فاطمه رجب زاده*

مدفون زیر آوار اخبار

حال و هوای دنیا گرفته‌تر از آن است که در این فصل سال می‌شد انتظار داشت در حالی که رژیم اشغالگر قدس با حمله به غزه تلاش می‌کند تا آبروی رفته از خود را به جوی بازگرداند و شکست امنیتی‌ که خورده و باعث شکست هیمنه‌اش شده است را به نوعی جبران کند کشورهای مختلف در حال موضع‌گیری له یا علیه اتفاقاتی هستند که در باریکه غزه می افتد.

کد مطلب: ۱۴۱۲۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد

اما در همین خاورمیانه‌ای که آتش و خون در آن بیداد می‌کند اتفاق تلخ دیگری درکشور همسایه شرقی ایران رخ داده که آنطور که باید و شاید به آن توجه نشده است. کاش سایر کشورهای اسلامی نیز همانند ایران، نگاهی به زمین لرزه اخیر در غرب افغانستان که در شرق ایران هم احساس شد، می انداختند.

در شرایطی که حاکمان جدید افغانستان از سوی هیچ کشوری به طور رسمی به رسمیت شناخته نشده‌اند به شکل واضحی در مدیریت کشورشان ضعیف و متزلزل هستند، مردم افغانستان که در زلزله اخیر آسیب دیده‌اند در سکوت خبری جان می‌دهند. هرچند برخی از کشورها مانند جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده افغانستان کمک کردند اما برای زلزله‌ای که تا اینجا هزاران کشته داشته است کمک‌های یک یا دو کشور نمی‌تواند آنطور که باید و شاید به مدیریت ماجرا کمک کند.

از سوی دیگر برخی از کمک‌ها مانند کمک ۱۲ میلیون دلاری آمریکا به زلزله زدگان افغانستانی، اگر قرار باشد تحویل حاکمان این کشور گردد نه تنها مثبت و موثر نیست که باعث بی‌ثباتی بیشتر در منطقه خواهد شد. این در حالیست که برخی از رسانه‌ها از انتقال کمک‌های سایر کشورها که قرار بود به دست زلزله زدگان افغانی بیفتد به سایر نقاط پشتون نشین افغانستان که محل حضور حامیان طالبان است، خبر می‌دهند. از انتقال کمک‌های خوراکی به کابل گرفته تا سرقت چادرهای صلیب سرخ و انتقال آن ها به قندهار. حالا حساب کنید اگر کمک‌های مالی هم به دست نیروهای طالبان بیفتد چه حوادث تلخی در آینده ممکن است رخ دهد.

شرایط به گونه‌ای شده است که هرگونه و نوع کمک به زلزله زدگان اگر توسط سازمان‌های مستقل و بی‌طرف بین‌المللی به دست مردم زلزله زده نرسد بیم آن می‌رود که در بخش دیگری از افغانستان صرف اقدامات امنیتی علیه سایر کشورها شود. هرچند در هفته‌های اخیر موضوع مهاجران افغانستانی و حضور پررنگشان در ایران در صدر اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف قرار گرفته است و سبب موضع‌گیری‌های متناقض شده است اما همین اندازه که این موضوع مورد علاقه و توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود هم شاهد پرداخته شدن به موضوع زلزله اخیر افغانستان و آمار کشته شدگان و مجروحان این حادثه نبوده‌ایم. گویی مظلومیت مردمان افغانستان پایانی ندارد و این روزها هم در زیر آوار خبرهای مختلف جهان دفن شده اند. کاش دنیا به فکر آواربرداری از این مردم بیچاره ، حداقل در رسانه‌های خود می‌افتاد.

کارشناس رسانه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار