وزیر آموزش و پرورش:

مرحله تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی دبیری برگزار می‌شود

امسال قرار است حدود ۲۰ هزار مربی چند‌مهارتی که ترکیبی از مربی پرورشی و تربیت‌بدنی است را جذب کنیم‌

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش‌ با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی برای برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال آینده، از حالا برنامه‌ریزی خود را انجام می‌دهند، ابراز کرد‌ در آزمون دبیری ظرفیت جذب ۲۲ هزار نفر وجود داشت اما ۱۵ هزار نفر در این آزمون جذب شدند که موافقت برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دبیری نیز گرفته شده است.

کد مطلب: ۱۴۱۸۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد
مرحله تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی دبیری برگزار می‌شود

رضامراد صحرایی با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما، درباره کلاس‌های بدون معلم در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر گزارشی از کلاس بدون معلم در کل کشور نداریم. چهار هفته کلاس‌های ما معلم واقعی خود را نداشتند اما در ادبیات آموزش و پرورش کلاس خالی با کمبود معلم دو حرف متفاوت است چراکه تمام نیروهای آموزش و پرورش معلم هستند. در جاهایی که معلم نداشتیم کارشناسان ادارات آموزش و پرورش و معاونان و مدیران اداره کلاس را انجام می‌دادند تا معلمان جدید ملحق شوند.

وی تاکید کرد: براساس آمار وزارت آموزش و پرورش، بعد از اعلام نتایج آزمون‌های استخدامی کلاس خالی از معلم در کشور نداریم و اگر جایی هست پیگیری می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نزدیک به ۶۰۰ هزار کلاس درس وجود دارد، گفت: معلم ۲۰ هزار کلاس درس تامین شده است و هرمورد دیگری که در این رابطه وجود داشته باشد را حتما پیگیری می‌کنیم. همچنین خانواده‌ها نیز در صورت وجود کلاس بدون معلم، می‌توانند با آموزش و پرورش شهر خود تماس بگیرند و این مسئله را اعلام کنند.

صحرایی با اشاره به اینکه گزارشی از مدیران کل آموزش و پرورش کشور درباره کلاس خالی از معلم ارسال نشده است، عنوان کرد: در برخی نقاط می‌گویند که برای مثال درس فلسفه و منطق هنوز معلم ندارد، در این شرایط گاهی معلمان دیگری باید دروس دو واحدی‌ یا چهار واحدی را تدریس کنند چراکه یک معلم را برای یک درس دو واحدی استخدام نمی‌شود؛ ضریب دادن به اینکه کلاس درسی در جایی از کشور خالی از معلم است، به نظر غیر معقول می‌آید.

وی در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که آیا این کسری معلم ناگهان ایجاد شده است، متذکر شد: کسری آموزش و پرورش بیش از ۲۰۰ هزار معلم است. مسئله اصلی خشکاندن ریشه این کمبود است.

چرا کمبود معلم پیدا کردیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصمیمات دولت‌های قبلی درباره نحوه جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم، تصریح کرد: زمانی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رونمایی شد، بنا بر این بود تا تمام نیاز وزارت آموزش و پرورش از خروجی دانشگاه فرهنگیان تامین شود. در سال اول تاسیس دانشگاه فرهنگیان نیز تقریبا ۲۲ هزار دانشجو گرفته شد و بنا بر این بود این جذب با خروجی آموزش و پرورش تراز شود. به طوری که رفته رفته ورودی دانشگاه فرهنگیان با خروجی وزارت آموزش و پرورش متناسب شده و تا ۳۵ هزار نفر ظرفیت افزایش یابد.

صحرایی با یادآور شدن این موضوع که طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هرجایی که دانشگاه فرهنگیان نتواند دانشجو جذب کند، آموزش و پرورش می‌تواند از طریق برگزاری آزمون اقدام به استخدام نیرو کند، بیان کرد: این اتفاق رخ نداد و آن‌چه باعث تاسف است این است که وقتی دانشگاه فرهنگیان چهار یا پنج ساله شد، ورودی این دانشگاه به زیر چهارهزار نفر رسید و نگرانی‌ها در این خصوص آنقدر زیاد شد که رهبر انقلاب خودشان به دانشگاه فرهنگیان تشریف آوردند.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با دلیل کاهش جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: اختلاف رویکردی وجود داشت، برخی به تامین معلم معتقد بودند اما ما به تربیت معلم اعتقاد داریم. دوگانه تامین یا تربیت از منظر تعلیم و تربیت، دوگانه مدیریتی است. معلم باید خودش تربیت شود تا بتواند تربیت کند. هنوز بعضی افراد فکر می‌کنند هرکسی فارغ التحصیل دانشگاه باشد می‌تواند معلم شود، در حالی‌که اینطور نیست و این ناترازی ناشی از کم شدن تربیت معلم طی شش سال یعنی از سال ۹۲ تا سال ۹۷ است.

این عضو کابینه دولت مردمی با خاطرنشان کردن این مبحث که تا سال ۱۴۰۰ همیشه جذب معلم از تعداد بازنشستگان کمتر بوده است، اظهار کرد: این درحالی است که باید جذب و بازنشستگی با یکدیگر تراز می‌بود و یا جذب بیشتر می‌شد؛ از سال ۹۴ تا ۱۴۰۲ جمعیت‌ دانش‌آموزی کشور نزدیک سه میلیون نفر اضافه شده است، در واقع از اوج جمعیت دانش‌آموزی در دهه هشتاد که آمار دانش‌آموزان ‌۱۶ میلیون نفر بود، در دهه نود به جمعیت دانش‌آموزی ۱۱ میلیون نفری رسیدیم و الان دوباره رشد صورت گرفته است. یکی از موضوعات واضح این است که باید معلم تربیت می‌شد ‌یا متناسب با میزان بازنشستگی فرهنگیان معلم جذب می‌شد.

وی در ادامه ابراز کرد: با آغاز اجرای قانون رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، بسیاری از معلمان ماندند تا مشمول رتبه‌بندی ‌شوند، این عزیزان ترجیح دادند دو سال در رتبه‌بندی بمانند و بعد خارج شوند چرا که طبق قانون، حقوق بازنشستگان بر مبنای دو سال آخر حقوق آن‌ها محاسبه می‌شود، از این رو اوج بازنشستگی معلمان مربوط به سال ۱۴۰۲ است، در نتیجه مهر امسال با کمبود معلم آغاز شد.

صحرایی اشاره کرد: ما ۲۰۲ هزار معلم نیاز داشتیم و گفته بودیم ۷۵ هزار معلم با آزمون استخدامی و با دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس می‌شوند. ۵۰ هزار جذب داشتیم. مابقی معلمان چطور تامین می‌شدند؟. ۱۱ هزار معلم ما از طریق اشتغال معاونان و مدیران مدارس تامین شدند، 6 هزار سرباز معلم گرفته بودیم و باقی نیز از اشتغال مثبت معلمان و بازنشستگان به دست می‌آمد.

مجوز سران قوا برای به‌کارگیری بازنشستگان در آموزش‌وپرورش

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این وزارتخانه برای به‌کارگیری بازنشسته‌ها از سران قوا مجوز گرفته شده است، اضافه کرد: میزان بازنشستگی از میزان پیش‌بینی ما فراتر رفت، قانون نیز اجازه نمی‌داد فرهنگی بازنشسته را نگه داریم، در نتیجه به دنبال گرفتن مجوز از سران قوا رفتیم.

وی در رابطه با یکی دیگر از علت‌های کمبود معلم در ابتدای مهر امسال گفت: آزمون آموزگاری هشت اردیبهشت سال جاری برگزار شد که ۵۳۶ هزار نفر در آن آزمون شرکت کرده‌ بودند، ابتکاری که امسال به خرج دادیم این بود که دامنه افرادی که می‌توانستند معلم ابتدایی شوند را از بین فارغ‌التحصیلان ۱۴ رشته گرایش به ۷۰ رشته گرایش افزایش دادیم. در مرحله اول فقط ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر قبول شدند اما با تکمیل ظرفیت ۱۰ هزار نفر دیگر نیز قبول شدند. برگزاری آزمون‌های همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری شد و نمی‌توانستیم آن زمان بار دیگری را روی دوش سازمان سنجش بگذاریم. آزمون دبیری نیز دیر برگزار شد و اینجا اشکالی به لحاظ هماهنگی وجود داشت که باید آن را پذیرفت.

صحرایی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی برای برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال آینده، از حالا برنامه‌ریزی خود را انجام می‌دهند، ابراز کرد: در آزمون دبیری ظرفیت جذب ۲۲ هزار نفر وجود داشت اما ۱۵ هزار نفر در این آزمون جذب شدند که موافقت برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دبیری نیز گرفته شده است.

وزیر آموزش و پرورش در قسمتی دیگر از سخنان خود درباره تراکم کلاس‌های درس عنوان کرد: در کل کشور ۶۰۰ هزار کلاس داریم، ۱۷ هزار کلاس تراکمش بالای ۴۰ نفر است اما مطلوب ما کلاس در حد ۲۵ نفر است و ما به دنبال چنین تراکمی هستیم، ولی آن کلاس ۴۰ نفره ضریب دیده شدنش بیشتر از ۶۸۰ کلاس دیگری است که زیر ۳۰ نفر هستند.

در شش ماهه نخست امسال آموزش و پرورش ۴۳ هزار معلم استخدام کرده است

وی با تاکید بر اینکه در تهران مشکل شدید معلم وجود دارد، خاطرنشان کرد: در شهر تهران ۶۵۰۰ معلم جدید استخدام شد. گذشته را نگاه کنیم، در کدام سال این تعداد استخدام را در شهر تهران داشته‌ایم؟ به مشهد ۷۰۰۰ معلم جدید دادیم. به تبریز ۲۶۰۰ معلم جدید که ۱۲۰۰ معلم آن از طریق دانشگاه فرهنگیان و باقی از طریق آزمون استخدامی جذب شده‌اند را داده‌ایم. در شش ماهه نخست امسال آموزش و پرورش ۴۳ هزار معلم استخدام کرده است که این رقم با جذب تعدادی معلم دیگر در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دبیری، به رقم ۵۰ هزار معلم می‌رسد.

۲۵ هزار نیرو نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند

صحرایی افزود: از سوی دیگر ۲۵ هزار نیرو نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند. یعنی مجموعا ۷۵ هزار معلم استخدام کردیم. هیچ وزارتخانه‌ای به جز وزارت بهداشت استخدام ۷۵ هزار نیرو را ندارد. این یعنی این دولت تامین معلم با کیفیت که امانت مردم را خوب تربیت کند اولویت خود می‌داند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه افرادی که از طریق آزمون استخدامی جذب شده‌اند باید به اندازه یک سال و مشخصا بالغ بر ۶۰۰ ساعت دوره آموزشی ببینند، اضافه کرد: این نیروها همزمان با تدریس در مدرسه در روزهای پنجشنبه و جمعه دوره می‌بینند. برای جذب این معلمان بیش از ۷۰۰ کانون ارزیابی همزمان در کشور راه‌اندازی شدند تا افراد را ارزیابی کنند.

در ‌دو سال اخیر ۷۰۰ هزار متر مربع به فضای دانشگاه فرهنگیان اضافه شد

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه اگر فضای دانشگاه فرهنگیان از سال تاسیس، طبق برنامه توسعه پیدا می‌کرد باید امروز سالی ۴۰ هزار معلم ورودی و ۴۰ هزار خروجی می‌داشت، گفت: در برنامه پنجم توسعه بخش قابل توجهی از فضاهای آموزشی خود را به وزارت دیگری واگذار کردیم. ۲۰ اردیبهشت سال گذشته که من رئیس دانشگاه فرهنگیان شدم، این دانشگاه ۵۰ هزار دانشجو خارج از خوابگاه داشت. درحالی که طبق اساسنامه این دانشگاه، دانشجو باید در مکان دانشگاه باشد تا هویت معلمی او شکل گیرد. در طول این دو سال اخیر ۷۰۰ هزار متر مربع به فضای دانشگاه فرهنگیان اضافه شد و الان اهتمام دولت و مجلس در این است تا فضای دانشگاه فرهنگیان را بالا ببرند و بتواند نیاز اصلی آموزش و پرورش را تامین کند.

صحرایی در ادامه به آخرین وضعیت اعتراضات نسبت به رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و یادآور شد: رتبه‌بندی معلمان مطالبه‌ای بود که بیش از یک دهه بر زمین مانده‌ بود اما این دولت علی‌رغم تنگناها آن را اجرا کرد. آنقدر کار سنگین بود که برخی جرات نمی‌کردند به آن نزدیک شوند اما آن را اجرا کردیم. در اجرا اشکالاتی از نظر معلمان وجود داشت. همکاران به رتبه‌ها اعتراض کردند و ما با آغوش باز اعتراضات را بررسی کردیم. آن‌چه وارد بود اعمال‌ و رتبه‌ها را اصلاح کردیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در پایان آبان‌ماه وارد فاز جدید رتبه‌بندی یعنی مرحله ارتقا خواهیم شد. در حال حاضر با کمک همکاران در حال اصلاح آیین‌نامه آن هستیم و ان‌شالله آیین‌نامه جدید مقتضیات جامعه معلمی را بیشتر می‌بیند. همچنین تمام اعتراضات بررسی شده و آن‌هایی که اعتراضشان وارد بوده است اصلاح احکام شده‌اند. اگر اعتراضی وارد نبوده نیز به افراد اعلام شده است.

چاپ کتب درسی مهر ۱۴۰۳ ‌از دو ماه قبل آغاز شده است

صحرایی در بخش دیگر اظهارات خود درباره حذف محتواهای زائد از کتب درسی گفت: چاپ و تغییر محتوای درسی فرآیندی زمان‌بر است. چاپ کتب درسی مهر ۱۴۰۳ حدودا از دو ماه قبل آغاز شده است و ۱۳ ماه فرآیند آن طول می‌کشد. ما کتب درسی را خودمان چاپ می‌کنیم تا با قیمت پایین به دست مردم برسد. ۱۵۳ میلیون جلد کتاب امسال چاپ کردیم که ۷۰ درصد کاغذ آن را با یارانه بالای ۸۰ درصد به مردم رساندیم. حذف مطالب زائد مقدمه تدوین چارچوب کتب درسی جدید است و باید چارچوب این امر تعیین شود.

این مقام مسئول از نهایی شدن تدوین چارچوب کتب درسی به منظور حذف مطالب زائد از کتب درسی خبر داد و اظهار کرد: پس از گذشت ۱۱ سال از تدوین سند تحول بنیادین، چارچوب کتب درسی در مرحله اعتبار‌یابی نهایی است که اگر این چارچوب نهایی شود؛ تدوین کتب جدید با سرعت آغاز می‌شود. ۵۴ کتاب نیز امسال تغییر داشت اما آن تغییر سراسری که برنامه ملی وزارت آموزش و پرورش را تغییر می‌دهد به مراحل پایانی رسیده است.

وزیر آموش و پرورش افزود: همچنین امسال ۱۰۰‌هزار دانش‌آموز به هنرستان‌های فنی‌حرفه‌ای اضافه شدند و در برنامه توسعه هفتم پیش‌بینی شده است ۴۵ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه اول به سمت هنرستان‌ها و مراکز فنی‌حرفه‌ای سوق داده شوند.

صحرایی در ادامه به تصویب برگزاری آزمون پایشی ملی در پایان هر دوره سه ساله آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: این آزمون تاثیری در رفتن دانش‌آموز به پایه بعدی ندارد بلکه فقط می‌خواهیم بدانیم نظام آموزشی کشور چه کرده است. امروز داده‌ای ملی از وضعیت آموزشی کشور در پایه دوازدهم داریم که هیچ‌گاه در تاریخ آموزش و پرورش نداشتیم. این داده‌ها به ما می‌گوید کدام شهر، در چه نقطه‌ای، در چه درسی و کدام معلمان دارای چه وضعیتی است.

تعداد پایگاه‌های اوقات فراغت نسبت به سال قبل دو برابر رشد داشته است

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه درج شده است که دانش‌آموزان حداقل سالی یک اردو و در صورت امکان سالی دو اردو بروند، عنوان کرد: امسال تعداد پایگاه‌های اوقات فراغت نسبت به سال قبل دو برابر رشد داشته است. ۴۶ هزار و ۳۵۰ پایگاه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان داشتیم، همچنین طرح نماد یا همان نظام مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم را با تاکید بر دانش‌آموزان متوسطه اول اجرا شد و‌ دانش‌آموزان سراسر کشور در یک فرآیند غربالگری قرار گرفتند. پیش‌تر تعداد ۳۲ مراکز مشاوره وجود داشت اما این تعداد مراکز مشاوره به ۶۶۸ مرکز مشاوره دانش‌آموزی رسیده است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه با اشاره به اینکه با کمبود مربی ورزش همانند مربی پرورشی مواجه‌ایم، اعلام کرد: امسال قرار است حدود ۲۰ هزار مربی چند مهارتی که ترکیبی از مربی پرورشی و تربیت‌بدنی است را جذب کنیم.

باید تنوع مدارس دولتی کم شود

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید تنوع مدارس دولتی کم شود، گفت: عمیقا معتقدم باید تنوع مدارس تا جای ممکن از بین رود و مدارس دولتی ‌یا غیردولتی باشند، البته مدارس سمپاد جای خودش را دارد. اساسنامه سمپاد در دولت یازدهم از بین رفت و در دولت دوازدهم برگشت اما در دولت سیزدهم ساختار آن مستحکم شد.

رای ‌دیوان عدالت اداری درباره دانش‌آموزان سمپادی

وی درباره رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال شرایط آزمون سمپاد و الزام دانش‌آموزان سمپادی پایه نهم به شرکت در آزمون سمپاد برای ادامه تحصیل در پایه دهم سمپاد، تصریح کرد: اختلاف نظر گاهی ایجاد می‌شود، در این خصوص اما توقع ما این است که به دستگاه تعلیم و تربیت اعتماد کنند و بگذارند کارمان را بر مبنای نگاه تعلیم و تربیتی درست انجام دهیم.

صحرایی بیان کرد: در آیین‌نامه سمپاد که مصوبه هیات امنا سمپاد است و حکم قانون را برای خود سمپاد دارد، آمده است که دانش‌آموزان پایه ششم در آزمون سراسری سمپاد شرکت می‌کنند و اگر پذیرفته شوند تا پایان پایه دوازدهم تحت شروطی که در آیین‌نامه آمده است می‌توانند ادامه تحصیل دهند. دانش‌آموزان سمپادی درواقع جمعیت یک تا سه درصدی دانش‌آموزان تیز‌هوش کشور هستند که شرایط، نوع نیاز و تقاضای آن‌ها برای یادگیری متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: رای صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری می‌گوید دانش‌آموزان سمپادی را در پایان پایه نهم تخلیه کنید، یعنی دوباره از نو امتحان بگیرید. چنین چیزی ‌برنامه تربیتی شش ساله ‌را بهم می‌زند. ‌در حال حاضر در پایان سال سوم متوسطه اول یعنی کلاس نهم، یک امتحان تکمیل ظرفیت گرفته می‌شود تا افراد وارد سمپاد شوند و فردی که نتواند طبق آیین‌نامه سمپاد ادامه تحصیل دهد به طور طبیعی از سمپاد خارج می‌شود.

وی تصریح کرد: خواسته من از رئیس فرهیخته قوه قضائیه این است که ایشان به این مسئله ورود کنند. خانواده‌ها از ما این توقع را دارند. ما تقاضای اعمال ماده ۹۱ کردیم و رای مجددا به دیوان رفت اما اعضا دیوان بر رای قبلی خود را تایید کردند. آن‌ها نیز نگرانی‌هایی مبتنی بر اصول قانون اساسی دارند. من دوباره تقاضا دادم. والدین نیز تجمعی کردند و از ما خواستند که از دانش‌آموزان حمایت کنیم. این عزیزان سرمایه این کشور هستند و با این اقدام فرآیند شش ساله تربیتی بهم می‌خورد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا این رای دیوان عدالت اداری عطف به ما سبق می‌شود و شامل حال دانش‌آموزان سمپادی که هم اکنون در پایه نهم درس می‌خوانند نیز می‌شود، گفت: معاونت امور حقوقی وزارتخانه پیگیری این موضوع را برعهده دارد که آیا این رای اشاره به قبل هم دارد یا خیر. ظاهرا می‌توان اینطور تعامل کرد و به این صورت تفسیر کرد که فقط شامل حال دانش‌آموزان جدیدالورود به سمپاد می‌شود. خواهشم این است که در این فرآیند نفع عمومی کشور را در نظر بگیریم.

ساخت روزی ۸ مدرسه در کشور

صحرایی در ادامه با اعلام این خبر که وزارت آموزش و پرورش در طول دو سال اخیر ۵۸۰۶ مدرسه ساخته است، گفت: این آمار به معنای ساخت روزی ۸ مدرسه در کشور است.

وی با یادآور شدن این موضوع که مدارس غیردولتی در نقاطی که تراکم کلاس‌ها بالای ۴۰ نفر است به کمک آموزش و پرورش می‌آیند، ابراز کرد: تعداد مدارس غیر دولتی مجوز گرفته در این دولت غیرقابل مقایسه با دولت‌های قبل است. هیچ اشتهایی به دادن مجوز مدرسه غیر‌دولتی نداریم‌ گرچه در جاهایی لازم است و برای ما سودمند است اما ابتدا استانداردها را احراز می‌کنیم و سپس مجوز می‌دهیم. در برخورد با تخلفات این مدارس نیز قاطع هستیم و هیچ‌گونه مسامحه‌ای را انجام نمی‌دهیم به نحوی که طی دو سال اخیر برای بیش از هزار مدرسه حکم تعلیق و تعطیل و عزل مدیر صادر شده است.

صحرایی همچنین درخصوص چرایی روی آوردن برخی والدین برای ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس غیر‌دولتی افزود: مدارس غیر دولتی در شهرهای بزرگ مقتضایاتی دارند که برخی والدین گرچه مدرسه دولتی باکیفیت در کنارشان هست اما ترجیح می‌دهند فرزند خود را در مدرسه غیر‌دولتی ثبت‌نام کنند. یکی از این موارد آن است که مدرسه غیر‌دولتی می‌تواند از دانش‌آموز تا ساعت ۴ نگهداری کند. از سوی دیگر خانواده‌ها توقع امکانات بیشتری دارند که در مدرسه غیر‌دولتی این امکانات فراهم می‌شود و خانواده‌ها هزینه آن را پرداخت می‌کنند. معتقدم باید ظرفیت مدرسه دولتی را به حدی بالا ببریم که دوگانه «امسال فرزندم را در کدام مدرسه ثبت‌نام کنم؟» به دغدغه والدین تبدیل نشود، ان‌شالله امسال ایجاد رابطه بین مدارس غیر‌دولتی و دولتی و ایجاد یک پیوند بین این دو مدرسه را به روند تبدیل می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار