بهزاد پدیداران*

تاثیرات منفی آموزش‌های مجازی

کرونا تغییر گسترده‌ای در سیستم آموزش و پرروش ایران ایجاد کرد اما در دل این تهدیدات و این دشواری‌ها بارقه امیدی ایجاد و این تهدیدات به فرصتی جهت آشنایی با شیوه‌های جدید آموزش و یادگیری تبدیل شد.

کد مطلب: ۱۴۲۶۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
تاثیرات منفی آموزش‌های مجازی

ایجاد یک محیط آموزشی انحصاری(شبکه شاد) برای مجموعه تعلیم و تربیت کشور یک دستاورد بزرگ بود. یکی از اصلی‌ترین مزایای آموزش مجازی، انعطاف‌پذیری و قابلیت ارائه در زمان و مکان متفاوت است. چرا که فراگیران قادر خواهند بود در موقعیت‌های زمانی و مکانی متفاوت به محتواهای آموزشی الکترونیکی دسترسی داشته باشند.

آموزش مجازی در بستر شاد نکات مثبتی دارد از جمله ایجاد ارتباط دایمی بین دانش‌آموز و معلم, ایجاد عدالت آموزشی بیشتر و استفاده دانش آموزان مناطق محروم از محتواهای آموزشی متنوع, جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان غایب, وجود امکانات دیگری از جمله فیلم, صوت, انیمیشن و...، کاهش استرس دانش آموزان جهت تعامل در بحث‌های آموزشی و مشارکت بیشتر در فرایند آموزش و یادگیری، امکان برگزاری آزمون‌های آنلاین و نظرسنجی و چندین ویژگی مثبت دیگر.

ولی در کنار این نکات مثبت معایبی نیز در آموزش مجازی وجود دارد از جمله عدم آموزش چهره به چهره، عدم برخورداری برخی از خانواده‌ها و معلمان از امکانات و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری کلاس‌های آنلاین مانند دسترسی به اینترنت، گوشی‌های هوشمند، لب تاب و یا کامپیوتر مخصوصا در مناطق محروم شهری و روستایی, قطع روابط اجتماعی دانش آموزان است که باعث مشکلات روانی برای دانش‌آموزان، دشواری ارزشیابی فراگیران, نداشتن سناریو و نقشه راه دقیق برنامه‌ریزی شده و هماهنگ در محتواهای ارسالی معلمان در فضای مجازی، عدم اثربخشی و بهره‌وری لازم روش‌های متداول آموزش مجازی و به حاشیه رفتن امور تربیتی و پرورشی، قطع روابط اجتماعی دانش‌آموزان است که باعث مشکلات روانی برای دانش‌آموزان و خستگی ناشی از زمان طولانی مدت استفاده از گوشی و وسایل الکترونیکی است.

با توجه به مطالب گفته شده استفاده از آموزش تلفیقی یعنی روشی که از نکات مثبت دو روش استفاده، بهترین روش به شمار می‌رود.

در آموزش تلفیقی هم از ظرفیت‌های بی‌نظیر فضای مجازی استفاده می‌شود و هم از ظرفیت‌های ارزشمند آموزش چهره به چهره.

این شیوه کمک می‌کند آموزش در هیچ حالتی تعطیل نباشد. این شیوه کمک می‌کند از آموزش در محیط مجازی به عنوان مکمل و تکمیل کننده آموزش حضوری استفاده شود.

البته بهتر است در آموزش مجازی به مسائل غیر آموزشی هم پرداخته شود تا زمینه رشد همه‌جانبه دانش آموزان فراهم شود.

در روزهای که به دلایل گوناگون امکان برگزاری کلاس وجود ندارد می‌شود جلساتی در محیط شاد جهت رفع اشکال مطالب گذشته و حل تمرین‌های بیشتر برگزار کرد.

یا از امکانات متنوع شبکه شاد مانند اشتراک فیلم, انیمیشن, عکس، جزوات آماده سایر همکاران جهت توسعه یادگیری دانش‌آموزان در مطالب قبلی استفاده کرد.

همچنین می‌شود از آموزش مجازی برای توانمندسازی دانش‌آموزان در مباحثی مثل کنکور و امتحان نهایی هم استفاده کرد و در کنار این موارد استفاده از طرح همیار معلم در محیط مجازی زمینه ساز مشارکت بیشتر دانش آموزان در فرایند یادگیری را فراهم خواهد کرد.

*معلم نمونه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار