دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

حوزه آموزش باید توسعه‌دهنده بازار کار باشد

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت حوزه آموزش باید توسعه‌دهنده بازار کار باشد و برای آن نیازآفرینی و ظرفیت‌سازی کند.

کد مطلب: ۱۴۰۴۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد
حوزه آموزش باید توسعه‌دهنده بازار کار باشد

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش؛ محمود امانی در سیصد و سومین جلسه کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: هدف آموزش و پرورش، توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش متناسب با استانداردهای ملی، بازار کار و پذیرش عمومی و علایق جامعه است.

وی افزود: باید محدودیت‌هایی که باعث عدم توسعه هنرستان‌های فنی‌وحرفه ای و کاردانش می‌شود را رفع کرد تا زمینه تحصیل برای متقاضیان و علاقه‌مندان به این رشته فراهم شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توجه جدی به توسعه هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، یک ضرورت است، اظهار کرد: اگر دنبال افرادی ماهر، توانمند و با کارآیی بالا برای ورود به بازار کار هستیم، مدیریت کلان کشور باید نسبت به توسعه هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

امانی بیان داشت: متناسب‌سازی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش بر اساس منطق و استانداردهای ملی باعث توسعه کیفی آن‌ها می‌شود.

وی افزود: این بخش نیازمند یک تفکر جدید یکپارچه و منسجم برای توسعه کمی و کیفی است. مهمترین موضوع در اینجا توجه جدی به فهم و درک عمومی جامعه در طراحی و راه‌اندازی رشته‌های جدید فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش است تا به یک نوآوری ملی در این زمینه دست یابیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: اکنون اقبال به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش زیاد شده است. نباید با تصمیمات نادرست، جلوی توسعه کمی و کیفی آن‌ها گرفته شود.

امانی با اشاره به اینکه آموزش درست و اصولی باعث شکوفایی استعدادها می‌شود ابراز کرد: پاسخگویی به نیازهای جامعه بر اساس منطق، فهم عمومی، علایق و استانداردهای ملی، یک ضرورت است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: توجه جدی به بحث کیفیت آموزش، مهارت‌آموزی، محتوای برنامه درسی، استادکار ماهر و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از جمله مواردی است که باید در توسعه هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ظهور فناوری‌های نوین در جهان و به تبع آن پدید آمدن شغل‌های جدید، می‌طلبد با منطق جدیدی وارد عرصه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش شویم. چون با توسعه فناوری‌های جدید، یک سری از شغل‌ها از بین می‌روند و یک سری شغل‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرد. لذا باید یک پایش اصولی و منطقی درباره برخی از رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش انجام شود تا با نیازها و شرایط کنونی جامعه مطابقت بیشتری داشته باشند.

امانی با طرح این سوال که چرا به هنرستان‌هایی که دارای استانداردهای لازم و مجوز از مراجع معین هستند اجازه فعالیت داده نمی‌شود؟ اظهار کرد: وقتی یک متقاضی تاسیس هنرستان فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، مرجع مشخص و استانداردهای لازم را دارا است نباید برای آن‌ها موانع و محدودیت ایجاد شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: نیازسنجی، پاسخگوی به علایق متقاضیان و نیازهای دنیای کار، رفع موانع و محدودیت‌های توسعه رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش از جمله کارهایی است که باید در اولویت کاری آموزش و پرورش قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار