رئیس دانشگاه تهران خبر داد؛

اعطای تندیس «نمادهای مقاومت» به ۲۰ چهره شاخص ملی و بین‌المللی

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه تهران گفت در اولین آیین تجلیل و اعطای تندیس دانشگاه تهران به نمادهای مقاومت، به ۲۰ چهره شاخص و ماندگار در عرصه مقاومت اسلامی، تندیس نماد مقاومت اعطا خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۶۷۸۱
لینک کوتاه کپی شد
اعطای تندیس «نمادهای مقاومت» به ۲۰ چهره شاخص ملی و بین‌المللی

به گزارش دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران همزمان با آغاز هفته مقاومت و در آخرین نشست هماهنگی آیین اعطای تندیس دانشگاه تهران به «نمادهای مقاومت» که در روز دوشنبه ۱۱ دی ماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، گفت: رویکرد دانشگاه تهران در آیین اعطای تندیس به نمادهای مقاومت، رویکرد گفتمانی است. یعنی می‌خواهیم گفتمان مقاومت را پاس بداریم و آن را ترویج و ارتقا ببخشیم. وقتی صحبت از مقاومت و محور مقاومت می‌شود، به طور عموم رویکرد نظامی در ذهن‌ها ثبت و ضبط شده است، هر چند که وجه نظامی یک وجه غالب در محور مقاومت بوده است، ولی وقتی رویکرد گفتمانی داشته باشیم، به تلقی موسعی از جبهه مقاومت و محور مقاومت دست پیدا می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه همه جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و دفاعی در گفتمان مقاومت متجلی است، اظهار داشت: وقتی صحبت از گفتمان می‌کنیم یعنی درباره تلاقی قدرت و دانش سخن می‌گوئیم. زمانی که قدرت و دانش با همدیگر تلاقی می‌کنند شاهد یک گفتمان غالب خواهیم بود. بنابراین لازم است رویکرد دانشی را به منظور تقویت جنبه‌های قدرتی مقاومت به عنوان گفتمان مقابل نظام سلطه فراهم کنیم.

نویسنده کتاب «رهبری اخلاص‌مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی»، افزود: برای غلبه گفتمان مقاومت بر نظام سلطه، نیاز داریم که علاوه بر عرصه نظامی، افراد در جبهه‌ها و عرصه‌های مختلف اعم از فرهنگی، هنری، ورزشی، سیاسی، اقتصادی و روابط خارجی و غیره حضور فعال و مؤثر داشته باشند چراکه دستیابی به یک گفتمان غالب نیازمند این است که مقاومت به صورت توأمان در همه این عرصه‌ها تجلی پیدا کند. بنابراین با وجود جایگاه والای بعد نظامی مقاومت، اما تمام گفتمان مقاومت و محور مقاومت به بعد نظامی آن خلاصه نمی‌شود و نمادهای مقاومت صرفاً کسانی نیستند که در نوک پیکان عملیات نظامی با دشمن در حال جنگ هستند.

مقیمی در ادامه با تمجید از نقش‌آفرینی‌ها در میدان مقاومت، خاطرنشان کرد: موضوع حیاتی برای حفظ و حیات محور مقاومت در شرایط فعلی، جنبه‌های نظامی و دفاعی است ولی ما تلاش می‌کنیم محور مقاومت را به گفتمان مسلط در مقابل گفتمان نظام سلطه و گفتمان غرب تبدیل کنیم. ایجاد و تثبیت این قدرت به یک عقبه فکری و دانشی نیازمند است. امروز وقتی صحبت از گفتمان می‌شود، صحبت از زور و سرنیزه نیست، بلکه جنبه‌های نرم آن نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به جنگ پارادایم‌ها، بیان داشت: در هر نظریه علمی می‌گوئیم وقتی پارادایم جدیدی مطرح می‌شود، ناهنجاری‌ها و ناکارآمدی‌ها و عدم توانایی پارادایم‌های قبلی برای پاسخگویی به مسائل جامعه است که باعث می‌شود در جنگ پارادایم‌ها، پارادایم قدیمی کنار برود و پارادایمی که بتواند آنومالی‌ها و ناهنجاری‌ها را بهتر جواب دهد، غالب می‌گردد. در حال حاضر دنیا نیازمند پارادایم جایگزین پارادایم سلطه غربی است؛ چراکه پارادایم غربی نتوانسته است جوابگوی مسائل روحی، روانی و عزتمندی بشر باشد و اسلام مهمترین رقیب غرب در این زمینه است.

وی افزود: آنچه امروز معتقد هستیم که به عنوان یک الگوی ناب دارد نقش‌آفرینی می‌کند، الگویی است که تحت عنوان محور مقاومت داریم. امروز نبرد و رویارویی مستقیم بین گفتمان مقاومت با گفتمان غرب وجود دارد و صحنه این مبارزه مستقیم فعلاً در فلسطین است که مردم مظلوم غزه نماد گفتمان مقاومت اسلامی و رژیم صهیونیستی نماد گفتمان غرب و نظام سلطه است. در این میدان، باید ببینیم که وظیفه ما دانشگاهیان چیست؟ آیا باید فقط نظاره‌گر باشیم و ببینیم در این هماوردی جبهه مقاومت و جبهه غرب، کدامیک پیروز می‌شوند؟ یا به خودباختگی برخی در دانشگاه تن دهیم که می‌گویند بحث از جبهه مقاومت و محور مقاومت فاقد جنبه‌های علمی است و پرداختن به آنها کار دانشگاه نیست! در حالی که با اعتقاد راسخ می‌گویم که یک کار مهم دانشگاه این است که در تقویت گفتمان مقاومت، کار دانشی انجام دهد؛ چرا که اندیشمندانی همچون میشل فوکو وقتی صحبت از گفتمان می‌کنند، توجه همزمان به قدرت و دانش را برای شکل گیری و کارامدی گفتمان الزامی می‌دانند.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه برای ایفای نقش تمدن‌سازی خود باید در صحنه حضور پیدا کند و گفتمان مقاومت را تئوریزه کند و برای آن پشتوانه‌های نظری ایجاد نماید. رفتار شهید سلیمانی باید تئوریزه شود چون به لحاظ شخصیتی و سبک رهبری، یک نمونه بسیار موفق و اثرگذار است.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای محدودسازی گفتمان مقاومت و معرفی آن به عنوان گفتمانی فقط جنگی و نظامی، خاطرنشان کرد: دشمنان تلاش می‌کنند بار علمی، دانشی و فرهنگی مقاومت نادیده گرفته شود و تمرکز آنها بر به نمایش گذاشتن جنبه‌های نظامی و سخت آن است.

مقیمی با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام از زمان رسول گرامی اسلام (ص) تا کنون شاهد سبک‌های مقاومتی و گفتمان مقاومت بوده‌ایم، به دو رویکرد ایجابی و سلبی در گفتمان مقاومت اشاره کرد و گفت: آنجا که دشمنان به گفتمان مقاومت تهاجم دارند، باید به مقابله با سلطه و مبارزه با اسلام‌ستیزی بپردازیم و نگاه سلبی داشته باشیم. البته بر اساس نگاه ایجابی در گفتمان مقاومت نیز باید به ترویج ارزش‌های اسلامی بپردازیم.

وی با ابراز نقد نسبت به اینکه متأسفانه گفتمان مقاومت در تمام بخش‌های جامعه جریان پیدا نکرده است، تاکید کرد: این گفتمان را باید در هر موقعیتی که هستیم، از ورزش و هنر و سینما تا اصناف و اقشار مختلف، هر کسی در جایگاه شغلی و صنفی خود مورد توجه قرار دهد و اقدام جریان‌سازی گفتمان مقاومت نماید. بر همین اساس در اولین آیین تجلیل و اعطای تندیس دانشگاه تهران به نمادهای مقاومت، هیأت داوران بر اساس شاخص‌های تعیین شده و گروه‌بندی صورت گرفته به ۲۰ چهره شاخص و ماندگار در عرصه مقاومت اسلامی، تندیس نماد مقاومت اعطا خواهد نمود.

رئیس دانشگاه تهران در پایان، برگزاری آیین تجلیل و اعطای تندیس به نمادهای مقاومت را در راستای مأموریت‌های دانشگاه تمدن‌ساز دانست و از معاونت فرهنگی و اجتماعی، بسیج اساتید و بسیج کارکنان دانشگاه تهران و سازمان جهاد دانشگاهی تهران به منظور مشارکت در برگزاری این آئین قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار