یک جامعه شناس در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

ضرورت آشناکردن دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس با بیان اینکه آموزش و پرورش نقش اساسی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد گفت آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان نقش موثری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد از این رو آشنایی دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی ضرورت دارد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت آشناکردن دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی

امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا با اشاره به عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی گفت: «بی‌سرپرستی و بدسرپرستی فرزند، طلاق والدین، اعتیاد و فقر از عواملی هستند که سبب می‌شوند، فرد دچار آسیب‌های اجتماعی شود. خانواده، دوستان، رسانه‌ها، محل زندگی و اعتقادات دینی می‌توانند مانعی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشند زیرا می‌توانند درخصوص آسیب‌های اجتماعی هشدار دهند و به عنوان عوامل بازدارنده محسوب می‌شوند.»

وی درباره تاثیر آموزه‌های دینی بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: «‌آموزه‌های دینی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر هستند و موجب می‌شوند که خود کنترلی در رفتارهای فردی افزایش پیدا کند. علاوه بر این، نهادهای آموزشی از جمله آموزش‌وپرورش به عنوان مهم‌ترین نهاد تربیتی نقشی اساسی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد.»

آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان نقش موثری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد

این جامعه‌شناس با بیان اینکه آموزش رکن اصلی رشد و تعالی فرد و جامعه است، گفت: «آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان نقش موثری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد. در عین حال ناآگاهی دانش‌آموزان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی در بین آنها می‌شود. از این رو بهتر است که از ظرفیت آموزش‌وپرورش برای آگاهی‌بخشی به دانش‌‌آموزان درخصوص آسیب‌های اجتماعی استفاده شود.»

وی اضافه کرد: «آموزش و پرورش به عنوان عامل مهم و اساسی در کاهش کنترل آسیب‌های اجتماعی در مدارس عمل می‌کند و مهارت‌های لازم از جمله مهارت زندگی را به والدین و دانش آموزان آموزش می‌دهد. عملکرد کادر مدارس، محتوای کتب درسی، کنترل و نظارت بر تربیت و پرورش اصولی دانش‌آموزان از تاثیرات و نقش‌های آموزش و پرورش است که گرایش نوجوانان به سمت آسیب‌های اجتماعی را کنترل می‌کند. در عین حال اگر تربیت خانوادگی دانش‌آموزان صحیح نباشد‌، آسیب‌پذیری و تاثیرپذیری منفی بیشتر خواهد بود زیرا، محیط زندگی و محیط اجتماعی بسیار موثر است.»

این جامعه‌شناس با تاکید بر اهمیت هویت‌بخشی به دانش‌آموزان بیان کرد: «‌نظام آموزش و پرورش باید دانش‌آموزان را با تمدن، تاریخ و فرهنگ ایرانی - اسلامی آشنا کند تا هویت اصیل خود را بشناسند. این امر سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد چرا که در آینده دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور خواهند بود و در صورت هویت‌بخشی آنان قهرمانان و شخصیت‌های برجسته ملی خود را خواهند شناخت و جایگزین الگوهای نادرست امروزی خواهند شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار