معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اردبیل:

برنامه فراگیر پرورشی، ساحت‌های شش‌گانه سند تحول و مطالبات آموزش و پرورش را پوشش می‌دهد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت برنامه فراگیر پرورشی به‌گونه‌ای تدوین و طراحی شده که منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جذاب‌سازی فعالیت‌های پرورشی، مطالبات 12 گانه رئیس‌جمهوری از وزیر آموزش و پرورش و ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین را پوشش می‌دهد و شامل تمام جوانب به نفع دانش‌آموزان، مدارس و اولیا است.

کد مطلب: ۱۴۱۵۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
برنامه فراگیر پرورشی، ساحت‌های شش‌گانه سند تحول و مطالبات آموزش و پرورش را پوشش می‌دهد

غفور حضوری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی در آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد: «برنامه فراگیر پرورشی، برنامه‌ای بسیار عالی و بنده از همان ابتدای تدوین برنامه از مدافعان سرسخت این برنامه بودم.»

وی خاطرنشان کرد: «با توجه به حجم بالا و تعدد و تکثر بخشنامه‌ها و همچنین مواردی که به صورت پراکنده و گسترده از بخش‌های مختلف احاله می‌شد و از طرفی هم محدودیت منابع انسانی در حوزه پرورشی داریم، تدوین و ابلاغ یک برنامه فراگیر و جامع ضرورت داشت.»

حضوری افزود: «برای مثال؛ در استان اردبیل 1100 مربی، معاون و مشاور داریم اما بر اساس دستورالعمل نیروی انسانی که برای سال تحصیلی جاری آمده و طبق شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی سال تحصیلی جدید، یک هزار نیروی پرورشی دیگر هم نیاز است.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: «بنابراین به دلیل محدودیت منابع انسانی، تعدد و تکثر بخشنامه‌ها که بی‌نهایت برنامه احاله می‌شد، ضرورت ایجاد می‌کرد که حتما یک برنامه جامع و منسجم در حوزه فرهنگی و پرورشی وجود داشته باشد.»

وی با بیان اینکه برنامه فراگیر پرورشی تمام موارد فوق را محقق می‌کند، گفت: «این برنامه با ۵ هدفی که دنبال می‌کند و ۵ برنامه‌ای که ذیل هدف‌ها پیش‌بینی شده و فعالیت‌های گویا و شفافی که در ذیل آن‌ها تعریف شده هم محدودیت منابع انسانی را پوشش می‌دهد و هم از تعدد و تکثر بخشنامه‌ها جلوگیری می‌کند.»

حضوری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید زیادی بر ایمان، امید و نشاط و جذاب‌سازی برنامه‌های تربیتی و حوزه پرورشی دارند، اظهار کرد: «در بیانیه گام دوم انقلاب نیز امید دادن به جوانان و نوجوانان مورد تاکید است که برنامه فراگیر پرورشی تمام این‌ها را پوشش می‌دهد.»

وی با اشاره به ۱۲ گام اساسی که رئیس‌جمهوری از آموزش و پرورش مطالبه دارد، افزود: «اهداف برنامه فراگیر پرورشی این‌ گام‌های مورد مطالبه رئیس‌جمهوری را نیز پوشش می‌دهد.»

حضوری تاکید کرد: «شخص وزیر آموزش و پرورش نیز بارها در برنامه‌ها و رویکردها به ایمان، امید و نشاط‌افزایی تاکید می‌کنند که باز هم می‌بینیم که برنامه فراگیر پرورشی این رویکردها را نیز پوشش می‌هد.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: «به‌طور کلی با نگاه به جلوگیری از تعدد و تکثر بخشنامه‌ها، مدیریت کمبود منابع انسانی، تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهوری و وزیر آموزش و پرورش، برنامه فراگیر پرورشی، تمام این موارد را محقق کرده و متولیان را از تشتت و سردرگمی خارج می‌کند.»

وی با بیان اینکه مدیر مدرسه در قالب برنامه فراگیر در متن برنامه‌های پرورشی می‌آید و در کنار نیست، گفت: «بنابراین تمام عوامل مدرسه و اولیا نیز در جریان هستند و اولیا در قالب نمازیار، اردویار، تشکل‌یار و... می‌توانند به تحقق اهداف و برنامه‌ها کمک کنند.»

حضوری با بیان اینکه برنامه فراگیر پرورشی در جلوگیری از هدررفت زمان و فرصت‌های محدود و کمبود منابع مالی هم می‌تواند کمک کند، خاطرنشان کرد: «برای موفقیت در حوزه تربیتی باید 3 موضوع مدرسه‌محوری؛ فراگیری و اثربخشی برنامه‌ها و توسعه و افزایش مشارکت دانش‌آموزان را در نظر بگیریم که این 3 موضوع نیز در برنامه فراگیر پرورشی تحت پوشش قرار می‌گیرد.»

وی با بیان اینکه مشارکت دانش‌آموزان از طریق تشکل‌ها دانش‌آموزی، جشنواره‌ها، اردوها، مسابقات و ایجاد گفتمان از طریق برنامه فراگیر محقق می‌شود، افزود: «موقعیت و ساحت اجرای این برنامه‌ها در مدرسه است. وزیر آموزش و پرورش به تاسی از رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که هر کس می‌خواهد در مدرسه موفق باشد 3 موضوع برنامه‌ریزی، تلاش جهادی و نظارت و مراقبت را باید در نظر بگیرد که برنامه فراگیر پرورشی این ۳ خواسته را هم محقق می‌کند.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: «به تمام معاونان پرورشی توصیه می‌کنیم که برنامه فراگیر پرورشی را در تمام نشست‌های داخلی و حتی برون‌سیستمی، تببین کنند تا نهادهای فرهنگی و شرکای کاری مختلف نیز در جریان باشند.»

وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده ذیل اهداف پنج‌گانه برنامه فراگیر پرورشی اظهار کرد: «در حوزه خودمراقبتی در قالب طرح «نماد» برنامه اساسی داریم که مورد توجه است.»

حضوری، مراسم آغازین صبحگاه و ظهرگاه را به منزله تکبیره‌الاحرام تعلیم و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: «پیشنهادی که دارم و در بحث هویت می‌تواند اتفاق بیفتد این است که مدیران و معاونان پرورشی و معلمان باید تلاش کنند تا هر دانش‌آموز در طول سال تحصیلی حداقل یک بار در این مراسم، نقش ایفا کند و این نقش می‌تواند در قالب قرائت قرآن، ترجمه قرآن، سرود ملی، ترجمه حدیث، تبریک و تسلیت مناسبت‌های ملی و مذهبی و... باشد که خیلی مهم است چرا که هم بچه‌ها ابراز وجود می‌کنند و هم به دنبال نقش‌آفرینی هستیم که محقق می‌شود و هم دانش‌آموز فرصتی به دست می‌آورد که خود را نشان دهد.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در خصوص احیای نقش تربیتی مدیران و معلمان با اجرای برنامه فراگیر پرورشی گفت: «مدیران مدارس به‌طور مستقیم با برنامه فراگیر پرورشی در ارتباط هستند. هدفی که پیش‌بینی شده این است که حداقل 70 درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهد.»

وی خاطرنشان کرد: «وقتی مدیر مدرسه، متولی مستقیم برنامه باشد، معاونان و دبیران و معلمان نیز حتما تبعیت و اطاعت‌پذیری خواهند داشت چرا که کار تربیتی نیازمند همکاری و همدلی و مشارکت اولیا و همکاران است و به دلیل اینکه مدیر، متولی اجرای برنامه است، یکپارچگی و انسجام اتفاق می‌افتد.»

حضوری با بیان اینکه برنامه فراگیر پرورشی، توجه متوازن و متعادل به تمام ساحت‌های سند تحول بنیادین دارد، اظهار کرد: «در سند تحول بنیادین به دنبال تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی طبق ساحت‌های شش‌گانه هستیم که اهداف و برنامه‌های ذیل برنامه فراگیر پرورشی همه ساحت‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین امکان ارزیابی برنامه‌ها نیز به‌طور سیستمی و راحت است.»

وی با بیان اینکه برنامه فراگیر پرورشی، میزان مطالبه‌گری اولیا را نیز افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: «اولیا می‌توانند ذیل برنامه‌های تعریف‌شده در برنامه فراگیر از مدرسه مطالبه داشته باشند که چه اقداماتی برای فرزندان آن‌ها انجام شده است. بنابراین برنامه فراگیر پرورشی از تمام جوانب برای مدرسه، دانش‌آموز و اولیا نفع دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار