کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش فیروزکوه:

هدف از آزمون غربالگری روانشناختی، شناسایی دانش‌آموزان در معرض آسیب است

فیروزکوه (پانا) - کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش فیروزکوه، از آغاز مرحله اول غربالگری روانشناختی دانش‌آموزان در سامانه نماد خبر داد و گفت هدف از این آزمون شناسایی دانش‌آموزان در معرض آسیب و ارائه خدمات به موقع و موثر به دانش‌آموزان نیازمند دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره است.

کد مطلب: ۱۴۲۶۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد
هدف از آزمون غربالگری روانشناختی، شناسایی دانش‌آموزان در معرض آسیب است

بهنام حکیمی، کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش شهرستان‌ فیروزکوه در خصوص آزمون غربالگری سلامت روان مختص پایه‌های هفتم، هشتم و دهم، در گفت‌وگو با پانا گفت: «دانش‌آموزان برای آنکه بتوانند در مدرسه و در درس‌های خود پیشرفت داشته‌باشند، می‌بایست از سلامتی جسمانی و روانی برخوردار باشند که همه دانش‌آموزان می.بایست در تمامی موارد از جمله سلامت جسمانی و روانی، بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند. برای آنکه بتوانیم تمامی موارد ذکر شده را در دانش‌آموزان مورد بررسی قرار دهیم، نیاز به معاینات غربالگری است که غربالگری شامل سلامت روان دانش‌آموزان و آزمون‌های عملی و سریع است، بنابراین هر سال دانش‌آموزان از نظر اختلالات رشد، بینایی و شنوایی، بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان‌ها، گواتر و کم‌خونی، اختلالات رفتاری، انحراف ستون فقرات و دیگر اختلالات دستگاه‌های بدن مورد بررسی قرار می‌گیرند.»

وی تصریح کرد: «در سال جاری مدیران مدارس می‌بایست در زمان ثبت نام به سایت مای‌مدیو مراجعه کرده و پس از ایجاد دسترسی برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم، هشتم و دهم، اطلاع رسانی‌های لازمه برای شرکت در این آزمون غربالگری سلامت روان را به دانش‌آموزان انجام دهند. دانش‌آموزان با انجام این آزمون از نظر سلامت روان سنجیده می‌شوند و خرده مقیاس‌های آن در این آزمون از نظر افسردگی، اضطراب و وضعیت سلامت روان را می‌سنجد.»

حکیمی همچنین ادامه داد:«آزمون سلامت روان نماد برای بررسی وضعیت سلامت روان دانش‌آموزان، طراحی و اجرایی شده‌است. در این آزمون که در قالب پرسشنامه طراحی شده و زیرمجموعه‌ایی از طرح نماد نیز است، دانش‌آموزان با پاسخ دادن به سوالات پرسشنامه، در حوزه‌ی سلامت روان مورد ارزیابی قرار می گیرند.»

این کارشناس مشاوره در تکمیل صحبت‌هایش گفت:«دوران نوجوانی از برهه‌های حساس در زندگی تمام نوجوانان است. و در این دوران، مسائل فکر و روانی بسیاری سرباز کرده و یا شکل می‌گیرند. شناسایی این آسیب‌ها و تلاش برای بر طرف کردن آنها در سنین نوجوانی می‌تواند کمک بسیاری به دانش‌آموزان کند.»

وی اظهار کرد:«آزمون سلامت روان مدارس نیز در همین راستا طراحی‌ شده تا در مسیر کمک به آینده‌سازان کشور، با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در جامعه‌ایرانی وجود، دارد قدمی بردارد، بنابراین مجری آزمون سلامت روان مدارس، سازمان آموزش و پرورش است که در ابتدا هر ساله برای پایه‌های هفتم، هشتم و دهم برگزار می‌شد اما به تازگی برای تمامی مقاطع تحصیلی برگزار خواهد شد.»

بهنام حکیمی، کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش فیروزکوه با اذعان به اینکه هدف از تست سلامت روان دانش‌آموزان شناسایی عوامل آسیب‌زا و کمک به دانش‌آموزان در معرض آسیب، یا آسیب‌دیده است، عنوان کرد:«نحوه شرکت در آزمون سلامت روان مدارس، به دو شیوه حضوری و غیرحضوری امکان‌پذیر خواهد بود. در شیوه غیرحضوری شرکت در آزمون سلامت روان مدارس، لازم است تا به سامانه مای‌مدیا مراجعه کنید. در سامانه مای‌مدیا، برای ورود به صفحه‌ی اصلی سامانه و حساب کاربری خود، لازم است کد کاربری و رمز عبور مای‌مدیا را داشته باشید تا بتوانید در آزمون سلامت روان نماد، شرکت کنید؛ همچنین، این تست در شیوه حضوری با حضور دردفتر مشاوره مدرسه انجام می‌شود.»

دانش‌آموز خبرنگار : فاطیما ایلکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار