حمایت مدیران دوره دوم متوسطه نظری از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

تهران (پانا) - بیانیه مشترک دبیرخانه‌های راهبری کشوری دروس و سرگروه‌های درسی دوره دوم متوسطه نظری در حمایت از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی منتشر شد.

کد مطلب: ۱۴۰۵۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد
حمایت مدیران دوره دوم متوسطه نظری از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیانیه مشترک دبیرخانه‌های راهبری کشوری دروس و سرگروه‌های درسی دوره دوم متوسطه نظری به شرح زیر است؛

«رشد و تعالی سازمان‌ها منوط به ایجاد تغییرات موثر، به‌هنگام و به‌روز‌رسانی روند انجام فعالیت در آن‌هاست و بایدها و نبایدهای اساسی نظام تعلیم ‌و تربیت که لازم است تمام سیاست‌گذاران و کارگزاران نظام آموزشی به آن پایبند باشند.

بیانیه ارزش‌های سند تحول بنیادین، معلم را مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریت‌های نظام تعلیم‌ و تربیت رسمی عمومی و مدرسه را کانون تعلیم ‌و تربیت معرفی می‌کند. اکنون پس از گذشت بیش از یک دهه از ابلاغ سند تحول بنیادین، مسائل و مشکلات پیچیده و ذی‌نفعان و بازیگران متعددی، اجرای این سند را به چالش می‌کشند. یکی از عمده‌ترین این مسائل، نظام سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی است که با انحصار آزمون سراسری و سنجش و پذیرش کاملاً متمرکز، نقش آموزشی و تربیت معلم را تحت‌الشعاع قرار داده و کانون مدرسه را مختل کرده است. این آزمون که مبتنی بر سؤالات چهارگزینه‌ای است، روش‌های تدریس معلمان و راهبردهای مطالعه و یادگیری دانش‌آموزان را از شیوه‌ها و راهبردهای یاددهی - یادگیری عمیق، پرورش قدرت تفکر، تجزیه‌ و تحلیل پدیده‌ها، توانایی حل مسئله، خلاقیت و نوآوری و تأکید بر اهداف کتب درسی و ارتباط بین مباحث و درک روابط بین مطالب، به سمت محفوظات، سرعت عمل در یادآوری مطالب، پرداختن به نکات جزئی و پراکنده کتب کنکوری و استفاده از مهارت‌های تست‌زنی سوق داده است.

در این شرایط، مصوبه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با موضوع "سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی" همراه با مصوبه تکمیلی آن در کنار قانون سنجش و پذیرش دانشجو، مصوب مجلس شورای اسلامی عمده عیوب این چرخه را برطرف و امکان اعمال قطعی سوابق تحصیلی دوره دوم متوسطه را که متکی بر آزمون‌های استاندارد و سراسری و باتکیه‌بر سؤالات تشریحی و ارزیابی عمیق سطوح مختلف یادگیری دانش‌آموزان تولید می‌شود، در فرایند ورود به آموزش عالی فراهم می‌آورد.

بر این‌ اساس، دبیرخانه‌های راهبری کشوری دروس و سر گروه‌های درسی دوره دوم متوسطه نظری، ضمن تأیید مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، اعلام می‌دارند:

1- پس از گذشت زمان کوتاهی از اعلام تصمیمات جدید، شواهد حاکی از اثرات مثبت این تغییرات و بازگشت تمرکز معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها به برنامه درسی است؛ بنابراین با عنایت به ادله مذکور و شواهد مشهود، لازم است ضمن ادامه مسیر آغاز شده، تأثیرات مثبت آن تبیین شود.

2- انتشار برخی از اخبار در خصوص اختلاف میان سیاست‌گذاران در مجموعه‌های تقنینی و برنامه‌ریزان در مجموعه‌های وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بعضی از دانش‌آموزان و خانواده‌ها را دچار سردرگمی کرده و زمینه فعالیت سودجویان را فراهم نموده است؛ لذا، ضروری است به‌منظور حفظ شأنیت نظام آموزشی، وحدتی در قول و عمل سطوح مختلف سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی به وجود آید.

3- برخی افراد و جریانات درصدد القای عدم توانایی وزارت آموزش‌وپرورش در برگزاری امتحانات نهایی و تولید سوابق تحصیلی و سلب اعتماد عمومی از جامعه فرهنگیان هستند. بی‌شک این فعالیت‌ها که مشابه آن در مواجهه با آزمون سراسری نیز وجود دارد و باهدف تضعیف مجموعه نظام آموزشی، شامل آموزش‌وپرورش و آموزش عالی اجرا می‌شوند؛ محکوم به شکست است.

4- ساماندهی نظام سنجش و پذیرش، زمینه تحقق اهداف تعلیم‌ و تربیت رسمی و عمومی از طریق گسترش عدالت آموزشی، افزایش نقش تربیتی معلم و کلاس درس، کاهش نفوذ مؤسسات و افراد غیرمتخصص، تمرکز بر یادگیری عمیق و پیوسته و کاهش اضطراب دانش‌آموزان و خانواده‌ها را بیش‌ازپیش فراهم می‌آورد. و همچنین با فرصت‌سازی حاصل از اجرای مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مدیریت توانمند آموزشی و تربیتی به مدارس بازگردانده می‌شود و شاهد شکوفائی، رشد و ترقی مدارس آموزش‌وپرورش خواهیم بود و آرمان ترسیم شده مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، مبنی بر ارتقاء کیفی مدارس آموزش‌وپرورش و ترجیح خانواده‌ها برای حضور فرزندانشان در مدارس محقق خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار