نگاهداری مطرح کرد؛

کاهش ازدحام ترافیکی از مدیریت سفر تا بهره‌مندی از فناوری نوین

تهران (پانا) - در نشست بررسی تخصصی «چالش‌ها و راهکارهای کاهش ازدحام ترافیک شهری» در مرکز پژوهش‌های مجلس، بر تبیین مواردی چون مدیریت سفر و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در کاهش ازدحام ترافیکی تاکید شد.

کد مطلب: ۱۴۰۴۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد
کاهش ازدحام ترافیکی از مدیریت سفر تا بهره‌مندی از فناوری نوین

در آستانه فرارسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس، نشست بررسی تخصصی «چالش‌ها و راهکارهای کاهش ازدحام ترافیک شهری» با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

بابک نگاهداری، در این جلسه با اشاره به بروز مشکلات با ایجاد ترافیک شهری، اظهار کرد: ترافیک و ازدحام ترافیکی، اگر مهم‌ترین ابرچالش کشور نباشد، یکی از ابرچالش‌های مهم کشور است.

وی با بیان اینکه مساله ترافیک در چند سال گذشته حل نشده و حجم آن هم افزایش داشته است، افزود: مساله ازدحام ترافیک، صرفا مساله‌ای ترافیکی نیست و باید ابعاد مختلف آن بررسی شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس توضیح داد: ترافیک وقت و زمان شهروندان را می گیرد، باعث کاهش کیفیت هوا و افزایش آلودگی هوا می‌شود که آسیب های متعددی را متوجه شهروندان می‌کند. ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سلامت جسم و روان مردم باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی دلیل حل نشدن مساله ترافیک را مربوط به ابرچالشی بودن این معضل عنوان کرد و گفت: مساله ترافیک در شهرهای مختلف چالش های متفاوتی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود نیاز به راه حل‌های متنوعی نیز داشته باشد.

نگاهداری ادامه داد: مساله ترافیک ذی نفعان متفاوت با اهداف مختلفی دارد که هر کدام نقش و اثر متفاوتی در مساله ترافیک دارند. کسب و کارهای محلی، شرکت‌های توزیع کالا و شرکت‌های حمل و نقل از جمله این ذی‌نفعان هستند که در ارائه راه حل برای معضل ترافیک اثرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه سهم سواری‌های شخصی به ویژه در ترافیک کلان شهرها افزایش چشمگیر داشته است، افزود: همانطور که پژوهش‌ها نشان می‌دهد، گرایش به حمل و نقل عمومی در چند سال اخیر کاهش پیدا کرده و مردم تمایلی بیشتری به استفاده از خودروهای شخصی نشان داده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: استفاده از موتورسیکلت‌ها نیز روند افزایشی داشته است به طوری که مردم به ویژه در مناطقی که طرح است، موتورسیکلت را جایگزین خودروی شخصی کرده‌اند.

وی با اشاره به چالش‌های موتورسواران در ترافیک شهری، بر تعیین رویکرد برای حل معضل ترافیک تأکید کرد و گفت: یک رویکرد انتقادی این است که حکمرانی شهری با تمرکز بر منابع ناپایدار مانند فروش تراکم، باعث ازدحام و تراکم جمعیت در شهرها شده که اثر مستقیمی بر ترافیک دارد.

نگاهداری ادامه داد: منابعی از طریق درآمدهای ناپایدار برای حکمرانی شهری ایجاد و برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل غیرعمومی مانند بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها استفاده می‌شود که جهت‌گیری استفاده از این منابع مالی به افزایش ترافیک در شهرها کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: باوجود اینکه تأکید زیادی از سوی نهادهای مختلف حاکمیتی صورت گرفته تا حکمرانی شهری بودجه خود را به سمت طرح‌های توسعه‌ای و به روزرسانی حمل ونقل عمومی، سوق دهد، اما در عمل می بینیم که این اتفاق رخ نمی‌دهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: بخشی از انتقادات در معضل ترافیک به رویکردهای مدیریت تقاضای سفر از سوی شهروندان برمی گردد. اقداماتی مانند گسترش دولت الکترونیک، ایجاد دورکاری و هفته کاری، هم پیمایی و دیگر راهکارهایی که در دوران پاندمی کرونا تجربه کردیم، می‌تواند در کاهش ترافیک اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های سفر باید واقعی‌سازی شود، گفت: بنابراین راهکارهایی از بالا به پایین و از سوی حکمرانی شهری اعمال شود یا راهکارهایی از پایین به بالا، با مدیریت هزینه‌های سفر صورت گیرد، از جمله مسائلی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است؛ در پایان این نشست مقرر شد تا با جمع‌بندی نظرات بیان شده، راهکارهایی جهت کاهش و رفع ازدحام ترافیکی تدوین و بیانیه سیاستی در این زمینه منتشر شود و همچنین کارگروهی تخصصی به منظور پیگیری موارد ایجاد شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار