شایان ابراهیمی*

تاثیرات شخصیت‌های انیمیشن‌های خارجی بر روی کودکان

در روزهای آغاز مدرسه که بازار خرید لوازم‌التحریر و مایحتاج دانش‌آموزان داغ است، کاش قدری بیشتر به موضوع تولید لوازم‌التحریر باکیفیت و با نقش و طرح‌های ایرانی که با فرهنگ و آداب و رسوم کشورمان طراحی شده باشد بیندیشیم. وقتی به مغازه‌های لوازم التحری سرمی‌زنیم تمام شخصیت‌های انیمیشن‌های خارجی و افسانه‌های مختلف کشورهای دیگر خودنمایی می‌کنند. اما توجه به فرهنگ و افسانه‌ها و اسطوره‌های کشورمان کمتر است. پرسش اینجاست که چرا فرزندان ایران زمین به جای آرش کمانگیر به بن تن، مرد عنکبوتی و دختر یخی علاقه پیدا کردند و عکس این شخصیت‌ها بر روی کیف و دفتر و مداد و باقی وسایل آنها خودنمایی می‌کند؟

کد مطلب: ۱۴۰۷۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد
تاثیرات شخصیت‌های انیمیشن‌های خارجی بر روی کودکان

ما باید به این باور برسیم که به جای مدگرایی که باعث نابودی تمدن و فرهنگ و آداب و رسوم ما می‌شود راه‌های زندگی صحیح بر پایه آداب و رسوم و فرهنگ را به فرزندان این کشور آموزش دهیم تا آینده‌ای روشن برای ایران عزیزمان و فرزندان این مرز و بوم بسازیم.

فرزندان ایران بهتر است به جای افسانه‌های کشورهای دیگر با پهلوانی چون رستم و سهراب و داستان‌های شاهنامه و یا شهدایی که برای میهنمان جانفشانی کرده‌اند و دانشمندانی که خود را وقف سربلندی کشورمان کردند آشنا شوند و جوانمردی و سربلندی و میهن پرستی را از آنها فرا گیرند و راه آنها را پیشه خود قرار دهند.

مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقیقی را بر اساس یک جامعه آماری ۵۰۴ نفره انجام داده و تاثیرات شخصیت‌های خارجی را بر روی کودکان جامعه آماری تحلیل کرده است.

بر اساس بخشی از نتایج یافته‌های این تحقیق، 39/6 درصد گفته‌اند فرزندشان بیشتر به کارتون‌های خارجی علاقمند شده اند. 41 درصد معتقدند شخصیت‌های کارتونی خارجی بر نحوه گفتار و صحبت کردن فرزندشان تاثیر داشته است. همچنین 58/2 درصد ابراز کرده اند که فرزندشان علاقمند به استفاده از کیف و لیوان و وسایلی از این دست با تصویر شخصیت‌های کارتونی هستند. 48 درصد اظهار کردند تحت تاثیر شخصیت‌ها، فرزندانشان علاقمند به نگهداری از حیوانات خانگی شده‌اند.

چه بخواهیم چه نخواهیم کارتون‌ها و انیمیشن‌ها روی رفتار کودکان تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد، چون کودکان هر تصویری را که می‌بینند در ذهن خود بازسازی می‌کنند و از آن الگو می‌گیرند. چه بهتر که این الگوها با الگوهای فرهنگی کشور خودمان عجین باشد. چند سالی است که به همت مسئولین قبل از شروع سال تحصیلی نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود که نوشته افزارهای ایرانی مطابق با فرهنگ کشورمان عرضه می‌کنند. در این نمایشگاه‌ها به دلیل محدود بودن به چند نقطه از کشور، دسترسی برای تمامی دانش آموزان و والدین به آنها امکان‌پذیر نیست، بلکه شایسته است که مسئولین به این امر مهم نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار