شهردار منطقه پنج کرمان (بافت تاریخی) بیان کرد:

تهدید زیبایی شهر به‌دلیل رویکردهای ناهماهنگ در ساخت‌ و سازها

کرمان (پانا) - شهردار منطقه پنج کرمان(بافت تاریخی)، نبود یک قانون خاص برای نماسازی ساختمان‌ها را یادآور شد و گفت رویکردهای ناهماهنگ در ساخت‌ سازه‌های شهری و نماسازی، زیبایی شهر را چه در بافت تاریخی و چه در مناطق دیگر، تهدید می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۰۴۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد
تهدید زیبایی شهر به‌دلیل رویکردهای ناهماهنگ در ساخت‌ و سازها

به گزارش روابط عمومی شهرداری کرمان، مرضیه شاه‌حیدری، با بیان اینکه شهرداری بافت تاریخی، در کنار مجموعه بزرگ شهرداری کرمان، برای حفظ این بافت ارزشمند در شهر می‌کوشد، عنوان کرد: مطالبات مردم در زمان‌های مختلف، متفاوت است و اگر همین دیدگاهی که اکنون نسبت به حفظ بافت تاریخی و مرمت آثار باستانی و میراث فرهنگی وجود دارد، در گذشته وجود داشت، هیچگاه بافت تاریخی کرمان تا این حد لطمه نمی‌خورد.

وی به پراکندگی و از هم‌گسیختگی بافت تاریخی شهر کرمان در مساحتی بیش از ۵۰۰ هکتار اشاره کرد و گفت: این در حالی است که شهر یزد در همسایگی کرمان، بافت کهن خود را به‌صورت متمرکز حفظ کرده و شهرسازی مدرن را به‌عنوان سرفصلی متفاوت از بافت قدیم، ایجاد کرده است.

شاحیدری، با بیان اینکه بافت تاریخی کرمان از دو رخداد متأثر است، ادامه داد: نخست آنکه قسمت‌هایی از این بافت تاریخی، به مرور زمان، تخریب‌ و در آن طرح‌های مختلف توسعه شهری در سنوات مختلف اعمال شده است و دوم آنکه، بسیاری از مالکان خانه‌های تاریخی، به املاک خود رسیدگی نکرده‌اند و سبب از بین رفتن این گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی شده‌اند.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از این ناهمگونی‌های بصری، ضوابط و مقررات کلی در این حوزه موجود است؛ مثلاً شهرداری برای اعطای پروانه ساخت‌وساز از میراث فرهنگی استعلام‌هایی را اخذ می‌کند تا در بافت تاریخی، ناهمگونی ایجاد نشود.

برخی مالکان با کارشکنی‌ سبب مناظر نامناسب شهری می‌شوند

شهردار منطقه پنج کرمان، با اشاره به نماهای ناهمگون در برخی ساختمان‌ها، گفت: تمام نقشه‌های مربوط به بنا، نما و سازه در مراحل صدور پروانه ساختمانی، مورد بررسی شهرداری و میراث فرهنگی قرار می‌گیرد، اما متأسفانه برخی مالکان با کارشکنی‌ها و اعمال سلیقه‌ شخصی، نماهای غیرمجاز و غیراصولی کار می‌کنند و سبب مناظر نامناسب شهری می‌شوند.

وی از وجود ۱۰ کاروانسرا در محدوده بافت و بازار قدیم کرمان خبر داد و افزود: یکی از زیباترین بناهای کرمان که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد، حمام«باغ ‌له‌له» است که امروز در شرایط مطلوبی به‌سر نمی‌برد.

حوزه گردشگری با جذب سرمایه‌گذار می‌تواند ارزآوری داشته باشد

شاه‌حیدری، از پروژه احیای هتل «کاروانیکا» به‌عنوان یک پروژه موفق یاد کرد و گفت: اگر بتوانیم سرمایه‌گذارهای دیگری را جذب کنیم، می‌توانیم نمونه‌های موفق دیگری نیز از این دست اجرا کنیم و در حوزه گردشگری، ارزآوری هم داشته باشیم.

وی، از وجود برخی تسهیلات برای حفظ خانه‌های قدیمی قابل مرمت و نوسازی خبر داد و افزود: شهرداری، عوارض سالانه و هزینه صدور پروانه ساختمانی را برای آثار ثبتی و خانه‌های قدیمی که میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی آن به سبک قدیمی مجوز بدهد، رایگان می‌کند یا برای آن بسته‌های حمایتی در نظر می‌گیرد.

شهردار بافت تاریخی، با تأکید بر تبصره ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، ادامه داد: رسیدگی به خانه‌های مخروبه از وظایف شهرداری‌ها محسوب می‌شود و اگر ملکی محل تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها، یا مواردی از این قبیل شود که مسبب معضلات اجتماعی است، شهرداری طبق اختیارات قانونی خود، به مالک چندین بار اخطار می‌دهد، تا مالک برای اخذ مجوز تخریب ملک، اقدام کند.

وی ادامه داد: چنانچه اقدامی از طرف مالک صورت نگیرد، شهرداری از میراث فرهنگی استعلام می‌گیرد و چنانچه ملک مذکور، جزو آثار تاریخی به‌شمار برود، احیا و نگهداری می‌شود و اگر شرایط لازم را نداشته باشد، با هماهنگی میراث فرهنگی، نسبت به تخریب آن اقدام خواهد کرد.

شاحیدری، هزینه تخریب ملکی را که مشمول شرایط تخریب باشد، بر عهده مالک دانست و گفت: در صورت لزوم با اخذ مجوز از دادستانی و همکاری نیروی انتظامی، ملک تخریب خواهد شد و هزینه آن از مالک گرفته می‌شود.

وی، درباره اقامت اتباع بیگانه در خانه‌های مخروبه و قدیمی شهر، توضیح داد: اگر این املاک، محل سکونت اتباع بیگانه باشد، شهرداری از نظر قانونی مجوز دخالت ندارد، اما چنانچه محل نگهداری ضایعات باشد، شهرداری با جدیت با این مسأله برخورد می‌کند.

وی همچنین درخصوص معضل سگ‌های ولگرد در شهر کرمان بیان کرد: سیاست کاری شهرداری مرکز در سال جاری بر ایجاد اکیپ جمع‌آوری این سگ‌ها به‌صورت متمرکز است و این مسأله از وظایف شهرداری‌های مناطق خارج شده است.

شهروندان با سامانه ۱۳۷ با مدیران شهرداری ارتباط بگیرند

شهردار منطقه پنج کرمان افزود: مردم می‌توانند مشکلات خود در حوزه شهری را از طریق سامانه ۱۳۷ با مسئولان شهرداری در میان بگذارند.

وی، از راه‌اندازی اورژانس ۱۳۷ شهرداری نیز خبر داد و گفت: این اورژانس قرار است اقداماتی چون لکه‌گیری و بازسازی معبرها را در سریع‌ترین زمان ممکن، اجرا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار