پانا از درآمد مولدسازی دارایی‌های دولت در بودجه گزارش می‌دهد؛

دلایل کاهش 44.6 درصدی درآمد حاصل از مولدسازی در بودجه سال 1403

مولدسازی تاکنون نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند

تهران (پانا) - کاهش 44.6 درصدی درآمد حاصل از مولدسازی دارایی‌های دولت در بودجه سال 1403 نشانگر تحقق نیافتن اهداف مولدسازی در سال 1402 است.

کد مطلب: ۱۴۲۷۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
دلایل کاهش 44.6 درصدی درآمد حاصل از مولدسازی در بودجه سال 1403

منابع عمومی دولت در لایحه بودجه سال 1402 نسبت به پیش بینی عملکرد بودجه در سال 1401 قریب به 55 درصد افزایش داشته است. یکی از موضوعاتی که در لایحه برنامه و بودجه سال 1402 به صورت جدی به آن پرداخته شد، مبحث مولدسازی اموال دولتی بود. در این لایحه رقمی نزدیک به ۱۰۹ هزار میلیارد تومان منابع از محل فروش و واگذاری اموال دولت پیش بینی شد. درصد افزایش منابع حاصل از فروش اموال دولت در سال 1402 نسبت به سال گذشته 230 درصد بوده است.

آیا اهداف دولت در برنامه 1402 محقق شده است؟

مهرداد گودرزوند چگینی؛ نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با تحقق بحث درآمدزایی از مولدسازی اموال دولتی، اظهار کرد: «دولت تا این لحظه گزارش عملکردی در زمینه بحث درآمدزایی از مولدسازی ارائه نکرده است تا بر اساس آن بتوانیم از محقق شدن اهداف صحبت کنیم. همچنین در رابطه با گزارش 1403 در حال حاضر تیم آن تشکیل شده است. »

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اهمیت واقعی بودن بودجه کشور گفت: «بودجه هر اندازه که واقعی‌تر باشد، بهتر می‌تواند به کشور کمک کند. تورم و ناترازی بودجه از جمله مشکلاتی است که اگر بودجه واقع‌بینانه تدوین و تصویب نشود، شاهد آن خواهیم بود. اگر بودجه طبق شرایط واقعی تصویب شود، کشور به خوبی اداره می‌شود. دولت باید بودجه 1402را برای تعیین پیش‌بینی‌‌های بودجه 1403 به خوبی رصد کند و بخش بسیاری از موارد پیش‌بینی‌های این لایحه بر اساس بازده 1402 در شش ماه اول سال صورت بگیرد.»

کاهش درآمدزایی از فروش سهام‌های دولتی

وی ادامه داد: «دولت در برنامه لایحه بودجه امسال قصد کاهش درآمدزایی از فروش سهام‌های دولتی را دارد. بر اساس لایحه بودجه 1403 درآمد حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول همچون درآمد حاصل از مولدسازی دارایی‌های دولت به 60 هزارمیلیارد تومان کاهش 44.6 درصد نسبت به امسال در سال آینده کاهش یافته است.»

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نیاز دولت به تقویت در بخش مولدسازی اظهار کرد: «به نظر می‌‌رسد که دولت در سال 1402 هنوز به اهداف خود نرسیده است. چراکه اگر به این اهداف دستیابی پیدا می‌کرد فروش املاک بیشتر می‌شد و بجای روند کاهشی روندی افزایش را شاهد بودیم. به نظر می‌رسد مولدسازی تاکنون نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند. دعوت از اشخاصی که می‌توانند در این بخش به کشور کمک کنند و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند می‌تواند باعث افزایش در بخش مولدسازی شود. این موضوع کاهش بودجه در بخش مولدسازی نشانگر این است که دولت نیازمند تقویت در این بخش است.»

علت ورود به بحث مولدسازی اموال دولتی چیست؟

وی اضافه کرد: «مولدسازی دارایی‌های دولت یک نوع ثروت آفرینی هم در زمینه مادی و غیر مادی است به همین دلیل بسیاری از کشورهای پیشرفته دست به مولدسازی اموال دولتی می‌زنند. هدف از مولدسازی اموال دولتی در ایران کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره وری اموال مازاد دولتی است. بسیاری از مقام‌های دولتی نیز مولدسازی دارایی‌های دولت را مسیری مناسب و گامی تحول‌آفرین در اصلاح ساختار بودجه می‌دانند.»

گودرزوند چگینی بر تقویت و حمایت محورکار در بخش مولدسازی تاکید کرد و افزود: «بحث مولدسازی بودجه به معنای فروش اموال دولت و آسوده‌خاطر شدن از مسئولیت‌های آن نیست بلکه به این معنا است که دولت با فروش این املاک آنان را تقویت کند. به نظر می‌رسد دولت به این نتیجه رسیده در برخی از موضوعات نمی‌توند فعالیت لازم را داشته باشد و بخش خصوص به شیوه بهتری می‌تواند فعالیت کند . محور کار در بحث مولدسازی این است که با فروش این املاک دولت صنایع، کالا و خدمات دیگر تقویت و حمایت کند.»

وی از ایجاد رقابت میان بخش دولتی و خصوصی با مولدسازی خبرداد و بیان‌ کرد: «هدف از مولدسازی این است که بخش‌هایی که دولت امکان فعالیت ندارد را به بخش‌های خصوصی واگذار کند تا بخش خصوصی به صورت توانمندتری به این موضوعات ورود پیدا کند. در ادامه این فرآیند یک رقابت میان خدمات دولت و بخش خصوص صورت گیرد تا از منابع کشور به خوبی استفاده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار