مشاور وزیر‌آموزش‌وپرورش در مراسم جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی:

بزرگترین پروژه سواد مالی در وزارت آموزش و پرورش در حال کلید خوردن است

تهران (پانا) – مشاور وزیر‌آموزش‌ و پرورش اظهار کرد بزرگترین پروژه سواد مالی در وزارت آموزش و پرورش در حال کلید خوردن است؛ تفاهم‌نامه‌ای به تازه‌گی میان وزرای اقتصاد و آموزش و پرورش به امضا رسیده که شامل 11 محور است و اکنون به 5 کلان‌پروژه تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۴۱۷۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
بزرگترین پروژه سواد مالی در وزارت آموزش و پرورش در حال کلید خوردن است

علی باقرزاده فاروجی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر شبکه شاد در مراسم رونمایی از جشنواره سواد مالی و اقتصادی که امروز در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار کرد:‌ اگر اقتصاد را علم تخصیص منابع کمیاب تعریف کنیم سواد اقتصادی علم تخصیص منابع به اموری است که بیشترین بهره را داشته باشد.

مشاور وزیر‌ آموزش‌ و پرورش افزود:‌ سواد مالی شامل پس‌انداز و توسعه سرمایه،‌ امنیت سرمایه و جلوگیری از هدررفت و تضییع آن،مدیریت بدهی‌ها،بیمه و مالیات و مفاهیمی از این دست است که از جنس شایستگی‌های پایه‌ای است که افراد و از جمله دانش‌آموزان برای معیشت و اقتصاد به آن نیازمند هستند.

باقرزاده فاروجی عنوان کرد: تجارب زیسته ما پر از شکست‌ها و ناکامی‌های آدمهای متفاوت،‌شرکت‌هاو سازمان‌های بزرگ و کوچک هم در داخل و هم خارج است که به دلیل فهم نادرست، هم خود و هم سازمان خود را با مشکل مواجه کرده‌اند.

وی افزود: شرکت‌های معتبر زیادی در مطالبه پولی بررسی و این نتیجه حاصل شده است که نتوانسته‌اند از میانگین نسبی و روالی که در بازار وجود داشته تبعیت کرده و شبیه بقیه رفتار کنند که در مطالعه مشخص شده به دلیل انتخاب مدل‌هایی از کسب و کار است که این افراد انتخاب کرده‌اند و این شرایط ضرورت سواد مالی افراد یا مدیران را آشکارتر کرده است.

باقرزاده فاروجی خاطرنشان کرد:‌ البته اگر با نگاه انتقادی بررسی شود شاید کفش آموزش و پرورش از همه گشادتر باشد و همه توقع دارند نظام آموزشی همه مشکلات را حل کند در حالی که نظام آموزشی فی‌النفسه درگیر انبوهی از مسائل و مشکلاتی است که ناشی از فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیرون از بدنه آموزش و پرورش است. گاهی سهم مدیران اقتصادی و مشارکت آنها در شکل‌‌گیری فضای شاداب و پر نشاط برای آموزش کم نیست.

ایجاد نوآوری در سند تحول بنیادین و توجه ویژه بر ساحت مسائل اقتصادی

مشاور وزیر‌ آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه منکر مشکلات نظام آموزشی نیستیم،‌تصریح کرد:‌نظام آموزشی متعلق به ما است و خوب و بدش هم قطعا به ما برمی‌گردد اما نوآوری در سندتحول بنیادین به وجود آمده و تمرکز و توجه ویژه‌ای بر ساحت مسائل اقتصادی صورت گرفته است.براساس هدفگذاری‌های صورت‌گرفته از پیش از دبستان و ابتدایی اول و دوم و متوسط اول و دوم به صورت ویژه بر روی آموزش برخی مفاهیم اقتصادی تمرکز ویژه صورت می‌گیرد و در واقع در نظام آموزشی به این موضوعات پرداخته خواهد شد.

طراحی حوزه کار و فناوری در بحث آموزش‌های مالی به دانش‌آموزان

باقرزاده فاروجی خاطرنشان کرد:‌ حوزه کار و فناوری در بحث آموزش‌های مالی به دانش‌آموزان طراحی شده است که قاعدتا به صورت آزمایشی و در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم متوسط در حال اجرا است و به تدریج به پایه‌های بالاتر و پائین‌تر ارتقا خواهد یافت.

مدیر شبکه شاد تصریح کرد:‌ این هدفگذاری به صورتی انجام شده که علاوه بر مفاهیم پایه اقتصادی و مالی افراد در پایان دوره متوسطه یک مهارت را فرابگیرند.

80 درصد فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها و کارودانش‌ها شاغل شده‌اند

وی با بیان اینکه با توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نزدیک به 40 درصد دانش‌آموزان در شاخه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای شاخه کار و دانش ساماندهی شده‌اند، عنوان کرد: گام مهمی با این شیوه برای ورود و آماده‌سازی به بازار کار فراهم شده و مطالعات نشان می‌دهد 80 درصد از افرادی که از مراکز کار و دانش یا فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند، شاغل شده و بیکار نیستند.

گام بعدی پس از مهارت‌آموزی به طور حتم سواد اقتصادی است

باقرزاده فاروجی خاطرنشان کرد:‌ مهارت پایه اشتغال بوده و توانایی و قابلیت ایجاد ارزش برای جامعه رکن اصلی اشتغال است و اگر به دنبال سیاست‌های پایدار اشتغال در کشور هستیم باید به مهارت‌آموزی توجه ویژه داشته باشیم.گام بعدی پس از مهارت‌آموزی به طور حتم سواد اقتصادی است.

وی افزود: بسیاری از افراد هستند که ماهر بوده‌اند اما مفاهیم اقتصادی و شایستگی‌های پایه اقتصادی را به دست نیاورده‌اند. به دلیل سابقه کاری که در سوادآموزی در زندان‌ها دارم دیده شد در یک دوره زمانی معین، بسیاری از افراد ماهر به دلیل عدم تسلط به موضوعات اقتصادی و مدیریت کسب و کار خود در بدترین شرایط و به دور از جامعه زندگی می‌کنند تها به این دلیل که قادر به مدیریت کسب و کار خود نبوده‌‌اند.

باقرزاده فاروجی تصریح کرد:‌ اقدامی که امروز آغاز شده است بخشی از کار بسیار بزرگی است که قرار است انجام شود و بزرگترین پروژه سواد مالی در وزارت آموزش و پرورش در حال کلید خوردن است.تفاهم‌نامه‌ای به تازه‌گی میان وزیر اقتصاد و آموزش و پرورش به امضا رسیده که شامل 11 محور است و اکنون به 5 کلان‌پروژه تبدیل شده است.

تمرکز ویژه بر معلمانی که رشته‌های اقتصادی را آموزش می‌دهند

مدیر شبکه شاد تصریح کرد:‌ بخشی از آموزش با هدف ارتقای دانش و مهارت دانش‌آموزان، معلمان،‌مدیران و خانواده‌های آنها انجام خواهد شد. در مورد معلمان برروی آن دسته از معلمانی که رشته‌های اقتصادی را آموزش می‌دهند تمرکز ویژه‌تری صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مقرر شده است تا کتاب خاصی برای آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان متوسط اول و دوم پیش‌بینی شود و پروژه دیگری هم به اصلاح برنامه‌های درسی مرتبط است. در اصفهان و تبریز پروژه‌ای به نام سوادآموزی تابعی اجرا شده است که به آموزش ابتدایی مربوط بوده است که به معنای مهارت آموزی در ضمن تحصیل است.

باقرزاده فاروجی با اشاره به طرح کاد در گذشته اظهار کرد:‌ در این طرح، دانش‌آموزان براساس سلیقه، مهارتی را فرا می‌گرفتند. اصلاح برنامه‌های درسی استفاده از ظرفیت گسترده حضور دانش‌آموزان در مدرسه را فراهم می‌کند.

‌برای رشد آموزش و پرورش یکی از متغیرها، فناوری‌های آموزشی، تجهیزات و محیط ایمن است

وی با بیان اینکه بخشی دیگر نیز ناظر بر نوسازی و تجهیز مدارس است،‌عنوان کرد:‌برای رشد آموزش و پرورش یکی از متغیرها، فناوری‌های آموزشی، تجهیزات و محیط ایمن است. باید سازوکارهایی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی تعریف شود تا بتوان نسبت به این تجهیز اقدام کرد.

وی افزود:‌در بخش المپیادهای آموزشی نیز باید بتوان نخبگان را شناساسی کرد و در جشنواره‌ها و بازدیدهایی مانند راهیان پیشرفت فرصتی را برای آموزش‌های بهتر فراهم کرد.

آشنایی با فرایند تولید جزو مفاهیم‌ پایه‌ای است که می‌تواند دانش‌آموزان را با خلق فرصت آشنا کند

باقرزاده فاروجی خاطرنشان کرد: همچنین ارتباط با صنعت و آشنا کردن دانش‌آموزان با محیط‌های کاری و صنعتی آنها را امیدوار می‌کند که با مشاغل و حرف آشنا شوند و آشنایی با فرایند تولید جزو مفاهیم‌ پایه‌ای است که می‌تواند دانش‌آموزان را با خلق فرصت آشنا کند. این جشنواره گام اولیه است اما گام بعدی باید به صورت گسترده انجام شود و باید در یک جریان بازسازی شده مفاهیم پایه در قالب استندآپ کمدی، موشن‌گرافی، فیلم و غیره آموزش داده شود و لازمه تولید این آثار آشنایی با مفاهیم و تبدیل آن به کار ساده و قابل فهم است.

وی با تاکید براینکه باید همه ما یک رسانه هستیم و باید در ترویج و توسعه سواد مالی به همه نقاط کشور فعالانه عمل کنیم، تصریح کرد:‌ در ابتدا، کار برای معلمان و مدارس محدود در کشورآغاز می‌شود اما به تدریج توسعه خواهد یافت و یکی از مشکلات و چالش‌های ما در پیشبرد آن تولید محتوایی است که مورد پذیرش همه بوده و متناسب با برنامه‌های درسی و آموزش‌های بومی باشد. اکنون متون ترجمه‌ای بسیار است اما متون تالیفی چندانی در اختیار نیست.

مشاور وزیر آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد:‌ باید افراد آشنا در این زمینه را دعوت کرد و به غیر از تولید محتوای متنی کارهای آموزشی دیگر را نیز اجرایی کرد.

وی ادامه داد: در شبکه شاد، روزانه 10 میلیون دانش‌آموز و معلم فعال هستند و در ایام تابستان نیز روزانه 9 میلیون کاربر میزبانی شده‌اند و شبکه شاد فرصتی برای آموزش‌های سواد مالی است.

باقرزاده فاروجی گفت: کلاس‌های سنتی قابلیت خود را به تدریج از دست می‌دهند و مهارت‌آموزی نیز با این تهدید مواجه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار