قائم مقام وزیر کشور در قرارگاه جهادی توسعه همه‌جانبه روستا‌ تشریح کرد؛

جزئیات اجرای طرح سه لایه تحصیلی دانش‌آموزان روستایی

تهران (پانا) - قائم مقام وزیر کشور در قرارگاه جهادی توسعه همه‌جانبه روستا‌ جزئیات اجرای طرح سه لایه تحصیلی دانش‌آموزان روستایی در قالب تفاهم‌نامه توسعه مدارس هیات امنایی در مناطق محروم که امروز به صورت سه‌جانبه بین سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، قرارگاه جهادی توسعه همه‌جانبه روستا (وزارت کشور) و ‌موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجدمحور به امضا رسید، تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۵۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات اجرای طرح سه لایه تحصیلی دانش‌آموزان روستایی

مجید بکایی در آیین امضای تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، قرارگاه جهادی توسعه همه‌جانبه روستا (وزارت کشور) و موسسه تربیتی آموزشی مدارس مسجدمحور گفت: سازمان مدارس غیردولتی آینده‌سازان مملکت را تربیت می‌کند و جایی است که تمدن نوین اسلامی باید از طریق آن پایه و اساس بگیرد.

وی ادامه داد: وزارت کشور مجری سیاست‌های عمومی دولت است. یکی از مهمترین سیاست‌های دولت مردمی بحث مردمی‌سازی و توجه به روستاها به عنوان مجموعه‌هایی است که اگر توسعه یابند جمهوری اسلامی هم به توفیقات زیادی نائل می‌شود.

بکایی اضافه کرد: در ابتدای دولت سیزدهم برای پیگیری این مسأله بررسی کردیم. جمعیت روستایی ما از شش دهه گذشته از ۷۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است و متاسفانه این سیر نزولی همچنان ادامه دارد. ما با توجه به انباشتگی مشکلات روستایی قرارگاهی در وزارت کشور برای پیگیری این امر تشکیل دادیم. شعار اصلی این قرارگاه وسعت بخشی به حضور مردم در تشکیلات دولت بود. برای این منظور باید اول یک آسیب شناسی از روستا می‌کردیم تا دلایل مهاجرت را بفهمیم.

قائم مقام وزیر کشور در قرارگاه جهادی توسعه همه‌جانبه روستا‌ گفت: در سفرهایی که از ابتدای دولت به روستاها داشتیم یک سری اشکالات زیربنایی را پیدا کردیم. روستا اگر قرار باشد در آن مهاجرت معکوس اتفاق بیافتد باید یک سری زیرساخت‌ها در آن آماده شود. آموزش و پرورش و بهداشت و درمان دو زیرساخت اصلی در روستاها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بکایی ادامه داد: ما با خیلی از دانش‌آموزانی که در روستاها بودند، نشستیم و صحبت کردیم و بررسی‌های لازم را انجام دادیم. در همین دو زمینه ما فعالیت‌ها را آغاز کردیم. در قالب طرح تکام یعنی طرح توانمندسازی و کارآفرینی، یک سری کارها را انجام دادیم. این طرح ۱۶ موضوع دارد که یکی آموزش و پرورش و یکی هم بهداشت است. ما اگر بتوانیم موضوع آموزش و پرورش را در روستاها حل کنیم خیلی از خانواده‌ها به روستاها باز خواهند گشت.

وی اضافه کرد: با کمک دوستان آموزش و پرورش تلاش کردیم و بالاخره نظام سه لایه آموزش و پرورش مورد توافق قرار گرفت به این صورت که ما یک لایه را در روستا داشته باشیم یعنی هر دانش‌آموز بتواند در روستای خودش تحصیل کند که بیشتر الکترونیکی است. لایه دوم در نزدیک‌ترین جایی که ما مدرسه داریم دانش‌آموزان ثبت‌نام شوند و لایه سوم هم در مراکزی که امکان آموزش نخبگان را داریم این دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهند.

بکایی تاکید کرد: برای انجام این کار باید در هر مجموعه یک تشکل مردمی را ایجاد می‌کردیم تا کارها پیش رود. امروز به عنوان یک وزارت میان‌دار در این تفاهم‌نامه حضور داریم. به همین خاطر ما همه استانداران، دهیاران، فرمانداران و شهرداران را در این رابطه بسیج کرده‌ایم و این تفاهم‌نامه می‌تواند یک قدم بزرگ و موثر باشد تا آن نظام سه لایه را در روستاها اجرا کنیم.

وی گفت: باید کاری کنیم که کودکان روستایی با نیازهای روستا و محیط خود آشنا شوند و بنابراین قرار شده که یک طرح درس‌هایی را در کتب درسی یا فوق برنامه‌ها یک سری مهارت را به همان دانش‌‌آموزان روستایی آموزش دهیم تا کار اقتصادی کنند و در اختیار روستا قرار دهند.

قائم مقام وزیر کشور در قرارگاه جهادی توسعه همه‌جانبه روستا‌ در پایان گفت: امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد این باشیم که هیچ‌کودکی از تحصیل بازنماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار