مدیر پژوهشسرای ملاصدرا ناحیه ۴ کرج:
آموزش و پژوهش در قالب کارگاههای رسمی معنا ندارد
کرج(پانا)-مدیر پژوهشسرای ملاصدرا ناحیه ۴ کرج گفت: آموزش و پژوهش در قالب کارگاههای رسمی معنا ندارد؛ بلکه باید ابتدا مسئلهای برای دانشآموز ایجاد کرد تا در مسیر حل آن، فرایند یادگیری پژوهش بهصورت طبیعی رخ دهد.
زهرا نیکویی در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «همواره تلاش کردهام تا فضایی فراهم شود که دانشآموزان مستعد بتوانند مسیر پژوهش را به صورت واقعی تجربه کنند.پیش از این نیز به عنوان دبیر شیمی و مدیر دروس دبیرستان سیدالشهدا ناحیه چهار کرج فعالیت داشتهام.»
وی هدف اصلی آموزش مهارتهای پژوهشی در پژوهشسراها را «تربیت پژوهشگر چندساحتی و کشف و هدایت دانشآموزان مستعد» عنوان کرد و افزود: «آموزش و پژوهش در قالب کارگاههای رسمی معنا ندارد؛ بلکه باید ابتدا مسئلهای برای دانشآموز ایجاد کرد تا در مسیر حل آن، فرایند یادگیری پژوهش بهصورت طبیعی رخ دهد. موفقترین دانشآموزان کسانی هستند که با دقت مشاهده میکنند، نیازها را شناسایی کرده و برای حل آنها اقدام میکنند.»
نیکویی در ادامه با اشاره به اهمیت تقویت مهارتهای کارگروهی در پروژههای علمی بیان کرد:«الزام در انجام پروژههای گروهی، فعالیت در انجمنهای علمی پژوهشی، آموزش نامحسوس مهارتهای توسعه فردی و تقسیم کار بین اعضا از جمله راهکارهای مؤثر در این زمینه است.»
وی درباره مشارکت دانشآموزان در پروژههای واقعی علمی گفت: «دانشآموزانی که علاقهمند، مستعد و دارای پشتکار هستند، بهصورت طبیعی برای انجام پژوهش درکنار اساتید دعوت میشوند. برای مثال، تعدادی از دانشآموزان در آزمایشگاه سلولهای بنیادی مشغول فعالیت هستند.»
مدیر پژوهشسرای ملاصدرا در خصوص تفاوت آموزشهای پژوهشسرا با کلاسهای درسی مدارس اظهار کرد: «آموزش در پژوهشسراها در محیطهای یادگیری متنوع صورت میگیرد، در حالی که محیط یادگیری در مدارس محدود و بیشتر نظری است.»
وی افزود: «همکاری با مدارس در این زمینه کاملاً ساختارمند و مستمر است. یکی از رسالتهای مهم پژوهشسرا ایفای نقش مکمل مدرسه است که برگزاری کارگاههای کتب درسی، نمونهای از این اقدامات است.»
در پایان، نیکویی با اشاره به دستاوردهای این آموزشها خاطرنشان کرد: «درخشش دانشآموزان ناحیه چهار کرج در جشنوارهها و مسابقات، بهویژه جشنواره علمی پژوهشی، و ارتقاء سطح آثار و طرحهای دانشآموزی از مهمترین نتایج فعالیتهای این پژوهشسرا بوده است.»
ارسال دیدگاه