رئیس سازمان نهضت سوادآموزی پیشنهاد داد؛

‌نهضت دانش‌آموزی سوادآموزی ایجاد شود

باقرزاده: باید فرصت مطالعه مفید را برای بزرگسالان در شاد فراهم کنیم‌

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) گفت هیچ دستگاهی به اندازه سازمان نهضت سوادآموزی در کشور توانایی تولید وعرضه کتاب ساده بزرگسالان را ندارد.

کد مطلب: ۱۴۲۱۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
‌نهضت دانش‌آموزی سوادآموزی ایجاد شود

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی؛ علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست کمیته اجرایی شبکه اجتماعی دانش‌آموزی (شاد) به میزبانی این سازمان ‌گفت: شاد نباید صرفا یک انتقال‌دهنده محتوا باشد بلکه باید یک اشاعه‌دهنده فرهنگی و بازیگر فعال حوزه آموزش باشد.

عبدی افزود: نظام آموزشی در دوره کرونا، یک دوره جدید حکمرانی را تجربه کرد و آموزش و پرورش تجربیات خوبی با شاد کسب کرد و باید این تجربیات را به دوره پس از کرونا برساند که ان‌شاءلله با همتی که در این کمیته وجود دارد، می‌تواند جایگاه خودش را بالاتر از چیزی که هست ارتقا دهد.

وی با اشاره به اینکه شاد نباید صرفا یک انتقال‌دهنده محتوا باشد بلکه باید یک اشاعه‌دهنده فرهنگی و بازیگر فعال حوزه آموزش باشد، گفت: نگاه فناوری در نهضت بسیار جدی است و موضوعیت دارد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار داشت: شاد یک ظرفیت فوق‌العاده است، مخصوصاً به دلیل ارتباط با دانش‌آموزان و نیز دانش‌آموزان با بی‌سوادان و شاد نیز یک مزیت رقابتی با کثرت فراوان دارد به نام دانش‌آموز که با والدین به حدود 45 میلیون نفر می‌رسد.

عبدی در خصوص نهضت سوادآموزی در شاد گفت: 3 پیشنهاد دارم؛ پیشنهاد اول، ارائه کتابخانه مجازی بزرگسالان در شاد است که به لطف خدا و همت سازمان، تمام کتاب‌های سوادآموزی بالغ بر 1500 جلد، دیجیتالی شده است و آماده رونمایی در شاد است که مساله فنی آن در این کمیته باید بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دوم، رویداد کتابخوانی است و نظر به اینکه کتاب‌های نهضت به لحاظ نوشتاری برای سطح سواد مقطع نهم به پایین است، کتاب‌های مناسبی است که با توجه به حضور بزرگسالان در فضای مجازی و ضریب نفوذ بالای شاد، می‌توانیم آموزش‌های دوره تحکیم را به‌صورت رویدادی‌ در شاد ببریم، به این صورت که کتاب را بخوانند و از جوایزی بهره‌مند شوند و در ادامه اهدای جوایز و اخذ آزمون‌ها با استفاده از روش‌های مختلف فناوری پیش برود، که با این کار در حوزه تعمیق سواد، تحول شکل خواهد گرفت.

عبدی افزود: پیشنهاد سوم که دغدغه سازمان نیز هست، نهضت دانش‌آموزی است؛ زیرا بسیاری از بی‌سوادهای کشور به دلایل مختلف خانوادگی، همسایگی و ... با دانش‌آموزان ارتباط دارند و دانش‌آموزان می‌توانند در شناسایی بی‌سوادان و کم‌سوادان و همچنین باسواد‌کردن آنان کمک کنند‌، بخصوص با استفاده از دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه.

‌وی درباره این طرح و روش اجرای آن گفت: این طرح باید به عنوان یک رویداد و به‌صورت بازی‌سازی اجرا شود و با دانش‌آموزان پله به پله و مرحله‌ای جلو برویم و در عین رشد دادن به او، کار خود را پیش برده و روال کار را به‌صورت بازی واقعی از جنس آموزش تعریف کنیم که با این کار، حتی دانش‌آموزانی می‌توانیم داشته باشیم که در آینده به شغل معلمی روی بیاورند.

مدیر شبکه شاد‌ نیز در این جلسه گفت: خواندن بعد از مهارت، نیازمند وجود محتوای مناسب است و در سطح جامعه به دلایل مختلف با انبوهی از جمعیت بزرگسال کم‌سواد مواجه هستیم که نیازمند کتاب ساده هستند.

علی باقرزاده با بیان اینکه کتاب‌های ساده، عمدتاً ماهیت کودکانه دارند، اظهار کرد: هیچ دستگاهی در کشور به اندازه سازمان نهضت سوادآموزی، توانایی تولید و عرضه کتاب ساده بزرگسالان را ندارد.

مدیر شبکه شاد با اشاره به اینکه سازمان نهضت سوادآموزی در زمینه اصول ساده‌نویسی، صاحب سبک است و همچنین در حوزه استفاده از فناوری‌های نوین نیز پیشگام و پیشرو بوده است، گفت: باید سعی کنیم در شاد، فرصت مطالعه مفید را برای بزرگسالان فراهم کنیم.

باقرزاده افزود: مقوله سواد همچون سابق محدود به خواندن و نوشتن نیست و با توجه به مفاهیمی چون نوبی‌سوادی باید درصدد اصلاح مدل‌های قبلی تعلیم و تربیتی باشیم زیرا فضای مجازی تمامی ارکان را دچار تحول کرده است.

در پایان، اعضای کمیته اجرایی شاد به بیان ‌نظرات و دیدگاه‌های خود درباره طرح‌های پیشنهادی و روش‌های اجرایی‌کردن آن پرداختند و مسائل فنی شاد در حوزه‌های مختلف نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار