پانا گزارش می‌دهد؛

نیازمندی‌های بودجه‌ای وزارت آموزش و پرورش در سال‌ 1403

تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش با توجه به اینکه یکی از بزرگترین و مهمترین وزارتخانه‌ها به‌شمار می‌رود و از طرف دیگر به دلیل افزایش بازنشستگی معلمان ‌در سال جاری و جذب بیش از 70 هزار آموزگار و دبیر نیازمند توجه ویژه در بحث بودجه 1403 است.

کد مطلب: ۱۴۲۸۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد
نیازمندی‌های بودجه‌ای وزارت آموزش و پرورش در سال‌ 1403

وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها در کشور به شمار می‌رود. این وزارتخانه علاوه بر اینکه همواره مسئولیت تربیت نسل کودک و نوجوان کشور را بر عهده دارد، مسئولیت تربیت نیروی انسانی را نیز بر عهده گرفته است. از این وزارتخانه می‌توان به عنوان مادری برای سایر وزارتخانه‌ها یاد کرد، چرا که هر فرد حداقل یک بار به عنوان دانش‌آموز با این وزارتخانه سر و کار داشته است. همچنین وزارت آموزش و پرورش تاثیر بسیاری بر تمام ابعاد جامعه همچون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، معنوی و ... دارد.

وزارت آموزش و پرورش باتوجه به جمعیت ۱۶ میلیون نفری دانش‌آموزان و کارکنان بزرگترین وزارتخانه در کل کشور محسوب می‌شود. همچنین جمعیت کارکنان این وزارت به ۸۴۴۶۸۳ نفر می‌رسد. وزارت آموزش و پرورش با چنین جمعیتی در زمینه‌های مالی با مشکلات فراوان روبه‌رو است که باید در تعیین اعتبار آن در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به صورت جدی‌تری مورد توجه قرار بگیرد.

بودجه وزارت آموزش و پرورش 11.05 درصد کل بودجه عمومی دولت بود

بودجه تعیین شده در سال ۱۴۰۲ برای وزارت آموزش و پروش ۲۳۹ هزار میلیارد تومان معادل ۱۱.۰۵ درصد کل مصارف بودجه عمومی دولت در نظر گرفته شده بود. وزارت آموزش و پرورش بیش از 90 درصد این بودجه را صرف واریز حقوق کارکنان این وزارتخانه می‌کند. براساس گفته سخنگوی دولت میانگین حقوق معلمان از حدود ۱۰ و نیم میلیون تومان به بیش از ۱۵ میلیون تومان رسیده است، اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که عدد ذکر شده فقط میزان میانگین حقوق است و با توجه به رتبه‌بندی‌های اعمال شده میزان دریافتی کمتر از میانگین نیز وجود دارد و به رتبه معلم بستگی دارد، برای مثال دریافتی ماهانه نومعلمان تقریبا از 9 میلیون تومان شروع می‌شود که نیاز است توجهی ویژه به این امر شود.

طبق گفته علیرضا منادی سفیدان؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در سال ۱۴۰۰ در وزارت آموزش و پرورش ۵۳۸ هزار و ۲۴۸ معلم لیسانس، فوق دیپلم و دیپلم با متوسط دریافتی ۶ میلیون ۸۶۳ هزار تومان، ۱۹۰ هزار و ۹۹ نفر فوق لیسانس با متوسط دریافتی ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۵ هزار و ۴۰۰ معلم دارای مدرک دکترای با متوسط دریافتی ۸ میلیون ۷۹۰ هزار تومان بوده است.

در سال ۱۴۰۱ وزارت آموزش و پرورش دارای ۹۷۱ هزار عضو شاغل و ۳۸ هزار بازنشسته بود. در سال ۱۴۰۲ با توجه به بروز مشکل کمبود معلم ۲۵ هزار و ۲۱ نفر به نیروی کار آموزش و پرورش جذب شدند. با توجه به اینکه در سال جاری تعداد زیادی از معلمان بازنشسته شدند و در نیمه دوم سال جاری آزمون جذب برگزار می شود، از این رو باید متناسب با آن اعتبارات لایحه بودجه 1403 تدوین شود.

حقوق دانشجو معلمان بخشی از بودجه وزارت آموزش و پرورش

دانشگاه فرهنگیان از اولین ترم تحصیل دانشجویان حقوق و مزایایی را برای این افراد در نظر می‌گیرد که مسئولیت پرداخت این حقوق با وزارت آموزش و پرورش است. میزان کسر از حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با توجه به میزان استفاده آن‌ها از خدمات دانشگاه متفاوت است. این میزان کسری از 10 الی 45 درصد متغیر است که دانشجویانی که تمامی طول هفته از همه خدمات رفاهی دانشگاه شامل خوابگاه، غذا و… بهره مند می شوند، 45 درصد از حقوقشان کسر می شود. میزان کسر از حقوق برای دانشجویانی که فقط از خدمات خوابگاه استفاده می کنند تنها 10 درصد می‌باشد.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ سرانه هر دانش‌آموز ایرانی روزانه تنها ۲۰۰۰ تومان بوده است. همچنین سهم اعتبارات غیر پرسنلی در لایحه‌ی بودجه‌ سال ۱۴۰۲، حدود 3 درصد در نظر گرفته شده بود. وزارت آموزش و پرورش برای تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان بر اساس سند تحول بنیادین نیازمند تخصیص اعتبار بیشتری در تمام بخش‌ها است.

برای فعالیت‌های پرورشی وزارتخانه بودجه بیشتری احتیاج است

وزارت آموزش و پرورش باید به موضوعات متفاوتی در زمینه پرورش دانش‌آموزان نیز بپردازد. صادق ستاری‌فرد؛ معاون وقت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در همین زمینه اظهار کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین ۴۴۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده است اما نیاز ما برای اجرای سند تحول بنیادین و بر اساس برنامه قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول، حداقل ۲ هزار میلیارد تومان است.

علاوه بر این موضوع وزارت آموزش و پروش در بحث پرورش دانش‌آموزان فعالیت‌های بسیاری را دنبال می‌کند که همگی نیازمند بودجه هستند. فعالیت‌هایی همچون اردوها، مسابقات و جشنواره‌ها، فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و تربیتی، طرح‌های مشاوره‌ای و روانشناختی، آسیب‌شناسی‌های اجتماعی و.... همگی نیازمند بودجه هستند که در بودجه 1403 می‌توان به آن بیشتر پرداخت.

دولت و مجلس به آموزش و پرورش توجه کنند

فرهاد بشیری؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با پانا ضمن تاکید بر اهمیت توجه به بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت:«وزارت آموزش و پرورش از دستگاه‌های بسیار مهم در کشور به شمار می‌رود. باید در بحث بودجه و اعتبارات برای این وزارت توجه ویژه‌ای شود. دولت و مجلس در تصویب لایحه بودجه باید به صورت تخصصی و با نگاه ویژه‌ای به وزارت آموزش و پرورش بپردازند.»

بشیری با تاکید بر لزوم توجه به وزارت آموزش و پرورش در سال 1403 و نیاز این وززارتخانه به افزایش بودجه اظهار کرد:« در بودجه ۱۴۰۲ تلاش بود که به این وزارت توجه لازم صورت گیرد اما این توجه در حد و اندازه آموزش و پرورش نبود. باید در بودجه سال ۱۴۰۳ تغییراتی در زمینه اعتبارات و بودجه وزارت آموزش و پرورش انجام شده و توجه بیشتری به آن شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار