوه نامه نطام رتبه‌بندی معلمان، افرادی که در آزمون رتبه بندی شرکت می کنند، با توجه به شایستگی هایی که دارند و امیتازاتی که کسب می کنند در ۵ رتبه قرار می‌گیرند که با رتبه و درجه شغلی مکتسبه از حق و حقوق شغلی بهره‌مند هستند. این قانون با همت دولت سیزدهم و با تعامل و همراهی مجلس یازدهم بعد از سال‌ها به ثمر نشست.

با اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان 940 هزار فرهنگی شاغل و 62123 بازنشسته فرهنگی، مشمول این قانون شده‌اند و وزارت آموزش و پرورش همزمان با اجرای قانون، فضایی برای ثبت اعتراضات فرهنگیان نسبت به رتبه‌های مکتسبه فراهم آورد تا با بررسی مجدد اعتراضات، کاری کند که حقی از هیچ همکاری فرهنگی ضایع نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار