آموزگار پژوهنده البرزی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:

موفقیت معلم پژوهنده دراقدام پژوهی، یادگیری چگونگی مکتوب کردن یافته‌های تحقیقی خود است

کرج (پانا) - یکی از آموزگاران پایه پنجم دبستان نیایش شهرستان نظرآباد از شرکت‌کنندگان برنامه ملی معلم پژوهنده راه یافته به مرحله کشوری، عنوان کرد یکی از علت‌های موفقیت معلم پژوهنده دراقدام‌پژوهی، یادگیری چگونگی مکتوب کردن یافته‌های تحقیقی خود است.

کد مطلب: ۱۴۳۱۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
موفقیت معلم پژوهنده دراقدام پژوهی، یادگیری چگونگی مکتوب کردن یافته‌های تحقیقی خود است

محبوبه محمودلو، آموزگار برتر پژوهنده در اقدام پژوهی راه یافته به مرحله کشوری در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «معلم پژوهنده یک طرح بسیار موفقی در کل کشور است. زیرا معلم به نیازهای تربیتی، آموزشی، اخلاقی، روانی دانش آموزان و حتی مشکل جسمی دانش‌آموزان توجه می‌کند و اگر بتواند مشکلی را از دانش آموزان برطرف کند بسیار موفق خواهد بود.»

محمودلو افزود: «این طرح باعث می شود که معلم خود را ملزم به توجه به روش‌های یادگیری دانش آموزان و رفتارهای گوناگون آنها کند و درصدد رفع اختلال در یادگیری آموزشی و رفتاری دانش آموزان باشد. بدین طریق هم به تجربه خود می افزاید و هم والدین و دانش آموزان را بهتر یاری می‌کند.»

وی اضافه کرد: «بعد از اجرای اولین تئاتر درسی که برای شرکت در جشنواره بود، متوجه شدم هم افرادی که انتخاب کرده بودم بسیار به موضوع درسی مسلط شده بودند و هم اعتماد به نفس و قدرت بیان آنها افزایش پیدا کرده و هم ارتباط بین آنها بسیار دوستانه و صمیمی شده بود. از طرفی بقیه دانش آموزان کلاس هم با ذوق و شوق نمایش آنها را نگاه می‌کردند و داوطلب می‌شدند که آنها هم نمایش درسی اجرا کنند و به فکر افتادم دست به اقدام پژوهی بزنم.»

محمودلو ادامه داد: «وقتی دیدم که بعضی از دانش آموزانم در گروه فعالیت نمی‌کنند و یادگیری مشارکتی ندارند تصمیم گرفتم از بین راه حل‌های مختلف این راه حل را انتخاب کنم. یعنی به دانش آموزانم روش اجرای تئاتر درسی را آموزش دادم و سپس از آنها خواستم که به صورت گروهی و با انتخاب خودشان نمایشنامه ای بنویسند که از درس‌های مختلف باشد و در کلاس اجرا کنند و بسیار هم موفق عمل کردند.»

وی خاطرنشان کرد: «هدف من از اینکه این طرح خود را به صورت اقدام پژوهی مکتوب کردم به خاطر این بود که این روش نه چندان جدید و بسیار کاربردی، ولی کمتر اجرا شده به دیگر معلمان هم معرفی شود تا از تأثیر شگرف آن در امر آموزش و تربیت و کلاس‌داری استفاده کنند.»

محمودلو در رابطه با موضوع پژوهش خود گفت: «موضوع پژوهش بنده این بود که چگونه توانستم با اجرای تئاتر درسی در کلاس یادگیری گروهی و مشارکتی دانش آموزانم را افزایش دهم. برای اجرای این پژوهش از کل دانش آموزان استفاده شد و روش پژوهش نیمه آزمایشی بود.»

وی اضافه کرد: «یکی از علت‌های موفقیت معلم پژوهنده در اقدام پژوهی یادگیری چگونگی مکتوب کردن یافته‌های تحقیقی خود است که بنده هم با مطالعه روش‌های اقدام پژوهی توانستم طرح خود را به صورت مکتوب دربیاورم و البته در این راه از تجربه‌های یکی از همکاران اقدام پژوه راه یافته کشوری به رتبه اول استان و همچنین از تجربه همکارم امین زارعی کارشناس ضمن خدمت و پژوهش اداره آموزش و پرورش نظرآباد استفاده کردم.»

محمودلو در پایان تصریح کرد: «اقدام پژوهی بخصوص در دوره ابتدایی و متوسطه اول، اگر زیر نظر روانشناسان و کارشناسان باتجربه انجام گیرد و راهنمایی‌هایی در این زمینه در طول سال باشد که معلم بتواند در هر لحظه از تجربه‌های افراد برجسته و شایسته استفاده کند و همچنین کتاب‌هایی مورد نیاز در اختیار معلم قرار بگیرد، بسیار روش موفقی خواهد بود. چرا که هم بر تجربه معلم افزوده می‌شود و هم روش‌های درست آموزش و تربیت در کلاس به کار گرفته می‌شود.»

دانش آموز خبرنگار: ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار