در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

نقش امور تربیتی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

راهکارهایی برای بهبود کیفیت طرح یاریگران زندگی در مدارس

تهران (پانا) - یک کارشناس تعلیم و تربیت ضمن بیان اینکه تربیت صحیح، نقش برجسته‏‌ای در کاهش آسیب‏‌های اجتماعی دارد، راهکارهایی را برای بهبود کیفیت اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس پیشنهاد داد.

کد مطلب: ۱۴۲۲۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
نقش امور تربیتی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

آرش بابائی در گفت‌وگو با پانا همزمان با ششمین روز از هفته مبارزه به اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی که تحت عنوان یاریگران زندگی و مراقب‌های اجتماعی دانش‌آموزان نام دارد، درخصوص اجرای طرح یاریگران زندگی با هدف پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس گفت: «بر اساس این طرح، کلیه مدارس موظف هستند به بهترین شکل، روش‌‏های پیشگیری از اعتیاد و آسب‌های اجتماعی را اجرا کنند. برای بهبود اجرای این طرح می‌توان از ظرفیت‏‌های بالقوه کانون‌‏های فرهنگی در حوزه‌‏های علوم‏ تربیتی و روان‏شناسی در دانشگاه‌‏ها استفاده کرد که البته «یاریگران دانشگاهی» به‌‏عنوان یکی از ارکان این طرح، پیش‌‏بینی و در سامانه جامع یاریگران زندگی معرفی شده است. این کانون‌‏ها با بهره‏‌گیری از اساتید مجرب و دغدغه‏‌مند دانشگاهی می‌توانند آموزش‏‌های جامع مهارت‏‌های زندگی را متناسب با سن و نیازهای دانش‌آموزان ارائه کنند.»

وی افزود: «همچنین برای اجرای بهتر طرح یاریگران زندگی، نیاز است تا همکاری با خانواده‌ها افزایش یابد؛ بنابراین برگزاری کارگاه‌‏های برخط (آنلاین) رایگان و ارائه مشاوره و محتوای آموزشی به والدین در سراسر کشور توصیه می‌شود تا آن‌‏ها نیز اطلاعات و مهارت‏‌های لازم را به‌‏دست آورند. فراهم‏ کردن منابع کافی برای آموزش‌‏های دوره‌‏ای و ارتقای حرفه‏‌ای مشاوران و مددکاران اجتماعی نیز باید مد نظر باشد. در نهایت برای ارزیابی اثربخشی طرح یاریگران زندگی و بهبود آن، نیاز است فرآیند ارزیابی و بازخورد مداوم صورت گرفته تا نقاط قوت و ضعف طرح شناسایی شده و تغییرات لازم در طراحی و اجرای آن ایجاد شود.»

نقش امور تربیتی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

وی درخصوص نقش امور تربیتی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: «شکی نیست که تربیت صحیح، نقش برجسته‏‌ای در کاهش آسیب‏‌های اجتماعی دارد. ارتقای ارزش‏‌های اخلاقی، توسعه مهارت‏‌های اجتماعی و انتقال دانش به کودکان و نوجوانان می‏‌تواند زمینه‏‌ساز حل صلح‏‌آمیز اختلافات و پیشگیری از خشونت و وقوع جرم در جامعه باشد که با تقویت همدلی، تحمل تفاوت‌ها و احترام به حقوق دیگران، تربیت می‌‏تواند تبعیضات اجتماعی را از بین برده و تحقق عدالت اجتماعی را تسهیل کند. هم‏چنین، تربیت به‏‌عنوان ستونی برای رشد افراد و سازماندهی اجتماعی، می‏‌تواند به رشد و تقویت هویت فردی و اجتماعی کمک کرده و سبب هم‏گرایی و همبستگی اجتماعی شود.»

نقش فضای مجازی در بروز آسیب‌های اجتماعی

این کارشناس تعلیم و تربیت با اشاره به نقش فضای مجازی در بروز آسیب‌های اجتماعی گفت: «فضای مجازی در دهه‏‌های اخیر نقش مهمی در بروز آسیب‌‏های اجتماعی ایفا کرده است. این فضا به‏‌عنوان یک محیط آنلاین، می‏‌تواند زمینه‏‌ساز برای آزار و اذیت نوجوانان، انتشار اطلاعات نادرست و کاهش تعاملات اجتماعی حقیقی باشد. امروزه با افزایش استفاده افراد از جمله دانش‌‏آموزان از شبکه‏‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‏‌ها، امکان بروز این آسیب‏‌ها نیز افزایش یافته است.»

وی اضافه کرد: «به‏‌منظور کاهش آسیب‏‌های اجتماعی مرتبط با فضای مجازی، آموزش مهارت‏‌های دیجیتال و اخلاقی، توجه به حفظ امنیت، ارتقای هوش اجتماعی و توانایی تحلیل اطلاعات دارای اهمیت است. همچنین نظارت والدین و نهادهای مربوطه بر فعالیت‏‌های نوجوانان در فضای مجازی می‌‏تواند به کنترل آسب‌های احتمالی کمک کند و آن‏ها را در مسیر استفاده مسئولانه از فضای مجازی هدایت کند. از جمله راهکارهای عملیاتی می‏توان به برقراری ارتباط باز و صادقانه با نوجوانان و ایجاد حس اطمینان و اعتماد در آن‏ها، تعیین محدودیت‌ها و قوانین در محیط منزل و استفاده والدین از نرم‏‌افزارها و ابزارهای کنترل اشاره کرد. البته که در این میان، توجه به حریم شخصی نوجوانان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در نهایت، همکاری با مدارس و مشاوران تحصیلی نیز می‏تواند در ایجاد محیطی امن و سالم در فضای مجازی برای دانش‏‌آموزان مؤثر باشد.»

ضرورت بهره‌مندی از مشاوران و مددکاران اجتماعی برای آگاه‌سازی دانش‌آموزان

بابائی در ادامه درخصوص بهره‌مندی از مشاوران و مددکاران اجتماعی به‌منظور آگاه‌سازی دانش‌آموزان نسبت به آسیب‌های اجتماعی گفت: «حضور مشاوران و مددکاران اجتماعی به‏‌عنوان یک منبع حمایتی می‏‌تواند بسیار مؤثر باشد. مشاوران و مددکاران اجتماعی می‏‌توانند به دانش‌‏آموزان درک بهتری از آسب‌های اجتماعی مانند خشونت، مصرف مواد مخدر، بلایای اینترنتی، روان‏شکنی و دیگر آسیب‌ها بدهند. همچنین دانش‌‏آموزان را راهنمایی می‏‌کنند که در مواجهه با آسب‌های اجتماعی چگونه عمل کنند. آن‏ها می‌‏توانند استراتژی‏‌های مقابله، مهارت‏‌های ارتباطی و مهارت‏‌های روان‏‌شناختی را به نوجوانان آموزش داده تا بتوانند در مواجهه با آسیب‏‌ها، بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند.»

به گفته وی، مشاوران می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا با مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و خشم مقابله کنند. از نکات مهم دیگر اینکه، همکاری مشاوران با نهاد خانواده‏ باعث می‌شود تا آگاهی در مورد آسب‌های اجتماعی در جامعه افزایش یابد.

لزوم تقویت ارتباط والدین با نوجوانان

بابائی ضمن اشاره به کمرنگ شدن ارتباط برخی والدین با نوجوانان درباره راهکارهای رفع اختلال در ارتباط والدین و فرزندان گفت: «والدینی که ارتباط کمتری با نوجوانان خود دارند، ممکن است ‏نتوانند به درستی احساسات و نیازهای روحی و روانی فرزندان خود را تشخیص داده و به آن‏ها پاسخگو باشند. این موضوع می‏‌تواند منجر به کاهش پشتیبانی عاطفی و احساس نبود امنیت در نوجوانان شود. ارتباط کمرنگ والدین با فرزندان، نوجوان را دچار استرس انزوا کرده و او را دچار مشکل برقراری روابط اجتماعی می‏‌کند. دخالت کمتر والدین در امور تربیتی فرزندان، نوجوان را دچار کاهش تمرکز، بی‌انگیزگی و نارضایتی از محیط مدرسه می‏کند. همچنین، کمرنگ شدن روابط، موجب می‌شود تا نوجوان نتواند هویت خود را به‏خوبی شکل داده و درک صحیحی از ارزش‏‌ها و اعتقادات خود پیدا کند، بنابراین همین موارد می‏‌تواند زمینه‌‏ساز آسب‌هایی چون رفتارهای مخرب، اعتیاد، مشکلات روانی و ناتوانایی در حل مسائل شود.»

این کارشناس تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: «والدین سعی کنند به احساسات و نیازهای فرزندان خود توجه کنند و آن‏ها را به اشتراک‏‌گذاری تجارب و مسائل تشویق کنند. برای فرزندان خود، زمان کافی جهت انجام بازی، خواندن کتاب و گفت‌وگو اختصاص دهند. همچنین اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان می‏‌دانند چه چیزهایی قابل‏قبول و چه چیزهایی غیر قابل‏قبول است و مرزهای خانوادگی را رعایت می‌‏کنند. در این بین، مطالعه کتاب‏‌ها و منابع مربوط به ارتباطات خانوادگی، شرکت در کارگاه‏‌ها و دوره‏‌های آموزشی مرتبط و استفاده از منابع برخط (آنلاین) می‏‌تواند کمک ‏حال والدین باشد. در نهایت برای ایجاد ارتباط بهتر با فرزندان، والدین نیاز دارند که خود نیز آرامش و رضایت از زندگی را تجربه کنند. بنابراین، به خود زمان دهند، استراحت کنند و از روش‏‌های مدیریت استرس مانند ورزش و هنر استفاده کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار