نوجوان طلایی تیم ملی ووشو ایران در گفت‌وگو با پانا؛

نخبگان ورزش دانش‌آموزی از سوی مسئولان کشور حمایت شوند

طلای المپیک را هدف‌گیری کرده‌ام

تهران (پانا) - پسر طلایی ووشو ایران گفت نخبگان ورزش دانش‌آموزی از سوی فدراسیون‌ها و وزارت ورزش و جوانان باید مورد حمایت قرار بگیرند و در مسیر ورزش قهرمانی از سوی فدراسیون‌ها تربیت شده تا بتوانند در آینده افتخار آفرینان عرصه ورزش قهرمانی کشور در میادین بین‌المللی باشند.

کد مطلب: ۱۴۱۱۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
نخبگان ورزش دانش‌آموزی از سوی مسئولان کشور حمایت شوند

یازدهمین دوره مسابقات ووشو جوانان و رده‌های سنی قهرمانی آسیا به میزبانی ماکائو برگزار شد و ووشوکاران جوان ایران با ۱۳ مدال رنگارنگ سوم آسیا شدند.

مانی خانکشی در وزن ۵۶- کیلوگرم جوانان، پس از پیروزی مقابل "سوئنگی‌ئون دو" از کره‌جنوبی و "تانیش نیگار" از هند به دیدار نهایی راه یافت و حریف "ژیائوبینگ ما" از چین شد. نماینده شایسته کشورمان در فینال با نمایشی درخشان حریف چینی خود را در دو راند متوالی با قدرت شکست داد و به مدال طلا دست یافت.

به بهانه این افتخارآفرینی با مانی خانکشی نوجوان طلایی ووشو ایران به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.

پانا - در آغاز مصاحبه نخست یک معرفی از خودتان بفرماببد تا مخاطبان ما به ویژه نوجوانان و جوانان بیشتر با شما آشنا شوند.

خانکشی: بنده مانی خانکشی هستم از استان مازندران شهر تنکابن. تحصیلات خود را در پایه دوازدهم فنی‌وحرفه‌ای رشته مکانیک دنبال می‌کنم.

در خانواده‌ای از جنس ووشو بزرگ شدم

​​ پانا - چگونه وارد مسیر حرفه‌ای ورزش ووشو شدید و از چند سالگی بر روی تاتامی با حریفان برای تصاحب پیراهن تیم ملی مبارزه کردید؟

خانکشی: من در خانواده‌ای بزرگ شدم که پدر و عموهایم ووشو را به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کردند و بنده هم از دوران کودکی به این رشته علاقه‌مند شدم و از هفت سالگی بر روی تاتامی ووشو شروع به فعالیت کردم.

بنده در مسابقات استانی و قهرمانی کشور مقام اول را کسب کردم و با نظر کادر فنی به اردوی تیم ملی ووشو جوانان دعوت شدم.

تا قبل از مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در هیچ آوردگاه بین‌المللی شرکت نداشتم و تنها در کورس مسابقات داخلی با رقبا برای تصاحب پیراهن تیم ملی مبارزه کردم.

زمانی که شرایط کرونایی بر کشور حاکم بود ورزش ووشو هم همانند سایر رشته‌های ورزشی تحت تأثیر این بیماری قرار گرفت و حدود ۲ سال مسابقات تعطیل بود ولی بنده تمرینات خود را به طور شخصی ادامه دادم تا به لحاظ آمادگی افت نکنم.

امسال هم برای رسیدن به پیراهن تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا در مسابقات استانی و قهرمانی کشور مدال طلا کسب کردم و به اردو‌نشینان تیم ملی ملحق شدم. بنده یک مرحله‌ نیز در مسابقات درون اردویی تیم ملی شرکت کرده و توانستم نظر کادر فنی را برای اعزام به ماکائو جلب کنم.

ووشوکاران چین و هند از رقبای اصلی ووشوکاران کشور هستند

​​​​​​ پانا - مسابقات قهرمانی آسیا که در کشور ماکائو برگزار شد از چه سطح کیفی و فنی برخوردار بود و میزان آمادگی رقبا را برای آوردگاه‌های آینده قاره کهن چطور ارزیابی می‌کنید؟

خانکشی: سطح مسابقات قهرمانی آسیا حتی از مسابقات جهانی هم بالاتر است زیرا مدعیان مسابقات جهانی بیشتر از آسیا در رشته ووشو هستند و برای تصاحب مدال طلا از این میدان سخت، حریفان را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتم و نشان طلا را بر گردن آویختم.

ووشوکاران کشورهایی از چین و هند جزو رقبای جدی برای کسب عناوین قهرمانی در میادین آسیایی آینده هستند و هر ساله در رتبه‌های اول و دوم رنکینگ ووشو آسیا و حتی جهان قرار دارند.

بنده در نخستین گام در مسابقات قهرمانی آسیا حریف کره‌ای را پشت سر گذاشتم و در گام بعدی حریفی از کشور هند که قهرمانی جهان را در کارنامه خود داشت شکست دادم و در نهایت با پیروزی مقابل حریف چینی توانستم مدال طلای این رقابت‌ها را کسب کنم و برای ایران اسلامی افتخارآفرین باشم.

بنده با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف اردوهای تیم ملی سال آینده قطعاً در قالب تیم ملی ووشو بزرگسالان در میادین بین‌المللی پیش رو شرکت خواهم کرد.

​​​​​​ پانا - چه مدالی را هدف‌گیری کرده‌اید؟

خانکشی: هر قهرمانی آرزوی درخشش در مسابقات جهانی و به ویژه حضور در مسابقات المپیک را برای ثبت ویژه در کارنامه ورزشی خود دارد و بنده مدال طلای المپیک را به عنوان آرمان اصلی خود هدف‌گیری کرده‌ام.

فدراسیون‌ها مسئول تربیت نخبگان ورزش دانش آموزی در مسیر حرفه‌ای ورزش قهرمانی

پانا - به‌عنوان یک دانش‌آموز موفق در مسیر حرفه‌ای ورزش قهرمانی ظرفیت آموزش و پرورش و دوستان خود را در رشته‌های مختلف برای ترسیم آینده روشن برای ورزش قهرمانی کشور چطور می‌بینید؟

خانکشی: آموزش و پرورش از ظرفیت بالایی برخوردار است زیرا از نزدیک شاهد هستم دوستان من در رشته‌های مختلف از توانایی و ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند حتی در برخی رشته‌ها ما نخبه دانش‌آموز داریم.

نخبگان ورزش دانش‌آموزی از سوی فدراسیون‌ها و وزارت ورزش و جوانان باید مورد حمایت قرار بگیرند و در مسیر ورزش قهرمانی از سوی فدراسیون‌ها تربیت شده تا بتوانند در آینده افتخار آفرینان عرصه ورزش قهرمانی کشور در میادین بین‌المللی باشند.

حرف آخر؟

خانکشی: خیلی از دوستان و هم شاگردی‌های ما در روستاها و نقاط محروم در رشته‌های مختلف استعدادهای ارزشمندی دارند و برای شناسایی ظرفیت آنها مسئولان ورزش کشور باید زیرساخت‌های ورزشی را در این مناطق بیش از گذشته تقویت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار