معاون آموزشی دبستان ریحانه‌النبی فشافویه در گفت‌وگو با پانا:

مدرسه‌ زیبا و بهداشتی، فراهم‌کننده شکوفایی استعداد دانش‌آموزان است

فشافویه (پانا) - معاون آموزشی یک مدرسه، زیبا و بهداشتی بودن مدرسه را یکی از علل ایجاد شکوفایی استعداد دانش‌آموزان دانست و اظهار کرد، مدرسه غیر بهداشتی و نامناسب شوق و اشتیاق برای فراگیری را به حداقل رسانده و امکان پویائی و بالندگی را در دانش‌آموزان کاهش می‌دهد.

کد مطلب: ۱۴۳۴۳۱۳
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه‌ زیبا و بهداشتی، فراهم‌کننده شکوفایی استعداد دانش‌آموزان است

ندا رضایی، معاون آموزشی دبستان دخترانه ریحانه‌النبی و دانشجوی دکترای رشته مدیریت آموزشی، در معرفی طرح اتاق بهداشت این مدرسه، به پانا بیان کرد: «از آنجا که وجود اتاق بهداشت در مدارس به منظور ارائه خدمات بهداشتی، معاینات غربالگری و خدمات کمک‌های اولیه به دانش‌آموزان در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اتاق سلامت مدرسه ریحانه النبی با همکاری مشترک اداره آموزش و پرورش منطقه در مدرسه دایر شد. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، بهداشت مدارس عبارت است از مجموعه اقداماتی به منظور تشخیص، تامین و ارتقا سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش‌آموزان و آن دسته از کارکنانی که به نحوی در ارتباط با دانش‌آموزان قرار دارند به اجرا در می‌آید.»

رضایی، بهداشت مدارس را مجموعه اقداماتی برای سلامت دانش‌آموزان دانست و تصریح کرد: «بهداشت مدارس مجموعه اقداماتی است که باعث می‌شود محیط آموزشگاه به گونه‌ای شود تا هیچ اثر نامطلوبی بر سلامت‌ جسمی،‌ روانی و اجتماعی دانش‌آموز بر جای نگذارد.»

وی هدف از ایجاد طرح اتاق سلامت، تشخیص تامین و ارتقاء سلامت جسمی دانست و اظهار کرد: «هدف کلی بهداشت مدارس عبارت از تشخیص، تامین و ارتقا سلامت جسمی روانی و اجتماعی، معنوی دانش‌آموزان و کارکنان مدارس است. بهداشت مدارس ضمن فعالیت برای تحقق اهداف عمومی، برای دستیابی به اهداف اختصاصی مانند، ارتقا سطح اگاهی، نگرش و رفتارهای بهداشت دانش‌آموزان، ارتقا عملکرد بهداشتی کارکنان مدارس و والدین دانش‌آموزان، ایجاد میل به سلامت در کودکان و نوجوانان و دانش‌آموز، آموزش صحیح اصول بهداشت و تکرار عادات و تمرین‌های بهداشتی به طور مداوم تا حدی که طبیعت ثانویه آنان شود، ارزشیابی سطح سلامت کودکان و رفع نقایص موجود در آنها، پیش بینی خدمات بهداشتی ویژه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر، تغذیه و برنامه ریزی غذایی در آموزشگاه‌ها، بهداشت روانی و راهنمایی دانش‌آموزان و آموزگاران در مورد رشد و تکامل کودکان، پیش بینی و مراقبت‌های موروثی در صورت وقوع حادثه یا بیماری ناگهانی تلاش می کند.»

رضایی با بیان این‌که محیط مدارس باید به گونه‌ای باشد تا به نیازهای روانی دانش‌آموزان پاسخ دهد خاطرنشان کرد: «یکی از مؤلفه‌هایی که در آموزش و پرورش دانش‌آموزان تاثیر اجتناب ناپذیری دارد محیط مادی و فیزیکی حاکم بر مدرسه است، محیط مدارس باید به گونه‌ای باشد تا از هر لحاظ به نیازهای جسمی- روانی و اجتماعی دانش‌آموزان پاسخ دهد. در آموزش و پرورش نوین فضای فیزیکی به عنوان یک عامل زنده و پویا در انجام فعالیت های آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان تلقی می‌شود، چنانچه در مدرسه آب سالم، سرویس‌های بهداشتی، فضای کافی، تجهیزات و وسایل مناسب و استاندارد، سیستم صحیح جمع‌آوری زباله و فاضلاب وجود نداشته باشد، تحقق اهداف و برنامه‌های تربیتی و آموزشی را با مشکل روبرو خواهد کرد. مدرسه زیبا و جذاب و بهداشتی زمینه را برای یادگیری فراهم کرده و شکوفائی استعدادها را تسهیل می‌کند و مدرسه غیربهداشتی و نامناسب شوق و اشتیاق برای فراگیری را به حداقل رسانده و امکان پویائی و بالندگی را کاهش می‌دهد.»

رضایی در آخر با بیان اینکه دانش‌آموزان در سال تحصیلی، می‌بایست استرس خود را مدیریت کنند، تشریح کرد: «دانش‌آموزان باید مراقب سلامت خود باشند و در طول سال تحصیلی نکاتی همانند، برنامه خواب خانواده را قبل از اولین روز مدرسه تنظیم کنند، مصرف مواد قندی را کنترل کنند، مصرف ویتامین D را فراموش نکنند، وعده‌های غذایی خود را سبز کنند، ورزش منظم داشته باشند، استرس را مدیریت کنند، ویتامین‌ها و مواد معدنی تقویت‌کننده ایمنی را در نظر بگیرند و رعایت کنند.»

خبرنگار دانش‌آموز: نازنین فاطمه طاهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار