مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از اعلام نحوه برگزاری کنکور 1403 تا سرانجام پیمایش ملی سلامت دانش‌آموزان

تهران (پانا) - افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های روزانه کرونا، زلزله مرگبار در افغانستان، اعلام نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳، به‌روز رسانی پیمایش ملی سلامت دانش‌آموزان، آخرین وضعیت پرونده‌های آتش‌سوزی در زندان اوین و عامل حمله به سفارت آذربایجان بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۴۱۱۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
از اعلام نحوه برگزاری کنکور 1403 تا سرانجام پیمایش ملی سلامت دانش‌آموزان

در سومین هفته از مهرماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس جدیدترین آمار کرونا که از سوی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، در هفته‌ای که سپری شد آمار کرونا تا حدودی روند افزایشی داشت به‌گونه‌ای که در این هفته موارد شناسایی جدید ۹۷۵ مورد و تعداد افراد فوت‌شده نیز ۲۶ نفر بودند. در کنار این آمار، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز از روند رو به افزایش ابتلا به آنفلوآنزا در کشور خبر داد و گفت: کرونا فراموش شده اما هنوز وجود دارد و تمام نشده است. بر این اساس، مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۶ هزار و ۴۳۶ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون کرونا

طبق اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۴۱۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۴۳۷ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۳۹۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۲۴۷ دُز رسید.

زلزله مرگبار در افغانستان

در هفته‌ای که گذشت، زمین لرزه‌ای به بزرگی 6.3 ریشتر شمال غربی افغانستان را لرزاند و در بخش‌هایی از شرق ایران نیز احساس شد. این زمین‌لرزه این زلزله در عمق 7 کیلومتری زمین رخ داد و بیش از 2 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳

در هفته‌ای که گذشت، در جلسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس که با حضور هادی طحان نظیف سخنگو و عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برگزار شد، موضوع کنکور سال 1403 بحث و بررسی شد. ‌عبدالرسول پورعباس ‌اظهار کرد: روال عادی مجلس پس از اینکه شورای نگهبان نسبت به مصوبات صحن علنی مجلس اظهار نظر می‌کند، این است که مصوبات برای تحلیل و بررسی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌شود که نشست امروز به همین منظور در کمیسیون آموزش برگزار شد. بر این اساس، اتفاقی که برای کنکور 1403 رخ می‌‎دهد همان است که قبلا در اطلاعیه سازمان سنجش اعلام شده و هیچ گونه تغییری نخواهد داشت؛ داوطلبان 1403 بدانند که کنکور در 2 نوبت اردیبهشت و تیرماه برگزار می‌شود و سوابق تحصیلی تأثیر 50 درصدی خواهد داشت. وی درخصوص تغییرات کنکور ۱۴۰۳ گفت: ملاک قطعی کار سازمان سنجش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. داوطلبان متوجه باشند که ماده واحده پیشنهادی مجلس چون در شورای نگهبان رد شد این موضوع منتفی است و آزمون سراسری فقط از دروس تخصصی است. کنکور ۱۴۰۳ دوبار در اردیبهشت ماه و تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. سهم سوابق تحصیلی شامل ۲۸ درصد دروس عمومی و ۲۲ درصد دروس تخصصی است که مجموع آن ۵۰ درصد با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی است. دروس تخصصی آزمون سراسری هم ۵۰ درصد تأثیر دارد. داوطلبان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم بدانند که هر میزانی که نمره بگیرند در نمره کل کنکور داوطلب تأثیر گذار است.

به‌روز رسانی پیمایش ملی سلامت دانش‌آموزان

آخرین پیمایش ملی سلامت دانش‌آموزی در سال 96 انجام شده است و به گفته سرپرست مرکز جوانی، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت این سند در حال به‌روز رسانی است که در آینده نزدیک نهایی خواهد شد. صابر جباری درخصوص برنامه‌های نظام سلامت به‌منظور ارتقای سلامت دانش‌آموزان گفت: لازم است که سواد سلامت دانش‌آموزان افزایش یابد و طبق تفاهم‌نامه‌ اخیری که با وزارت آموزش و پرورش منعقد شده، رصد و پایش مستمر دانش‌آموزان به منظور ارتقای سلامت آنها امکان‌پذیر می‌شود. وی با بیان اینکه دانش‌آموزان دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند، درباره پیمایش ملی سلامت دانش‌آموزان نیز گفت: این پیمایش ملی در حال به‌روز رسانی در بخش‌های مختلف است که در آینده نزدیک نهایی می‌شود. همچنین ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن بیان اینکه سلامت دانش‌آموزان خط قرمز مجلس است، بر ضرورت تدوین سند سلامت دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: اکنون دانش‌آموزان پرونده الکترونیک سلامت دارند و رصد و پایش مستمر دانش‌آموزان به منظور حفظ و ارتقای سلامت آنها با داشتن پرونده الکترونیک سلامت عملیاتی می‌شود. این نماینده مجلس با بیان اینکه تدوین سند سلامت دانش‌آموزی ضرورت دارد، گفت: لازم است که در سند سلامت دانش‌آموزی، شاخص‌های مطلوب سلامت دانش‌آموزان تهیه و به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه شود.

پایش سلامت روان دانش‌آموزان از طریق طرح «نماد»

طرح «نماد» سال‌هاست از سوی آموزش‌وپرورش اجرا می‌شود. در این طرح از طریق ارائه مشاوره و مداخلات اجتماعی زمینه مصون‌سازی دانش‌آموزان از آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌شود و مراقبت از دانش آموزان در مقابل رفتارهای پرخطر، آموزش 10 مهارت زندگی، غربالگری، حمایت روانی و اجتماعی، خدمات مشاوره و مددکاری و مهارت آموزی به دانش آموزان، والدین و معلمان در دستور کار قرار دارد و در سال تحصیلی جاری بیش از 20 هزار مدرسه طرح «نماد» را اجرایی خواهند کرد. سید حسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن تاکید بر اهمیت سلامت روان نوجوانان از پایش سلامت دانش‌آموزان از طریق طرح «نماد» خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت پایش و غربالگری سلامت روان در میان دانش‌آموزان، طرح نماد(مراقبت اجتماعی و روانی دانش‌آموزان) می‌تواند بستر خوبی برای این موضوع باشد زیرا بعد از پایش مشخص می‌شود که اگر دانش‌آموزی نیاز به مداخله درمانی دارد، اقدام شود.

۴ ایستگاه جدید مترو افتتاح شد

در هفته‌ای که گذشت همزمان با افتتاح و بهره‌برداری از ۴ ایستگاه جدید و گشایش و راه‌اندازی ۹ کیلومتر مسیر تازه مترو، عملیات حفاری خط ۱۰ مترو نیز فردا (سه‌شنبه ۱۸ مهر) آغاز شد. با افتتاح ایستگاه‌های شهر زیبا، شهران و شهید آرمان علی‌وردی (کوهسار) و ۶ کیلومتر مسیر جدید در خط ۶ مترو و ایستگاه میدان کتاب و ۳ کیلومتر مسیر جدید در خط ۷ مترو، ۹ کیلومتر به شبکه ریلی پایتخت نیز افزوده شد و به این ترتیب، بر اساس برآوردهای اولیه، دست‌ کم ۷۰ هزار سفر روزانه به ظرفیت سفرهای مترو اضافه خواهد شد. شبکه متروی تهران در حال حاضر با ۲۷۴ کیلومتر مسیر و ۱۵۰ ایستگاه به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند که با احتساب ۴ ایستگاه جدید و افزایش ۹ کیلومتر خط جدید مترو، طول خطوط مترو به ۲۸۳ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های مترو به ۱۵۴ ایستگاه می‌رسد و به این ترتیب، محلات پرجمعیت شهر زیبا، شهران و کوهسار در غرب تهران و میدان کتاب در سعادت‌آباد از خدمات مترو برخوردار می‌شوند. علاوه بر ایستگاه‌ها و خطوط جدید مترو، عملیات حفاری خط ۱۰ مترو به طول ۴۵ کیلومتر شامل ۳۳ ایستگاه نیز آغاز می‌شود که از محله وردآورد در منتهی‌الیه غرب تا فلکه سوم تهرانپارس در منتهی‌الیه شرق تهران امتداد دارد و ۶ منطقه شامل مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۲۲ را تحت پوشش قرار خواهد داد.

برترین‌های جایزه ملی محیط زیست معرفی شدند

سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست در هفته‌ای که گذشت برگزار شد و نفرات برتر در هر محور معرفی و تقدیر شدند. نورالله مرادی، معاون آموزش سازمان محیط زیست گفت: سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست پس از وقفه‌ای ۵ ساله به منظور شناسایی، معرفی و قدردانی از خدمات و فعالیت های شاخص و اثربخش در حوزه محیط زیست بر اساس فراخوان قبلی برگزار شد.

آخرین وضعیت پرونده‌های آتش‌سوزی در زندان اوین

در هفته‌ای که گذشت، یکی دیگر از جلسات سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. جرئیات پرونده کلاهبرداری پاسارگاد خودروی نسیم، آخرین وضعیت پرونده عامل حمله به سفارت آذربایجان، سیاست‌های دستگاه قضا برای کاهش جمعیت کیفری، آخرین وضعیت پرونده آتش‌سوزی در زندان اوین، آخرین وضعیت پرونده فرزندان یکی از مقامات عالی قضایی، ترک فعل مدیران در حوزه حقوق عامه، رسیدگی به پرونده سرویس مدارس تپسی، ماموریت سازمان بازرسی برای بررسی موضوع عرضه خودرو و توضیح درباره طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول بخشی از مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار