دانش‌آموز طلایه‌دار المپیاد علمی کشور در گفت‌وگو با پانا:

محور اصلی المپیادهای علمی دانش‌آموزی شکوفایی استعداد دانش‌آموزان است

کرج (پانا) - دانش‌آموز طلایه‌دار المپیاد علمی ادبی کشور گفت محوریت اصلی المپیادهای دانش‌آموزی، هدفمند کردن مطالعه دانش‌آموزان و شکوفایی استعداد آنها است.

کد مطلب: ۱۴۱۲۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
محور اصلی المپیادهای علمی دانش‌آموزی شکوفایی استعداد دانش‌آموزان است

هر ساله المپیادهای علمی دانش آموزی با محوریت ایجاد روحیه نشاط و نوآوری برای دانش آموزان و شکوفایی استعدادهای آنان برگزار می شود. این المپیادها در رشته های ادبی، اقتصاد و مدیریت، تفکر و کارآفرینی، جغرافیا، ریاضی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، نانو فناوری و نجوم و اخترشناسی در سه سطح منطقه ای، استانی و کشوری برگزار می‌شود. نتایج منتشر شده از المپیادهای علمی دانش آموزی کشور در دوره تابستان سال ۱۴۰۲ حاکی از درخشش و شکوفایی دانش آموزان البرزی در این دوره از المپیادها بوده است.

سارا طور، یکی از دانش آموزان برتر و رتبه ممتاز البرزی در المپیادهای علمی ادبی دانش آموزی است که دانش آموز پایه یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی دبیرستان فرزانگان ناحیه یک کرج است و موفق به کسب مدال طلا شده است.

وی در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «هدف اصلی من از شرکت در المپیادهای علمی دانش آموزی، بیشتر ادبیات خواندن بود. پیش از خواندن برای المپیادین هم به ادبیات علاقه داشتم و سعی می‌کردم کتاب‌هایی را نیز در همین زمینه مطالعه کنم. البته این مطالعه در ابتدا بسیار پراکنده و سطحی بود.»

این دانش آموز همچنین افزود: «بدون شک مطالعه برای المپیاد دانش آموزی این فرصت را به من داد که به نحوه جدی‌تری با ادبیات مواجه شده و بتوانم زمان بیشتری را صرف خواندن آثار ادبی کنم و با حوزه‌‌های مختلف ادبیات، آشنایی عمیق‌تری پیدا کنم و این برایم بسیار شیرین و دلچسب بود.»

طور، محور اصلی برگزاری المپیادهای علمی دانش آموزی را هدفمند کردن مطالعه دانش آموزان دانست و اظهار کرد: «افراد مختلف عموما فرصت این را پیدا می‌کنند که دانش خود را در رشته‌ مورد علاقه‌ شان گسترش بدهند و دید عمیق‌تری نسبت به مباحث آن رشته پیدا کنند. شاید بتوان گفت المپیادهای علمی فارغ از نتایج، موجب می‌شوند ما به شکل دقیق‌تری مطالعه کردن را بیاموزیم و دریابیم که در چه زمینه‌ای استعداد بیشتری داشته و فرصت این را پیدا کنیم که در همان زمینه، مهارت کسب کنیم.»

وی در رابطه با چالش های المپیادهای علمی تشریح کرد: «در مسیر المپیاد، خواه‌ ناخواه با چالش‌های زیادی مواجه می‌شویم و مدیریت آن چالش‌ها موضوعی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. من به‌ شخصه به تنهایی از پس بسیاری از این چالش‌ها بر نمی آمدم . معتقدم کمک گرفتن از افرادی که تجربه‌ بیشتری در این زمینه دارند، بسیار مفید است. بنابراین اگر دانش آموزان در این مسیر نیاز به کمک و تجربه افراد دیگر داشتند به هیچ وجه نباید سرافکنده و ناامید شوند. بخش اعظم چالش‌های حوزه المپیادها مربوط به دوره‌ تابستانه بوده اند. فشردگی کلاس ها و فرصت های کوتاه درس خواندن، مشکلات برخورداری از خوابگاه ها، برخی بی‌نظمی‌ها در برنامه‌ریزی‌ و هماهنگی‌ها گاهی موجب اضطراب و نگرانی های روانی مضاعف در دانش آموزان بوده است.»

این دانش آموز همچنین اضافه کرد:«به عقیده من در چنین شرایطی، انگیزه‌ بالا، رغبت و علاقه به مطالعه ادبیات و همچنین رفاقت با افراد ارزشمند و دوست‌داشتنی، اصلی‌ترین عوامل موفقیت من در المپیاد ادبی بوده است.»

طور خاطرنشان کرد: «معتقدم هنوز در ابتدای مسیر پرچالش اهدافم قرار دارم. هنوز کتاب‌های بسیاری است که نخوانده‌ ام و سؤالات بی‌جواب زیادی در ذهن خود دارم. موفقیت من در المپیادهای علمی نیز بیش از هر چیزی حاصل لطف خداست. بدون شک بدون زحمات مادر و پدرم، اساتید عزیزم و پشتیبانیِ مدرسه هیچ‌یک از این‌ها ممکن نبود. هر کدام از ما در نهایت مدال متفاوتی را کسب کردیم اما به عقیده من این مدال اهمیت چندانی ندارد. فکر می‌کنم مهم‌ترین دستاورد المپیاد، ورود به جهان شیرین ادبیات و مطالعه آن به صورت‌ جدی تر بود. همچنین در طی مراحل المپیاد موفق به یافتن دوستان عزیزی شدم که با یکدیگر تجربیات مشترک داشتیم و با دید یکسانی به جهان اطرافمان نگاه می کردیم و این برایم بسیار ارزشمند بود.»

این دانش آموز طلایه دار المپیاد دانش آموزی در پایان خطاب به دانش آموزان و نوجوانان یادآوری کرد: «به خاطر داشته باشید هدفتان از شرکت در این المپیاد، تنها گرفتن مدال طلا و یا دور زدنِ کنکور نباشد؛ چرا که از دیدن زیبایی‌های این مسیر غافل خواهید شد. بلکه با علاقه و رغبت مطالعه و اهدافتان را دنبال کنید. همچنین اگر قصد شرکت در المپیادهای ادبی را دارید به خاطر داشته باشید شما ادبیاتی هستید؛ نه المپیادی . برای تمامی دانش آموزان دوره‌ 36 المپیادهای علمی، آرزوی موفقیت و پایداری دارم و امیدوارم دوستی میان ما پایدار باشد.»

دانش آموز خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار